معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت:

امسال 14 میلیون و 500 هزار تن گندم در کشور تولید می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: امسال بیش از 14 میلیون و 500 هزار تن گندم در کشور تولید می شود که بیش hc نیاز داخلی است.
تاریخ: 05 خرداد 1398
شناسه: 28837

برداشت گندم از مزارع اهر در آذربایجان شرقی. عکس: تسنیم، مهدی دایلاری.

عباس کشاورز در بازدید از طرح گندم ایران بنیان (طرح توسعه دیم) در اراضی شهرستان نمین افزود: با برداشت این میزان گندم برای سال چهارم هیچ نیازی برای واردات این محصول نخواهد بود.

وی تشریح کرد: در سال زراعی جاری  حدود ۲ میلیون و ۴۰ هزار هکتار گندم آبی و سه میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندم دیم و در مجموع پنج میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در استان های مختلف کشور زیر کشت گندم رفته است.

کشاورز همچنین با اشاره به بروز سیل در 2 منطقه کشور اظهار داشت: در اثر سیل خسارت قابل توجهی بویژه در خوزستان در سطح ۶۵ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم وارد شد.

وی در زمینه طرح های  ایران سیمیت و ایکاردا هم گفت: این طرح ها راهکاری برای تولید کنندگان دیم در کشور برای به حداقل رساندن خسارت های ناشی از تغییر بارندگی ها است.

به گفته او ، در طرح های سیمیت و  ایکاردا ریسک کشاورزی دیم به حداقل می رسد و اگر بارندگی کم شود میزان تولید پایدار نگه داشته می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت عرضه محصولات متنوع را از دیگر اهداف این طرح برشمرد و اظهار داشت: در  این طرح تمرکز فقط روی غله نبوده و کاشت دانه های روغنی و علوفه نیز مورد توجه قرار می گیرد.

کشاورز حاصلخیز کردن خاک ها را از دیگر ویژگی های این طرح دانست و افزود: این یکی از پروژه های مهم و حیاتی است و کشاورزان باید گام به گام این مساله را پیگیری کنند ، طرح تاکنون در سطح ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور اجرایی شده و در سه سال آینده به حدود یک میلیون هکتار خواهد رسید.