رئیس اتاق تبریز در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن

بانک‌ها باید منابع هر استان را در همان استان هزینه کنند

رئیس اتاق تبریز با اشاره به اینکه بانک‌ها در استان آذربایجان شرقی عملکرد قابل قبولی در تأمین منابع مالی بنگاه‌های صنعتی ندارند، گفت: بانک‌های استان منابع مالی شهروندان را جمع‌آوری و در سایر استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که باید این روند را اصلاح کنند.
تاریخ: 08 مرداد 1398
شناسه: 29685

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با یادآوری این نکته که با تمام سخت‌های اقتصادی موجود در کشور فعالان اقتصادی امیدوارنه در جهت توسعه همه‌جانبه کشور تلاش می‌کنند از مسئولان، مردم و فعالان اقتصادی خواست تا با همکاری و هم‌افزایی در راستای توسعه کشور گام بردارند.

یونس ژائله در آیین بزرگداشت بیستمین سال تأسیس اولین خانه صنعت، معدن و تجارت کشور در تبریز، در خصوص وضعیت فضای کسب‌وکار استان گفت: فضای کسب‌وکار استان وضعیت خوبی ندارد و پایشی که از طرف اتاق ایران در اسفندماه سال 1397 از 257 واحد تولیدی در همین راستا صورت گرفته گواه این مدعا است.

او افزود: باید تدابیری از طرف دولت و بخش خصوصی اندیشه و اقدامات عاجلی صورت گیرد تا شرایط اقتصادی استان بهبود قابل‌توجه یابد.

ژائله با یادآوری این نکته که با توجه به نسبت جمعیتی استان آذربایجان شرقی به کشور پس‌انداز مردم استان از میانگین کشوری کمتر است خاطرنشان کرد: این مؤلفه حکایت از آن دارد که شهروندان این استان نسبت به میانگین کشوری قدرت کمتری برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در استان را دارند.

او در همین خصوص توضیح داد: برای ایجاد تحولات اقتصادی و صنعتی بزرگ در استان باید تأمین منابع مالی موردنیاز واحدهای تولیدی و صنعتی اولویت اول مسئولان و فعالان اقتصادی استان باشد.

رئیس اتاق تبریز ادامه داد: بانک‌ها در استان به‌خصوص بانک‌های خصوصی عملکرد قابل قبولی در تأمین منابع مالی موردنیاز بنگاه‌های صنعتی استان ندارند و منابع مالی شهروندان استان را جمع و از استان خارج کرده و در سایر استان‌های کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند که باید جلوی این کار گرفته شود و منابع مالی استان در خود استان هزینه شود چراکه با ادامه همین روند شاهد مشکلات عدیده‌ای در استان خواهیم بود.

به گفته او تلاش می‌شود بانک‌های خصوصی منابع مالی استان را برای توسعه استان هزینه کنند تا از فقری که مردم آذربایجان در سال‌های اخیر دچار آن شده‌اند رهایی یابند.

ژائله همچنین با اشاره به نام‌گذاری سال 98 به‌عنوان سال رونق تولید، گفت: در این سال بانک‌ها باید به دنبال واحدهای تولیدی برای ارائه تسهیلات باشند نه اینکه مدیران واحدهای تولیدی برای تأمین منابع مالی موردنیاز درگیر بوروکراسی زائد اداری، ایجاد شده از طرف بانک‌ها باشند و فرصت افزایش بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی خود را از دست بدهند.

موضوعات :
در همین رابطه