قاسم میرزائی نیکو، نماینده مجلس، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

اتاق ایران، مرز سیاست و اقتصاد را از هم جدا کند

میرزائی‌ می‌گوید: وظیفه اتاق ایران این است که خارج از قوانین و مقررات اجرایی دولتی به رابطه تجاری خود ادامه دهد. اتاق ایران زمینه‌ای را فراهم کند تا با برخی از کشورهایی که رابطه دیپلماتیک نداریم، رابطه اقتصادی داشته باشیم.
تاریخ: 24 مرداد 1395
شناسه: 3214

قاسم میرزایی نیکو؛ نماینده مجلس دهم شورای اسلامی

«از ظرفیت تشکل‌ها باید در اقتصاد بهره برد»؛ اما چگونه می‌توان از تشکل‌ها و پتانسیل‌های آنها، در وضعیت حساس اقتصادی و در اصلاح فرآیند تولید و ارتقای جایگاه بخش خصوصی و تولید ملی بهره برد؟

 قاسم میرزائی‌نیکو، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «تشکل‌ها، به‌خصوص اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی واسطه بین اقتصادی بخش خصوصی و دولت است. اتاق‌ها و تشکل‌ها باید به امور اقتصادی، مسایل اقتصادی و موانع و مشکلات آنها سروسامان بدهد.»

میرزایی معتقد است: «وظیفه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این است که مسایل و مشکلات حوزه اقتصاد خصوصی را شناسایی کند، آنها را به سازمان‌های تصمیم‌گیر ارجاع دهد؛ آن مسایل را پیگیری کند و در نهایت برای برنامه‌ریزی حوزه اقتصاد اقدام کند.»

میرزایی تصریح می‌کند:‌ «اتاق ایران باید روی مطالبات بخش خصوصی پافشاری کند و راهکارهای لازم را معرفی کند.» او یکی از راهکارهای مهم در این مسیر را، تقویت بخش خصوصی و کوچک کردن حجم دولت می‌داند.

میرزایی تاکید می‌کند:‌ «البته دولت‌ها در ابتدای کار، اعتقاد راسخ خود به این مهم  یعنی کوچک‌کردن دولت را اعلام می‌کنند. ولی در نهایت، شاهد افزایش حضور نهاد دولت در عرصه اقتصاد کشور بوده‌ایم و عملا" اجرای اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی به اهداف واقعی خود نرسیده است. »

میرزایی می‌‎گوید: «یکی از مهمترین نقش اتاق توجه به فعالیت‌های بین‌‌المللی، دیپلماسی اقتصادی و بازارهای بین‌المللی است. ما باید در حوزه  بین‌‎المللی از همه پتانسیل‌های تجارت، صنعت، بازرگانی و کشاورزی استفاده کنیم.»

او تاکید می‌کند:‌ «سال‌ها بود که با انگلستان رابطه سیاسی و دیپلماتیک نداشتیم، اما اتاق‌های بازرگانی انگلستان‌ حجم رابطه تجاری بالایی با ایران داشته و دارند. اما در ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در قالب قوانین و مقررات دولتی فعالیت می‌کند. درحالیکه این یک ضعف بزرگ برای اتاق ایران است.»

میرزایی در ادامه می‌گوید: «وظیفه اتاق ایران این است که خارج از قوانین و مقررات اجرایی دولتی به رابطه تجاری خود ادامه دهد. ما حتی می‌توانیم با برخی از کشورهایی که رابطه دیپلماتیک نداریم، رابطه اقتصادی داشته باشیم و این وظیفه اتاق ایران است.»

او ادامه می‌دهد: «برای تحقق این اهداف، تقویت تشکل‌های تولیدی و اقتصادی در کشور ضروری به نظر می‌رسد و اصولا حضور تشکل‌ها در کلان اقتصاد کشور و «تشکل‌محوری» در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها، ضروری است؛ و ما باید در حوزه اقتصاد با همه بازارهای بین‌المللی مراوده داشته باشیم.»

میرزایی تاکید می‌کند: «اتاق ایران باید تلاش کند مرز سیاست و اقتصاد از همدیگر جدا شود. در همه جای دنیا رابطه اقتصادی و سیاسی دو مقوله متفاوت از هم هستند و در دو سطح جداگانه روابط بین‌المللی پیگیری می‌شوند.»

در همین رابطه