مهارت‌آموزی رمز پایداری اشتغال فارغ‌التحصیلان

سیدحمید کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ناهماهنگی نظام آموزش عالی با نظام تقاضا در بازار کار را یکی از علل جذب نشدن فارغ‌التحصیلان به بازار کار می‌داند.
تاریخ: 18 مرداد 1395
شناسه: 3089

سیدحمید کلانتری، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سیدحمید کلانتری امروز در همایش ملی و بین‌المللی اشتغال و مهارت‌آموزی، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر فارغ‌التحصیلان دوره‌های فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار نمی‌شوند، ولی در صورتی که بین خروجی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و شرکت‌های تعاونی پیوند و ارتباط شکل بگیرد قطعا مثمرثمر خواهد بود.

وی از پیش‌بینی ۶۰۰ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی برای فارغ‌التحصیلان تعاونی خبر داد و تصریح کرد: در صدد هستیم این دوره‌های آموزشی را تا سقف ۱.۵ میلیون نفر در سایر گرایش‌ها گسترش دهیم.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که نباید سرمایه‌گذاری خود را صرف آموزش افرادی کنیم که پس از فارغ‌التحصیلی جایگاهی برای اشتغال ندارند، ادامه داد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که افراد دارای شغل به جامعه وارد شوند.

کلانتری عنصر آموزش را در تشکیل بنگاه‌های تعاونی موثر خواند و گفت: آموزش سازوکار ساختاریافته‌ای برای پایدار کردن مهارت‌آموزان فنی و حرفه‌ای در قالب یک اشتغال پایدار است و موجب ارتقای کیفیت و بهره‌وری در تعاونی‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: تعاونی‌ها با آموزش متبلور می‌شوند و می‌توانند در جهت بهره‌برداری هرچه بیشتر برای ارتقاء اعضای خود اقدام کنند.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کارکرد تعاونی‌ها خاطر نشان کرد: تعاونی‌ها نهادهای مردمی هستند که سرمایه‌های کوچک مردم را در کنار هم جمع می‌کنند و در قالب یک تشکل بزرگ‌تر هم‌افزایی می‌آفرینند در نتیجه موجب تولید در مقیاس بالاتر، صرفه‌جویی در اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی می‌شود.

به گفته کلانتری تعاونی‌های ایران از نظر ارزش افزوده و رشد اقتصادی سهم بسزایی در تولید ملی دارند و سالانه نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار بازدهی اقتصادی و ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

وی با بیان این‌که مدیران تعاونی و اعضای آنها نیازمند آموزش‌های مهارتی هستند، تصریح کرد: در وزارت کار هماهنگی خوبی میان معاونت اشتغال، معاونت امور تعاون و حوزه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای به وجود آمده و این ارتباط تنگاتنگ به پیشبرد اهداف در حوزه بازار و مهارت‌آموزی کمک خواهد کرد.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه در قالب بنگاه‌های تعاونی به پایداری اشتغال کارجویان ایجاد می‌شود.

کلانتری در پایان از وجود ۱۰۳ هزار واحد فعال تعاونی در کشور خبر داد و گفت: این تعداد تعاونی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده‌اند.