کاردار آمریکا در بغداد تائید کرد

معافیت عراق از تحریم واردات برق و گاز ایران

کاردار آمریکا در بغداد، دیروز در یک نشست خبری، اخبار مربوط به معافیت عراق از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در زمینه واردات برق و گاز را تأیید کرد.
تاریخ: 02 خرداد 1398
شناسه: 28802

جوی هود، کاردار آمریکا در بغداد گفت: عراق از تحریم‌های مربوط به واردات سوخت و نیز خرید برق از ایران معاف شده است؛ بااین‌حال ما از خودکفایی عراق در زمینه تولید گاز و برق حمایت می‌کنیم. .

کاردار آمریکا عصر چهارشنبه در یک نشست خبری با اشاره به اینکه عراق سرشار از منابع طبیعی است و نخست‌وزیر این کشور نیز بر رسیدن به استقلال در زمینه گاز و برق تأکید دارد، از ادامه مذاکرات شرکت‌های آمریکایی با طرف عراقی در زمینه تولید برق خبر داد.

اظهارات امروز کاردار آمریکا در حالی است که مقامات آمریکایی طی ماه‌های اخیر بارها خواستار قطع واردات گاز و برق از ایران شده‌اند اما مسئولان عراقی تأکید کرده‌اند که دست‌کم تا سه سال دیگر امکان بی‌نیازی از واردات این حامل‌های انرژی از ایران وجود ندارد.

اعلام معافیت عراق از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در واردات گاز و برق از ایران، نشان می‌دهد که تأکید و پافشاری مقامات مختلف عراقی طی این مدت بر جایگزین نداشتن واردات از ایران، سرانجام واشنگتن را مجبور کرد به این شرایط تن دهد.

مقامات عراقی با اشاره به روابط همسایگی و برادری میان دو کشور از یکسو و نیاز متقابل اقتصادی از سوی دیگر بارها تأکید کرده‌اند که بخشی از نظام تحریمی علیه ایران نخواهند بود و تعاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را ادامه می‌دهند.

آن‌ها در پاسخ به فشارهای واشنگتن و اصرار بر استقلال عراق در زمینه انرژی بارها تأکید کرده‌اند که این امر دست‌کم سه سال زمان می‌برد.

وزیر برق عراق اواسط اردیبهشت‌ماه جاری تصریح کرده بود که کشورش در پاسخ به درخواست آمریکایی برای قطع واردات گاز و برق ایران تأکید کرده دست‌کم تا سه سال دیگر به این واردات نیاز دارد.

لوی الخطیب گفته بود که رسیدن به مرحله خودکفایی عراق در زمینه برق به دو تا سه سال زمان آن‌هم در صورت اجرای طرح‌های بزرگ در این مدت، نیاز است.