به دنبال بارندگیهای هفته گذشته در سیستان و بلوچستان، رودخانههای فصلی طغیان کردند و تعدادی از راههای ارتباطی مسدود و منازل شماری از مردم در ۱۳ شهرستان در جنوب استان دچار آبگرفتگی شد.
بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تأثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساختهای استان بیش از سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ارزیابیشده است که به جادهها، تأسیسات آب و برق، بخش کشاورزی و منازل مسکونی مربوط است. علاوه بر این بنا بر اعلام مقامات استانی، بیش از 7 هزار رأس دام در مناطق سیلزده تلفشدهاند.
حسن روحانی هفته گذشته در سفر به این استان سیلزده، تأکید داشت با وقوع این حادثه، تکمیل بسیاری از طرحهای توسعه استان سیستان و بلوچستان سرعت مییابد. غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران هم که دوشنبه گذشته همراه با وزیر آموزشوپرورش به این استان سفر کرده بود از آمادگی بخش خصوصی برای نوسازی مدارس آسیبدیده در سیل خبر داد.
عبدالحکیم ریگی میرجاوه رئیس اتاق زاهدان در گفتوگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» در خصوص میزان خسارات واردشده به استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: برآورد دولت از خسارتهای اخیر، 3 هزار میلیارد تومان است؛ اما این رقم با توجه به خرابیهای پیشآمده بسیار کم است و هرچند نمیتوان الآن ارزیابی دقیقی داشت اما به نظر من باید خسارتهای واردشده را بیش از این رقم در نظر گرفت.
ریگی میرجاوه با اشاره به سفر اخیر رئیسجمهوری به استان سیستان و بلوچستان و قول همکاری دولت برای تکمیل هرچه سریعتر پروژههای نیمهتمام، خاطرنشان کرد: وقوع سیل باعث شد تا رفتوآمد مقامات به استان سیستان و بلوچستان اتفاق بیفتد تا مسئولان از نزدیک با نیازهای استان آشنا شوند. استان سیستان و بلوچستان یکی از بزرگترین استانهای کشور اما درعینحال محرومترینهاست. مردم این استان حتی از ابتداییترین نیازهای ضروری هم محروماند اما متأسفانه تابهحال کسی به آنها توجه نکرده است.
به باور ریگی، توسعه تجارت و ترانزیت دو اولویت اصلی استان سیستان و بلوچستان هستند که هم در سند توسعه راهبردی و هم سند توسعه این استان موردتوجه قرارگرفتهاند. در همین راستا، رئیس اتاق زاهدان در پاسخ به این سؤال که مهمترین پروژههای نیمهتمام استان برای تکمیل از سوی دولت چیست، میگوید: خط راهآهن چابهار به مشهد بهعنوان مکمل طرح توسعه بندر شهید بهشتی و محور ترانزیتی، گسترش اسکله، گسترش منطقه آزاد چابهار و از اینها مهمترین ایجاد مشاغل خرد از مهمترین اولویتهایی هستند که به نظر میرسد باید با جدیت پیگیری شود.
ریگی میرجاوه همچنین با اشاره به موافقت رهبری برای تخصیص اعتبار بهمنظور تکمیل راهآهن چابهار – زاهدان ابراز امیدواری کرد که این اعتبار بتواند تکمیل پروژه را تا سال 1400 به اتمام برساند.