رئیس اتاق کرمان در دیدار با اصحاب رسانه

رونق تولید با سمینار و سخنرانی محقق نمی‌شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان معتقد است: برای ایجاد رونق تولید باید مسائل پیش روی تولید را حل کرد و گام‌های اساسی برای تحقق این مهم برداشت که این کار نیز نیازمند برنامه‌ریزی و آشنایی با مسائل محیط کسب و کار است.
تاریخ: 02 اردیبهشت 1398
شناسه: 28364

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با تأکید بر اینکه رونق تولید با سمینار و سخنرانی محقق نمی‌شود، گفت: برای ایجاد رونق تولید باید مسائل پیش روی تولید را حل کرد و گام‌های اساسی برای تحقق این مهم برداشته شود.

سیدمهدی طبیب زاده در نشستی با اصحاب رسانه استان، افزود: تا زمانی که محیط را نشناسیم نمی‌توانیم برای رونق تولید برنامه‌ریزی داشته باشیم و برای دستیابی به این مهم ابتدا باید ظرفیت‌های قابل‌لمس را مرور کنیم.

طبیب‌زاده، با اشاره به وضعیت نامطلوب محیط کسب‌وکار و رقابت‌پذیری در کشور، اظهار کرد: ایران در شاخص‌های جهانی رتبه ۱۲۸ کسب‌وکار را دارد و در شاخص‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نیز وضعیت مطلوبی ندارد حتی استان کرمان نیز در بین استان‌های کشور رتبه خوبی در زمینه پایش فضای کسب‌وکار ندارد.

او با انتقاد از بی‌ثباتی قوانین و مقررات، گفت: همه ما از این موضوع ناراضی هستیم و فعالان اقتصادی در وسط و پایان سال نمی‌دانند چه اتفاقی از نظر قوانین و مقررات خواهد افتاد و عدم ثبات قوانین و مقررات در کشور وضعیت نامطلوبی را به وجود آورده است.

رئیس اتاق کرمان افزود: اکنون همه نگاه‌ها به سمت مصرف‌کننده است و ارز دولتی برای رساندن محصول با کمترین قیمت به دست مصرف‌کننده نهایی اختصاص می‌یابد، ازاین‌رو باید سمت‌وسوی نگاه‌ها تغییر کند و نگرش از طرف مصرف‌کننده به سمت تولیدکننده برود که در این صورت بهتر می‌توان به تولید کمک کرد.

او اظهار کرد: سازمان مالیاتی کشور صرف‌نظر از اینکه تولید و تولیدکننده در چه وضعیتی است، مالیات سالانه را تعیین و برای وصول آن جایزه مشخص می‌کند که این سؤال به وجود می‌آید آیا سیاست‌های اخذ مالیات فقط متوجه شناسنامه‌دارهاست و فرار مالیاتی وجود ندارد؟

طبیب‌زاده در ادامه با طرح این پرسش که چرا تولید در کشور شکل نمی‌گیرد، گفت: در قوانین بودجه همواره تولید، موردحمایت دولت بوده، اما حمایت‌ها هدف‌دار نیستند و یکی از دلایل عدم شکل‌گیری تولید در کشور، فقدان راهبرد توسعه و تولید است، البته در سال‌های اخیر استراتژی توسعه صنعتی کشور چندین مرتبه تهیه شد، اما به دلیل تغییر وزرا تاکنون عملی نشده است.

او افزود: تحریم‌ها و پروسه طولانی اخذ مجوزها یک شکاف تکنولوژیکی بین صنعت کشور با دنیا به وجود آورده و این موضوع بهره‌وری را کاهش داده است. رئیس اتاق کرمان، به عدم احساس امنیت در سرمایه‌گذاری، نبود قوانین شفاف و تغییر قوانین و مقررات اشاره و تصریح کرد: اهمیت سرمایه‌گذاری قبل از آغاز فعالیت‌های اقتصادی احساس نمی‌شود و این موضوع سرمایه‌گذاری در کشور را تهدید می‌کند.

طبیب‌زاده اظهار کرد: بخش مهمی از سرمایه کشور در زمینه خرید مسکن، خودرو، زمین، سکه و سپرده‌های تضمین شده بانکی صرف می‌شود و متأسفانه این موارد رقبای جدی تولید هستند و موجب ناکارآمدی بازار مالی می‌شوند.

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه بحث فاینانس خارجی در زمینه تأمین مالی چندان مؤثر نیست، افزود: نظام بانکی معوقات بسیاری دارد و بازار سرمایه‌گذاری نیز کمتر از ۱۵ درصد در تأمین مالی نقش دارد، ناکارآمدی فضای تولید و قیمت تمام‌شده بالا برای صادرات، باعث شده سرمایه‌گذاری خارجی چندان مناسبی هم نداشته باشیم.

او با اشاره به اینکه سیاست خارجی کشور باید متناسب با تولید و صادرات باشد، تصریح کرد: ساختار اقتصادی وزارت امور خارجه هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است، درحالی‌که دنیای امروز دنیای رقابت است و رشد سریع فناوری در دنیا و عقب‌ماندگی ما امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی را سخت کرده است.

طبیب‌زاده در ادامه با بیان اینکه بیش از 50 درصد واحدهای صنعتی استان زیر ظرفیت کار می‌کنند و حدود 30 درصد آن‌ها راکد هستند، گفت: بارها از مسئولان کشوری و فعالان اقتصادی شنیده‌ایم که فضای کسب‌وکار در کرمان نسبت به کشور فضای مطلوبی نیست، برای رسیدن به اقتصاد مطلوب باید چتر حمایت قضائی از فعالان اقتصادی و تولیدات قانونی به سمت تأمین مالی پروژه‌ها و بهبود شاخص‌های فضای کسب‌وکار برود.

به گفته او علیرغم وجود پتانسیل‌های فراوان در کرمان و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری، با محدودیت منابع مالی روبرو هستیم و چرخش مالی نیز در بنگاه‌های بزرگ استان رخ نداده است.

رئیس اتاق کرمان با اشاره به اینکه گسترش فرهنگ مصرف داخلی یک نیاز اساسی است و باید به کمک رسانه‌ها محقق شود، بیان کرد: فرصت‌های خوبی ایجاد شده که با حمایت از تولیدات داخلی می‌شود به موفقیت بیشتری در حوزه اقتصاد برسیم.

موضوعات :
در همین رابطه