رئیس مرکز ملی فرش

مهلت بازگشت ارز صادراتی فرش به ۱۲ ماه افزایش یافت

رئیس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید: با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدت‌زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش از هفت ماه به ۱۲ ماه افزایش یافته است.
تاریخ: 03 آذر 1398
شناسه: 31191

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: آمار گمرک نشان می‌دهد ۸۰ درصد تولیدات فرش دستباف صادر و ۲۰ درصد تولیدات، صرف بازار داخلی می‌شود. باید فضا را به این‌سو ببریم که مردم ایرانی نیز از این کالا بیشتر استفاده کنند.

فرشته دست‌پاک، در نشست خبری با خبرنگاران، تعهدات ارزی را یکی از مشکلات صادرکنندگان عنوان کرد و افزود: ازآنجاکه سال گذشته صادرات فرش با مشکل مواجه بود، زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات را به هفت ماه افزایش دادیم و به‌تازگی نیز با دستور وزیر صنعت، این بازه زمانی به یک سال افزایش یافته است.

دست‌پاک همچنین فرش‌های مرجوعی به کشور را یکی از مشکلات این صنعت دانست و افزود: فضا آماده است و هماهنگی با گمرک انجام شده تا فرش‌ها به‌جای اینکه به ترکیه رفته و برای آنها کسب‌وکار ایجاد کند، مجدد به کشور بازگردد.

او نمایشگاه‌ها را یکی از راه‌های تبلیغ فرش ایرانی عنوان کرد و گفت: همواره یکی از دغدغه‌های بافندگان فرش، بیمه بوده است. این روزها دولت به دلیل کمبود بودجه، نتوانسته بیمه تأمین اجتماعی بافندگان را تأمین کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به کشور چین گفت: امروز چین تمایل دارد فرش ایران را به کشورش وارد کند و به‌تازگی نیز نمایشگاهی در این کشور برگزار شد. بسیاری از تجار نیز برای حضور در نمایشگاه‌های بعدی اعلام آمادگی کرده‌اند.

دست‌پاک با اشاره به نمایشگاه فرش که مهرماه برگزار شد، گفت: بیش از ۸۰۰ غرفه در این نمایشگاه حضور داشتند و میزان فروش فرش دستباف پس از برگزاری نمایشگاه، افزایش یافته است.

بی‌تأثیری تحریم بر صنعت فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اعتقاد به اینکه تحریم تأثیر چندانی بر حوزه فرش نداشته است، گفت: میزان کمی واردات از برخی کشورها مانند چین داریم که در حال نوسازی صنایع هستیم تا همین میزان را نیز به صفر برسانیم.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق ایران و چین نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: از سال ۲۰۰۶ به صادرات به چین نگاه جدی‌تری داشتیم و فرش یکی از محصولات استراتژیک بوده است.

او فرش را در دسترس‌ترین کالایی دانست که می‌توان به چین صادر کرد و افزود: امروزه حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات فرش داریم که با یک برنامه منظم پنج‌ساله می‌توانیم حدود دو برابر این رقم را تنها به چین صادر کنیم.