ابراهیم جمیلی در سومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان

باید از زنده به گور شدن ایده‌ها جلوگیری کنیم

ابراهیم جمیلی در مراسم افتتاحیه سومین دوره این رویداد تخصصی توسعه بخش‌خصوصی را در گروی تقویت ارتباط بخش خصوصی و دانشگاه دانست و هدف از برگزار جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان را پیوند علم و ثروت عنوان کرد.
تاریخ: 09 آذر 1398
شناسه: 31280

سومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان به همت بنیاد نیکوکاری جمیلی و با همکاری پارک علم  و فناوری و بنیاد حامیان دانشگاه تهران برگزار  و از چهره‌های شاخص علمی جشنواره تقدیر شد.
ابراهیم جمیلی رئیس بنیاد نیکوکاری جمیلی، برگزار کننده جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، در مراسم افتتاحیه سومین دوره این رویداد تخصصی توسعه بخش خصوصی را در گروی تقویت ارتباط بخش خصوصی و دانشگاه دانست و هدف از برگزار جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان را پیوند علم و ثروت عنوان کرد.
جمیلی، برگزاری این جشنواره را وظیفه ای اجتماعی قلمداد و بیان کرد: همه ما اینجا جمع شده‌ایم تا جوانان را که مایه آبادانی کشور هستند، هدایت کنیم. افتخاری است که به جوانان خدمت کنیم و ما این خدمت را همراه با مهربانی به صورت رایگان به جوانان عرضه کرده‌ایم.
رئیس شورای سیاست‌گذاری سومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان تاکید کرد:  جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان برگزار می‌شود تا از زنده به گور شدن ایده‌ها جلوگیری کند و همه هدف دست اندرکاران این جشنواره این است که به کارآفرینی نوین کمک کند.
جمیلی تصریح کرد: متاسفانه یکی از عادت‌های بد ما ایرانیان این است که معمولا حسرت چیزهایی را می‌خوریم که معمولا انجام داده‌ایم اما هیچوقت حسرت نمی‌خوریم که چرا کاری را انجام نداده‌ایم. این رویکرد در جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان  کاملا برعکس است و این جشنواره برگزار می‌شود تا الگویی باشد برای آیندگان.
جمیلی همچنین تاکید داشت که جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان بدون هیچ وابستگی و کمک از نهادهای دولتی برگزار شده و در همین زمینه افزود: باید کاری کرد که جشنواره‌ها به سمت و سویی بروند که دولتی نباشند و به جای آن از تجربه و توانمندی‌های جوانان استفاده شود.
او با ذکر مثالی تصریح کرد: برگزاری این جشنواره را باید به مثابه کوهنوردی تلقی کرد. زمانی که کوهنوردان یه قله می‌رسند دید و نگرش تازه‌ای را کسب می‌کنند و آنهایی هم که نرسیده‌اند به همدیگر کمک می‌کنند تا به هدف دست یابند.
به باور رئیس شورای سیاست‌گذاری سومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان،برگزاری این جشنواره کمک می‌کند تا استعدادها  کشف شود تا از آن‌ها در شرایطی که اقتصاد به دلیل تحریم‌ها در تگنا قرار گرفته است، استفاده شود.
جمیلی با اشاره به تحریم‌ها،خاطرنشان کرد: در این شرایط باید جایگاهمان را بزرگ کنیم تا در بین کشورهای بزرگ دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ تحقق این هدف ممکن نیست مگر با شناسایی اولویت‌ها و استفاده درست از اولویت‌ها.
او همچنین پیوند علم و ثروت را یکی دیگر از محورهایی اعلام کرد که باید به آن‌ها در شرایط فعلی توجه شود و تاکید کرد: از طرفی توسعه بخش خصوصی در گروی تقویت ارتباط بخش خصوصی و صنعت است؛ اهدافی که تلاش شد در این جشنواره به آنها جامه عمل بپوشانیم.
محمود کمره‌ای رئیس سومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان نیز با تاکید بر این موضوع که سرمایه هر کشوری جوانان آن کشور هستند، یکی از مهمترین نقاط قوت برگزاری این جشنواره را حضور مستقیم بخش خصوصی به عنوان حامی این رویداد دانست و افزود: در عصری که از سوی صنعتی شدن به سوی عصر مبتنی بر دانش قدم می‌گذاریم، ایده‌های خلاق جوانان باید مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه، برگزیدگان سومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان به بیان و معرفی ایده‌های خود پرداختند. نوآوری، ایده‌پردازی، کارآفرینی و تجاری‌سازی در حوزه علوم پایه، شیمی، فیزیک، ریاضی، زیست‌شناسی و زمین شناسی از محورهای برگزاری این رویداد است.

دانش بنیان‌ها؛ شکلی جدیدی ازتوسعه

رئیس دانشگاه تهران در این نشسست با اشاره به روند تحول توسعه از صنعت به توسعه دانش‎بنیان ‌گفت: در گذشته  معنای توسعه اینگونه بود که با ایجاد کارخانه، خرید دانش فنی، تجهیزات و کارگران زیاد می توان به توسعه رسید که نمونه آن کارخانه ذوب آهن اصفهان است. البته یادم هست که همین کارخانه به عنوان یک تحول در توسعه صنعتی کشور محسوب می شد و همچنان این رویه ادامه دارد.

محمود نیلی احمدآبادی افزود: اما در دنیای امروز شکل توسعه تغییر یافته و نمی توان منتظر بود تا به مانند گذشته یک برنامه‌ریزی دراز مدت داشت تا صنعتی را ایجاد کنیم و این صنعت به عنوان شاخص توسعه و اشتغال معرفی شود.

رئیس دانشگاه تهران به انتقاد از نحوه سرمایه‌گذاری دولت در حوزه دانش‌بنیان‌ها پرداخت و گفت: متاسفانه بیشترین نوع سرمایه‌گذاری دولت، سرمایه‌گذاری تجاری است که منجر به واردات می‌شود تا صادرات.این درحالی است که در کشورهای دنیا،برای ورود به بازارهای بین‌المللی لازم است صنایع به حوزه دانش‌بنیان‌ها ورود کنند و گسیختگی در این حوزه شکل نگیرد.

او ادامه داد: رصد اقتصاد به شدت دولتی و صنایع درگیر مسایل  داخلی  نشان دهنده عدم پویایی صنعت در کشور است تا چنین شرایطی سبب شود جریان سومی در کشور شکل بگیرد. آن جریان سوم همان مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و نوآوری هستند.

نیلی افزود: مراکز متعدد علم و فناوری و پارک های دانش در بسیار از شهرها تاسیس شده و می توان با وجود آنها نرده بین دانشگاه و جامعه را برداشت و دانشگاه از هر حرکتی که سبب رشد ایده ها و افکار سرمایه ای در کشور شود، حمایت می کند.

وی با اشاره به شعار دانشگاه که  ارتقاء جایگاه بین المللی، کارآفرینی و مسئوولیت اجتماعی است و توسعه شبکه NGOها در دانشگاه تهران، گفت: حمایت های بنیادهایی مانند بنیاد جمیلی، مصلی نژاد و کانون دانش آموختگان می تواند در این راه دانشگاه تهران و کشور را برای رهایی از بن بست‎‌های اقتصادی یاری کنند. زیرا امروزه سطح علمی دانشجویان، محققان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه از سطح متوسط جهانی بالاتر است.

 رونمایی از باشگاه ایده تا کسب و کار علوم پایه ایران

در این جشنواره همچنین به همت بنیاد جمیلی، از باشگاه ایده تا کسب و کار علوم پایه ایران رونمایی شد. این باشگاه که متشکل از برندگان دوره‌های قبل جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان است، قرار است تا برگزیدگان، تجربیات خود را در اختیار کسانی قرار دهند که برای اولین بار ایده‌هایشان را به جشنواره ارایه می‌کنند.