رئیس اتاق خرمشهر در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه منطقه آزاد اروند

توسعه صادرات بدون رفع محدودیت‌ها در حد شعار باقی می‌ماند

هفتمین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه منطقه آزاد اروند با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، رئیس اتاق خرمشهر، مدیران دستگاه‌های دولتی و فعالان اقتصادی این منطقه برگزار شد و از ۱۲ صادرکننده برگزیده تقدیر به عمل آمد. هانی فیصلی، در این مراسم رئیس اتاق خرمشهر رفع محدودیت‌های موجود را لازمه توسعه صادرات عنوان کرد.
تاریخ: 16 بهمن 1398
شناسه: 32116

رئیس اتاق خرمشهر در هفتمین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه منطقه آزاد اروند با اشاره به اهمیت صادرات در چرخهٔ اقتصاد و همچنین مشکلات فراروی صادرکنندگان منطقه گفت: گام پایانی و اساسی در مسیر رونق و رشد اقتصادی و تحول تجاری، صادرات محصولات نهایی کشور به بازارهای جهانی است و این مهم نیازمند برداشتن گام‌های هماهنگ، برنامه‌ریزی شده و مشترک توسط دستگاه‌های حکومتی و فعالان اقتصادی است.

هانی فیصلی افزود: اتاق خرمشهر به‌عنوان نماینده فعالان اقتصادی این شهرستان نیز در یک سال اخیر با برنامه‌های مختلف سعی در پویائی و تحرک بیشتر چرخ صادرات منطقه به‌منظور ارزآوری و کاهش فشارهای ناشی از تحریم بوده که از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برگزاری دو نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی، دعوت از فعالان اقتصادی و مسئولین بصره جهت بررسی مشکلات صادرات از مرز شلمچه و همچنین مکاتبات متعدد با دستگاه‌های مسئول در رابطه با رفع معضلات صادرات و تسهیل آن را می‌توان متذکر شد.

ایشان ضمن تأکید بر گام نهادن در مسیر بهبود شرایط صادرات کشور با حمایت دولت و اخذ تدابیر مناسب افزود: در طول ۱۸ ماه اخیر و علیرغم تحریم‌های ظالمانه، به‌جای تسهیل امور تجاری از سوی دستگاه‌های دولتی، شاهد تشدید موانع و مشکلات مسیر صادرات بوده‌ایم. بخشنامه‌های خلق‌الساعه و کارشناسی نشده بلای جان تجارت و ارزآوری شده است.

فیصلی ادامه داد: دستورالعمل تعهد ارزی صادرات چالش‌های فراوانی را فراروی صادرکنندگان قرار داده است. چگونه ارزی بازگردانده شود وقتی تبادل تجاری به‌صورت ریالی در مرزها صورت می‌گیرد؟ چگونه ارزی را اظهار کنیم زمانی که ارزش گمرکی کالا در سامانه تجاری از قیمت معامله شده و واقعی آن بالاتر است؟

رئیس اتاق خرمشهر اظهار کرد: همین امروز یکی از صادرکنندگان برجسته و نمونه منطقه آزاد اروند به دلیل بخشنامه‌های غیر کارشناسی و همچنین اهمال بانک‌ها در ارائه رفع تعهدات صادرکنندگان به بانک مرکزی، به‌جای حضور در این مراسم و دریافت جوایز خویش، مجبور به سفر به تهران و گذر از راهروهای سازمان‌ها و محاکم قضایی جهت کاهش و رفع جریمه‌ها و همچنین تبرئه خویش است. با این شرایط توسعه صادرات تنها در شعار باقی خواهد ماند.

او افزود: پای حرکت صادرات به دلیل تحریم، کند و سنگین شده است، با اعمال قوانین و موانع غیر کارشناسی، وزنه‌های بیشتری به این اهرم حرکتی اقتصادی آویزان نکنید و آن را از حرکت بازندارید.

رشد 2.5 برابری سرمایه‌گذاری داخلی در مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه منطقه آزاد اروند گفت: در سال‌های نه‌چندان دور مردم ایران و بخصوص مردم این خطه در جنگ نظامی بودند اما امروز در جبههٔ سخت‌تری در عرصه اقتصادی جهاد می‌کنند که باید گفت سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی مهم‌ترین سربازان این جنگ هستند و اگر روزی توقع می‌رفت که فرزندانمان به جنگ علیه دشمن بروند امروز مردم از فعالان اقتصادی این انتظار را دارند که برای پیشرفت این کشور مجاهدت کنند.

مرتضی بانک افزود: شرایط امروز به ما این مسئولیت را می‌دهد که با تمام توانمان نگذاریم که هجمه آمریکا باعث فروپاشی اقتصادی ما شود. آن‌ها تصور می‌کردند با فشار آوردن به ایران، این کشور دیگر نمی‌تواند ادامه دهد اما نشان دادیم در شهرهای کوچک و بزرگ ایران اقتصاد در حال رشد است.

مشاور رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در مناطق آزاد از سال ۹۶ تاکنون بیش از دو و نیم برابر سرمایه‌گذاری داخلی رشد داشته است و ما را بیش‌ازپیش به این مهم مطمئن کرد که باید به سرمایه‌گذاران داخلی اعتماد بیشتری کنیم و بستر را برایشان فراهم کنیم.

او تصریح کرد: باید از سرمایه‌گذاری که باوجود تمامی مشکلات و در این شرایط بحرانی وارد عرصه شده است تقدیر کرد. دولت هم باید آماده انتقاد باشد و اگر کسی از سیاست‌های جاری گله می‌کند در تقابل با این سیاست‌ها و برنامه‌ها نیست.

بانک گفت: عراق برای ایران و بخصوص برای منطقه آزاد اروند یک فرصت است که آمریکا اخیراً بسیار تلاش کرد باعث اختلاف میان مردم دو کشور شود که شهادت سردار سلیمانی با توجه به شخصیت مؤثر و کارآمد وی در این کشور یکی از مهم‌ترین اقدامات آمریکا برای دامن زدن به اختلافات بود.

موضوعات :
در همین رابطه