سفیر اتریش در دیدار با هیات نمایندگان اتاق سمنان

ایران مرکز هماهنگ‌کننده انرژی‌های نو در منطقه می‌شود

سفیر اتریش در تهران به همراه رایزن اقتصادی سفارت این کشور با فعالان اقتصادی استان سمنان دیدار کرد. اشتفان شولتز در این دیدار گفت: کشورش باوجود فشارهای خارجی برای افزایش همکاری‌های علمی و تجاری با ایران و استقرار مرکز انرژی‌های نو تلاش می‌کند و هدف از اجرای این طرح، تبدیل ایران به مرکز هماهنگ‌کننده انرژی‌های نو در منطقه است.
تاریخ: 08 مرداد 1398
شناسه: 29684

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با اشاره به اینکه بیش از 99 درصد شرکت‌های این استان متعلق به بخش خصوصی است، گفت: متأسفانه با توجه به شرایط تحریم و خروج یک‌طرفه امریکا از برجام، متأسفانه بار دیگر شاهد این مسئله بودیم که اتفاقات سیاسی بر مسائل اقتصادی ارجحیت پیدا کرده و اروپا هم هنوز به تعهدات خود برای تأمین منافع ایران از برجام عمل نکرده است که این مسئله چالش‌هایی برای فعالان بخش خصوصی به همراه داشته است.

علی‌اصغر جمعه‌ای، در دیدار با سفیر اتریش در تهران افزود: متأسفانه اقدام مؤثری از اتحادیه اروپا برای حفظ برجام دیده نمی‌شود، به‌طوری‌که دامنه تحریم‌های آمریکا برخلاف قوانین بین‌المللی مشمول مسائل دارویی و درمانی نیز شده است.

او با تأکید بر اینکه ایران از اتحادیه اروپا انتظار را دارد تا به مناسبات قبلی خود ادامه دهد، اتریش را از کشورهای اثرگذار این اتحادیه عنوان کرد که از همان اوایل انقلاب با به رسمیت شناختن دولت موقت ایران، روابط دوستانه خود را با کشورمان حفظ کرده است.

اشتفان شولتز، سفیر اتریش در تهران نیز در دیدار با هیات نمایندگان اتاق سمنان، گفت: بار سنگین تحریم‌های ناعادلانه آمریکا علیه ملت ایران بر دوش بخش خصوصی است و فعالان اقتصادی ایران قهرمانان پنهان در دوران تحریم هستند.

او خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی به‌عنوان طبقه متوسط و مولد جامعه باید برای توسعه و مولد کردن اقتصاد ایران گام بردارند و باوجود فشارهای خارجی فعالان اقتصادی ایران گام‌های سختی در این مسیر برمی‌دارند.

سفیر اتریش در تهران ادامه داد: برقراری کانال‌های مالی و ارتباط تجاری با کشورهای جهان از حقوق اساسی انسان‌ها است که آمریکا با فشارهای اقتصادی این حق را از مردم ایران سلب کرده است.

شولتز تصریح کرد: اتریش باوجود فشارهای اقتصادی آمریکا درصدد برقراری شبکه و همکاری دوجانبه با ایران است و با ظرفیت‌سازی می‌توان برای کاهش تأثیر تحریم و اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری اقدام کرد.

به گفته او اتریش باوجود فشارهای خارجی برای افزایش همکاری‌های علمی و تجاری با ایران و استقرار مرکز انرژی‌های نو تلاش می‌کند.

سفیر اتریش در تهران افزود: هدف از اجرای این طرح آن است که ایران مرکز هماهنگ‌کننده انرژی‌های نو در منطقه شود و در ماه‌های آینده همایش ۲ جانبه گردشگری با مشارکت فعالان این بخش در ایران و اتریش در تهران برگزار می‌شود.

شولتز تصریح کرد: همچنین فعالان اقتصادی و اعضای اتاق ایران در ماه‌های آینده با حضور در کشور اتریش برای افزایش همکاری‌های تجاری رایزنی می‌کنند.

سفیر اتریش در تهران گفت: سفارت اتریش برای اجرای طرح‌های اقتصادی با ایران خود را به تهران محدود نمی‌کند و با حضور در استان‌های ایران از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی این کشور اطلاعات کسب می‌کند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری دانشگاه سمنان و یکی از دانشگاه‌های برجسته اتریش منعقد شد و طرفین در بخش تولید و طراحی خودرو با یکدیگر همکاری دارند.

شولتز تصریح کرد: از سوی دیگر اتریش در ارتباط با کمبود آب و کنترل منابع آبی در همه شاخص‌ها تفاهم‌نامه‌هایی با کشور ایران امضا کرده و در ماه‌های آینده تصفیه‌خانه فاضلاب شیراز با همکاری اتریش به بهره‌برداری می‌رسد.

موضوعات :
در همین رابطه