در مراسم روز ملی صنعت و معدن خرمشهر مطرح شد

حمایت از صنایع کوچک و متوسط، پیش‌نیاز رونق تولید

به بهانه روز ملی صنعت و معدن، چهارمین مراسم تجلیل از صنعتگران برتر منطقه آزاد اروند با حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و نائب رئیس اتاق خرمشهر برگزار شد. در این مراسم از ۳۰ صنعتگر برتر منطقه آزاد اروند تقدیر به عمل آمد.
تاریخ: 01 مرداد 1398
شناسه: 29562

نائب رئیس اتاق خرمشهر با تأکید بر اینکه چرخ اقتصاد کشور بدون تلاش و همت فعالان حوزه صنعت نمی‌گردد، گفت: نقش صنعت در تحول‌های بشری از ابتدایی‌ترین عصر حیات قابل‌لمس و مشاهده بود و در تائید این نقش مهم چه مثال ملموس‌تر از اینکه تحول اقتصادی عصر حاضر با صنعتی شدن کشورهای توسعه‌یافته به منصهٔ ظهور و واقعیت محض نزدیک شد.

سید مصطفی موسوی در مراسم تجلیل از صنعتگران برتر منطقه آزاد اروند که با حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برگزار شد، افزود: صنعت موتور محرک اقتصاد هر کشور قلمداد می‌شود و ایجاد اشتغال، گسترش دامنه و میزان نقدینگی، توسعه تجاری و افزایش سطح درآمد ملی هر کشوری از مهم‌ترین تأثیرات بخش صنعت در هر کشور به شمار می‌رود.

موسوی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور گفت: در شرایط انسداد کنونی دروازه‌های اقتصادی کشور، آن‌هم در سالی که به نام رونق تولید نام‌گذاری شده است، بهترین راه برای ایجاد تحرک و پویش اقتصادی، تقویت بنیه‌های صنعتی با راه‌اندازی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط، تقویت و افزایش کیفیت کارخانه‌های تولیدی عظیم و بزرگ و ایجاد بستر مناسب فعالیتی برای آنهاست.

رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام تأکید کرد: در شرایطی که صعود بی‌رویه و غیرقابل‌انتظار نرخ ارز هزینه‌های اضافی را به صنعتگران تحمیل کرد، محدودیت حاصل از شرایط تحریم در ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه صنایع نیز مانعی بزرگ در فعالیت سربازان اقتصادی را به همراه داشت و شرایط سخت سایه شوم خویش را بر صنعت نیز گستراند.

او با اشاره به مشکلات عدیده صنایع منطقه افزود: کمبود نقدینگی و همچنین عدم امکان بازپرداخت به‌موقع بدهی‌های تسهیلاتی صنایع نخستین چالش و مانع در حرکت صنایع منطقه به‌سوی تداوم تولید است که می‌تواند با اعطای امتیازات و شرایط ویژه در جهت توسعه نقدینگی و همچنین امهال پرداخت اقساط تسهیلات باقیمانده کمرنگ و کم اثرتر شود.

موسوی در تشریح معضلات صنعتی ادامه داد: در گام دوم عدم ترخیص مواد اولیه مورد نیاز صنایع معضلی مهم و اساسی را در پیشبرد روند تولید کالاهای منطقه ایجاد کرده است؛ ازاین‌رو انتظار می‌رود که با در نظر گرفتن تسهیلات قانونی و متعدد منطقه آزاد در خرمشهر، رسوب کالاها و مواد اولیه را در گمرکات شهرستان کاهش پیدا کند.

نائب رئیس اتاق خرمشهر گفت: بدون تردید برجسته‌ترین مشکل کنونی تولیدکنندگان، صدور آئین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های خلق‌الساعه و مستمر بر پایه نظرات غیر کارشناسی و همچنین عدم بهره از نظرات صاحبان صنایع و بازیگران اصلی عرصه تولید است که همواره به‌جای یاری‌رساندن در تحرک روان چرخه صنعت، سنگ‌هایی را در مسیر بهبود شرایط تولید فراروی صنعتگران قرار داده است.

موسوی در پایان تصریح کرد: چشم امید و یاری صنایع منطقه به تدبیر و مدیریت صحیح مدیران اقتصادی جهت عبور از شرایط سخت حاکم بر فضای اقتصادی کشور دوخته شده است و اتاق خرمشهر همه‌جانبه از صدور آئین‌نامه و بخشنامه‌های حامی صنعت و تولید حمایت می‌کند.

انعقاد تفاهم‌نامه مدیریت شهرک‌های صنعتی و سازمان منطقه آزاد اروند

در این نشست، محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: برای تمرکز مدیریت و عدم دوگانگی قوانین و دستورالعمل‌ها در منطقه آزاد اروند، تفاهم‌نامه‌ای میان این منطقه و مدیریت شهرک‌های صنعتی تعریف و منعقد شده است تا مشکلات صنعتگران منطقه آزاد اروند ناشی از دوگانگی مدیریت و قوانین در این منطقه رفع شود.

صالحی نیا با تأکید بر اینکه پیگیر رفع معضلات تولیدکنندگان خواهیم بود، ادامه داد: در این مسیر بهتر است که به‌صورت منظم و پیوسته معضلات و مشکلات موجود به ستاد رفع موانع تولید استان منعکس و رفع آنها از آن طریق پیگیری شود. ضمن اینکه دولت نیز اختیار تام به استانداری‌ها در جهت رفع موانع تولید را اعطا شود و به جد خواهان تسریع در امور رفع مشکلات صنعتگران است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارت خانه در بخش صنعت تسهیلات مختلفی را مدیریت می‌کند ولی نقدینگی مورد نیاز بخش صنعت با توجه به شرایط اقتصادی افزایش پیدا کرده و حداقل ۲ برابر شده است تا با تعامل بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات به سقف مناسب برسیم.

او سهم سال گذشته تسهیلات بانکی بخش صنعت را ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: تعامل نزدیکی با بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به فعالیت کارگروه بخش تولید در استان‌ها اشاره کرد و گفت: این کارگروه‌ها در استان‌ها مسائل و مشکلات را رصد و نسبت به رفع آنها اقدام می‌کنند.

او همچنین با اشاره به بخشودگی جرائم بانکی صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور گفت: با هماهنگی مجلس در سال جاری بخشودگی جرائم بانکی این واحدها در دستور کار قرار دارد و آیین‌نامه آن در سازمان مدیریت، وزارت اقتصاد و دارایی و سایر دستگاه‌های اجرایی در حال بررسی و تصویب است.

صالحی نیا ادامه داد: امسال با توجه به تدابیر اندیشیده شده واحدهای تولیدی نسبت به سال‌های گذشته در موضوع تأمین مواد اولیه، فروش کالای تولیدی و صادرات آن با کمترین مشکل روبه‌رو هستند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر خود به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر گفت: شهرک‌ها و واحدهای صنعتی منطقه آزاد اروند در مقایسه با دیگر شهرک‌های کشور از امکانات مناسبی برخوردارند.

موضوعات :
در همین رابطه