گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از وضعیت شکاف جنسیتی

118 سال طول می‌کشد تا حقوق دریافتی زنان و مردان در جهان برابر شود

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، از میان 145 کشور جهان،ایران در رتبه 141 ام قرار گرفته است. فقط کشور آفریقایی چاد، و سه کشور آسیایی پاکستان، سوریه و یمن در جایگاهی پایین‌تر از ایران قرار گرفته‌اند.
تاریخ: 13 مرداد 1395
شناسه: 2974

«نمی‌شود خانم‌ها در عرصه علمی دوشادوش مردان پیش روند اما در اقتصاد با مانع روبرو باشند.»رئیس‌جمهوری اوایل زمستان سال گذشته، این‌چنین درباره فعالیت زنان صحبت کرده بود. این حرف، به تازگی با عمل نیز همراه شده و به دستور حسن روحانی، آزمون‌های استخدامی تا زمان رفع تبعیض‌های جنسیتی به تعویق افتاده است. اما وضعیت تبعیض جنسیتی در ایران چگونه است؟ پایگاه خبری اتاق ایران به بهانه همین اتفاق اخیر، جایگاه ایران را در جهان مورد بررسی قرار داده است.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی با عنوان «شکاف جنسیتی» مربوط به سال 2015، 145 کشور جهان را مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار داد. 118 سال دیگر طول می‌کشد تا حقوق دریافتی زنان و مردان در جهان برابر شود. بر اساس رتبه‌بندی این گزارش، در آیسلند کم‌تر از تمام جهان نسبت به زنان تبعیض وجود دارد و نروژ بعد از این کشور در رتبه دوم قرار دارد. 

بر اساس این گزارش، ایران در رتبه 141 ام قرار گرفته است. فقط کشور آفریقایی چاد، و سه کشور آسیایی پاکستان، سوریه و یمن در جایگاهی پایین‌تر از ایران قرار گرفته‌اند.

مجمع جهانی اقتصاد، وضعیت شکاف جنسیتی را در گویه‌های مختلف بررسی کرده است. از نظر مشارکت اقتصادی نیروی کار و تبعیض‌های آن، ایران رتبه 143 را دارد و تنها دو کشور وضعیتی بدتر از ایران را تجربه می‌کنند. بدترین نمره ایران نیز مربوط به همین گویه است. ایران از نظر برابری دستمزد برای کار یکسان نیز در رتبه 98 قرار گرفته است.

بررسی شکاف جنسیتی در مقامات قانون‌گذاران، مقامات ارشد و مدیران نیز یکی از گویه‌های مورد بررسی این گزارش است و ایران در آن در رتبه 106 قرار گرفته است. از نظر نیروی کار فنی و تخصصی نیز رتبه 108 برای ایران به دست آمده است.

از نظر دستیابی به امکانات آموزشی و تبعیض در این حوزه، ایران در رتبه 106 جهان قرار دارد. در این شاخص کلی نیز 4 گویه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. رتبه ایران در گویه نرخ سواد بر اساس شاخص تبعیض جنسیتی، 110 است. میزان ثبت نام در مدارس ابتدایی رتبه 109، ثبت‌نام در مدارس راهنمایی رتبه 106 و ثبت نام در دبیرستان نیز رتبه 101 را برای ایران به همراه داشته است.

از نظر قدرت سیاسی، جایگاه زنان در مجلس ایران را در رتبه 139 جهان قرار داده است. جایگاه زنان ایرانی از نظر قرار گرفتن در موقعیت‌هایی مانند وزیران نیز در رتبه 114 قرار دارد.

در سال‌های اخیر وضعیت ایران از نظر شکاف جنسیتی بهبودی نداشته است. در سال 2006، ایران در جایگاه 115 قرار داشته و یک سال بعد، به رتبه 128 رسیده است. در سال 2014 نیز ایران در جایگاه 142 قرار گرفته است.