رئیس اتاق شهرکرد در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی چهارمحال بختیاری

پرداخت تسهیلات ریالی صندوق توسعه تسریع شود

رئیس اتاق شهرکرد در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و ستاد اقتصاد مقاومتی استان چهارمحال و بختیاری بر لزوم تسهیل و تسریع در پرداخت تسهیلات ریالی صندوق تولعه تاکید کرد و گفت: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در طرح‌های نیمه‌تمام استان و همچنین با نظر به وجود تعداد قابل توجهی از واحدهای تولیدی در این استان، باید برای ایجاد اشتغال جدید و حفظ اشتغال موجود، تسهیلات ریالی صندوق توسعه با اختیار بانکهای عامل و بدون ارجاع به تهران پرداخت شود.
تاریخ: 06 مرداد 1398
شناسه: 29598

نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و ستاد اقتصاد مقاومتی استان چهارمحال و بختیاری با حضور سید حمید پورمحمدی، معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه و هیأتی از مسئولان ملی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرکرد در این نشست گفت: اتاق شهرکرد به‌عنوان نماینده بخش خصوصی استان مطالبات و درخواست‌های این بخش را برای پیگیری از سوی مسئولان کشوری مطرح می‌کند و در سال رونق تولید، توجه به این مطالبات را خواستار است.

آیت اله احمدی افزود: با توجه به وجود 311 طرح سرمایه‌گذاری با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و سرمایه‌گذاری 2251 میلیارد تومانی و همچنین وجود 980 واحد فعال صنعتی در استان چهارمحال و بختیاری، پیشنهاد می‌شود برای تسریع فرایند پرداخت تسهیلات به حوزه تولید، بخشی از تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی با احراز کامل شرایط و با اختیار پرداخت بانک عامل در استان و بدون ارجاع به تهران به‌عنوان سرمایه ثابت و سرمایه در گردش واحدها پرداخت شود.

او با اشاره به دستورالعمل کمک‌های فنی، اعتباری و ضرورت تثبیت اشتغال با توجه به تغییرات نرخ تورم در نتیجه نوسانات نرخ ارز گفت: تقاضا می‌شود در راستای اجرای بند (ل) ماده 28 و بند (الف) تبصره 18 قانون بودجه سال 97 اعطای تسهیلات فوق به سرمایه ثابت برای ایجاد اشتغال جدید و سرمایه در گردش برای تثبیت اشتغال تسریع شود.

رئیس اتاق شهرکرد افزود: همچنین فرصت توقف تجهیزات، قطعات و مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی در انبارها و اماکن گمرکی به حداکثر 5 ماه موضوع ماده 24 قانون امور گمرکی افزایش یابد تا از تحمیل هزینهٔ مضاعف به واحدهای تولیدی جلوگیری شود.

احمدی در ادامه افزود: هماهنگی و همکاری مسئولان ملی برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به‌منظور ارتقای توان اقتصادی و توسعه مناطق محروم در این استان ضرورت دارد.

 در ادامه معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به اینکه سرانه درآمد مردم چهارمحال و بختیاری حدود 40 درصد از متوسط استان‌های کشور کمتر است، گفت: برای جبران این عقب‌ماندگی باید وام‌های اشتغال‌زایی روستایی که دچار وقفه شده را احیا کرد و با امهال و بخشودگی جرائم واحدهای تولید، نسبت به رفع مشکلات این واحدها اقدام کنیم.

حمید پورمحمدی افزود: بر اساس گزارش رئیس اتاق شهرکرد حدود 311 طرح نیمه‌تمام با پیشرفت اجرایی بالای 60 درصد در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که نیاز است فهرست این طرح‌ها برای تأمین مالی از سوی بانک‌ها به سازمان برنامه‌وبودجه کشور ارسال شود.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه کشور با اشاره به اختصاص کود شیمیایی به کشاورزان، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته با کارخانه‌های پتروشیمی مقرر شد کود شیمیایی با قیمت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

پورمحمدی افزود: امسال بودجه خوبی برای پیگیری احداث راه‌آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد اختصاص یافته است و در تلاش هستیم راه‌آهن از شهرکرد به خوزستان متصل شود.

او با اشاره به اینکه برای حل مشکلات چهارمحال و بختیاری از جمله بیکاری نیازمند کار چند برابری نسبت به سایر استان‌ها هستیم، افزود: سرمایه‌گذاران به علت نبود زیرساخت‌های مناسب تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در این استان ندارند و باید با اقدامات مناسب فشار تحریم‌ها را در استان‌های محروم خنثی کنیم.

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه‌وبودجه کشور تأکید کرد: اجرای طرح‌های آبیاری نوین جزو اولویت‌های سازمان برنامه‌وبودجه کشور است و به همین منظور طرح دو هزار و 200 هکتاری سودجان امسال نهایی می‌شود، همچنین آمادگی تخصیص اعتبار برای اجرای این طرح در هشت هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری را داریم.

موضوعات :
در همین رابطه