وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد

ستاد تسهیل تجارت میان ایران و پاکستان تشکیل می‌شود

رحمانی گفت: فعال کردن بازارچه‌های مشترک مرزی و افزایش گذرهای مرزی، ارتقا مراودات تجاری با حضور بیشتر بخش خصوصی به‌ویژه تجار ایرانی و پاکستانی ازجمله تفاهم‌های انجام‌شده در این سفر بود. قرار است ستاد تسهیل تجارت میان ایران و پاکستان تشکیل شود.
تاریخ: 15 تیر 1398
شناسه: 29359

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت که برای سفر دو روزه برای شرکت در اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان رفته بود، گفت: دولتمردان و مسئولان کشور پاکستان علاقه‌مند به توسعه مراودات اقتصادی با ایران هستند و در همین زمینه تفاهم‌نامه خوبی به امضا رسید.

رحمانی جمعه‌شب در بازگشت از سفر پاکستان در توقفی کوتاه وارد فرودگاه زاهدان شد؛ او درباره سفر خود گفت: این سفر نتایج خوب و رضایت بخشی داشت و طرف پاکستانی ضمن ابراز علاقه‌مندی بر توسعه و گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری قرار است پیگیری‌های لازم برای رفع موانع موجود بر سر راه تجارت و مراودات اقتصادی را انجام دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تفاهم‌نامه تجاری امضاشده در این سفر، گفت: فعال کردن بازارچه‌های مشترک مرزی و افزایش گذرهای مرزی، ارتقا مراودات تجاری با حضور بیشتر بخش خصوصی به‌ویژه تجار ایرانی و پاکستانی ازجمله تفاهم‌های انجام‌شده در این سفر بود.

رحمانی ادامه داد: گسترش ارتباطات میان تجار و بازرگانان دو کشور، فعال‌تر کردن مراودات بخش خصوصی به‌ویژه درزمینهٔ حمل‌ونقل هوایی، ریلی و دریایی از دیگر مسائل توافق شده در نشست با مسئولان پاکستانی بود که مقرر شد طرف مقابل پیگیری لازم را در این زمینه‌ها انجام دهند.

او گفت: بر اساس تأکید رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر پاکستان و دیگر مسئولان این کشور تلاش برای رساندن میزان مبادلات سالانه بین دو کشور به سطح پنج میلیارد دلار ادامه خواهد یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، میزان مبادلات اقتصادی کنونی بین دو کشور را بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: با توسعه ارتباطات این رقم به پنج میلیارد دلار خواهد رسید.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی درزمینهٔ افزایش مراودات اقتصادی ندارد و از افزایش ارتباطات تجار و بازرگانان کشور دوست و همسایه پاکستان با تجار ایرانی استقبال می‌کنیم.

رحمانی با تأکید بر فعال‌تر کردن بازارچه‌های مرزی گفت:  هم‌اینک در مقابل بازارچه‌های مرزی ایران بازارچه‌های مرزی پاکستان نیز فعال‌اند که با توافق انجام‌شده در این سفر تلاش برای گسترش این فعالیت‌ها ادامه خواهد یافت.

او تصریح کرد:  توسعه تجارت دریایی و بهره‌گیری از بنادر گوادر و چابهار در این سفر موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و مقرر شد مراودات دریایی توسعه یابد.

او ادامه داد:  نشست‌های بسیار خوبی با «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان، دیگر مقامات آن کشور و اعضای فدراسیون اتاق‌های بازرگانی انجام شد که دو طرف بر توسعه و گسترش تعاملات تأکید کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر قبلی رئیس‌جمهوری ایران به پاکستان گفت: ستاد تسهیل تجارت ایران و پاکستان که مورد تأیید رئیس‌جمهوری نیز است در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت و مقرر شد اقدامات لازم از سوی هر دو کشور در این زمینه انجام شود.

وی افزود: عمران خان بر توسعه روابط دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان تأکید دارد و خواهان افزایش قابل‌توجه مبادلات اقتصادی بین دو کشور است.

رحمانی گفت: نخست‌وزیر پاکستان در این دیدار به وزرای دست‌اندرکار تأکید کرد با تشکیل کارگروه‌های مشترک مسائل و مشکلات تجارت دوجانبه را بررسی و در جهت تسهیل و گسترش همکاری‌ها تصمیم‌گیری لازم را انجام دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در نشست با نخست‌وزیر و شماری از مسئولان پاکستانی در مورد تسهیل در مبادلات بازرگانی، کمک به توسعه تجارت، انجام مبادلات تهاتری و تسهیل در صدور روادید برای تجار و بازرگانان دو کشور بحث و گفت‌وگو شد.

او اظهار کرد: ادامه مذاکرات درزمینهٔ تجارت آزاد و مرور تعرفه‌های ترجیحی برای برخی کالاها میان ایران و پاکستان از دیگر دستاوردهای این سفر است.

رحمانی افزود: در نشست با نخست‌وزیر و دیگر مسئولان پاکستان افزایش تجارت‌های مرزی و فعال‌تر شدن بازارچه‌ها و گذرهای مرزی مورد تأکید قرار گرفت تا مرزنشینان دو کشور از برکات و مزایای مرزهای مشترک بهره‌مند شوند.

او تصریح کرد: رفت‌وآمد هیات‌های تجاری و اقتصادی از دیگر تاکیدات دو طرف بود که مقرر شد این مهم پیگیری و محقق شود زیرا افزایش این ارتباطات بر توسعه روابط و مبادلات اقتصادی تأثیر خوبی خواهد داشت.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران که شماری از معاونان و مسئولان این وزارتخانه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سیستان و بلوچستان وی را در این سفر همراهی کردند علاوه بر دیدار با عمران خان نخست‌وزیر پاکستان، ضمن حضور در هشتمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان، با «عبدالرزاق داود» مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور صنعت و تجارت، «زبیر گیلانی» رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و «سید علی زیدی» وزیر امور کشتیرانی این کشور دیدار کرد.

رحمانی پس از توقف نیم‌ساعته در فرودگاه زاهدان با بدرقه استاندار، معاون اقتصادی استاندار و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان فرودگاه زاهدان را به مقصد تهران ترک کرد.