مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

حدود 400 هزار تن کالای اساسی در بندر شهید رجایی تخلیه شد

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ابتدای امسال 123 هزار تن شکر، 122 هزار تن روغن نباتی و حیوانی، 88 هزار تن کود و سموم شیمیایی، 49 هزار تن برنج و 10 هزار تن کاغذ در بندر شهید رجایی تخلیه شده است.
تاریخ: 09 خرداد 1398
شناسه: 28888

نمایی از بندر شهید رجایی.

امروز الله‌مراد عفیفی پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: حدود 400 هزار تن انواع کالای اساسی و ویژه از ابتدای سال جاری تاکنون، در بندر شهید رجایی تخلیه و روانه بازارهای داخلی شده است.

او افزود: در فروردین  ماه امسال 207 هزار و 497 تن و در اردیبهشت 186 هزار و 657 تن کالای اساسی در اسکله‌های بندر شهید رجایی تخلیه و برای تنظیم بازار روانه استان‌های مختلف کشور شد.

به گفته عفیفی‌پور این کالاها شامل 123 هزار تن شکر، 122 هزار تن روغن نباتی و حیوانی، 88 هزار تن کود و سموم شیمیایی، 49 هزار تن برنج و 10 هزار تن کاغذ بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته نیز  166 هزار و 834 تن کالا اساسی و ویژه با کشتی وارد بندر شهید رجایی شد.

عفیفی پور ادامه داد: تشریفات مربوط به تخلیه کالاهای اساسی از کشتی به‌سرعت و با دقت لازم انجام شد و کامیون‌ها پس از بارگیری بدون معطلی روانه استان‌های مختلف کشور می‌شوند.

او تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است 10 فروند کشتی حامل دام زنده و محموله‌های شکر و روغن خوراکی نیز در سال جاری در بندر شهید رجایی پذیرش و براساس نیاز کشور و بدون محدودیت زمانی برای تنظیم بازار روانه بازارهای داخلی شوند.

او گفت: تلاش داریم با همکاری سایر ارگان‌ها خروج کالا از بندر را تسهیل دهیم تا ماندگاری کالا و سریع‌تر به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان علاوه بر پهلودهی بدون نوبت و تخصیص امکانات و تجهیزات تخلیه کالاها از کشتی و نگهداری آن‌ها در محوطه‌ها، هماهنگی‌های مؤثری با دستگاه‌های همکار ازجمله گمرک صورت گرفته تا کالاهای اساسی در کمترین زمان ممکن از بندر خارج و به مقصد تعیین‌شده در داخل کشور ارسال شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای کالاهای اساسی همچون برنج و روغن و سایر مایحتاج مردم گفت: کشتی‌های حامل این‌گونه کالاها بدون نوبت در اسکله‌های ۴۰ گانه این بندر پهلودهی می‌شوند.

او یادآور شد: پایانه‌های ریلی - کانتینری بندر شهید رجایی بیش از ۷۰۰ هزار TEU(هر واحد تی.ای.یو معادل یک کانتینر 20 فوت) ظرفیت نگهداری کالا دارند و می‌توان کانتینرها را در  شرایط ایمن به‌وسیله واگن به بندر وارد و از آن خارج کرد.

عفیفی پور اضافه کرد: همچنین در بندر شهید رجایی افزون بر 2 هزار پلاک یخچالی وجود دارد که امکان پذیرش هر نوع کالای وارداتی و صادراتی که نیازمند خدمات سردخانه‌ای بسته به دمای استاندارد موردنیاز برای نگهداری کالا باشد، وجود دارد.

وی به فعالیت بیش از ۵۰ پایانه و محوطه نگهداری کالا با راهبری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: همه فعالان بخش دولتی و خصوصی امکانات و تسهیلات ویژه‌ای را فراهم کرده تا خدمات تخلیه کالا از کشتی، بارگیری محموله‌های صادراتی و خروج  کالاها از بندر در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت، انجام شود.

بندر شهید رجایی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور دارای ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالاست که به‌تنهایی بیش از ۵۸ درصد عملیات غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات نفتی و ۸۵ درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.