محمدعلی طهماسبی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

بخش خصوصی در کشاورزی آزاد و فعال است

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی معتقد است بخش خصوصی تنها در زمینه تحقیقات حضور پیدا نکرده که در این عرصه نیز باید فعال شود.
تاریخ: 26 مرداد 1395
شناسه: 3260

محمدعلی طهماسبی، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی جزو وزارتخانه‌هایی است که تعامل خوبی با بخش خصوصی برقرار کرده‌است. مسئولان در این وزارتخانه ادعا می‌کنند اصلا چیزی به صورت کامل در اختیار این وزارتخانه نیست. محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از عملکرد این وزارتخانه در رابطه با بخش خصوصی دفاع می‌کند و معتقد است بخش خصوصی تنها در زمینه تحقیقات چندان ورود نکرده که آن در دست اقدام است. طهماسبی معتقد است وزارت جهاد کشاورزی نقش تنظیم‌کننده بازار را دارد و در جهت حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده اقداماتی را انجام می‌دهد.

همه‌چیز در اختیار بخش خصوصی است

مقامات در وزارت جهاد کشاورزی بارها اعلام کرده‌اند حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی اولویت این وزارتخانه است. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی بارها به این مسئله اشاره کرده‌است. محمدعلی طهماسبی در این رابطه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «وزارت جهاد کشاورزی اصلاً چیزی را در اختیار ندارد. از مزارع گرفته تا باغ‌ها، همه‌چیز در دست بخش خصوصی است.»

بخش خصوصی به بخش تحقیقات کشاورزی ورود پیدا کند

طبق گفته معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تنها کار تحقیقاتی است که در دست دولت قرار دارد و به دست وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود. از نظر طهماسبی بخش خصوصی در تمامی امور در زمینه کشاورزی و باغبانی آزاد و فعال است. او می‌گوید: «شاید تنها زمینه‌ای که بخش خصوصی به درستی به آن ورود نکرده، تحقیقات باشد که آن هم در حال انجام است.» او ادامه می‌دهد: «تمامی تشکل‌های بخش خصوصی در زمینه کشاورزی بسیار فعال هستند.»

سامانه توزیع محصولات برای بخش خصوصی آزاردهنده است

البته همه چیز آنقدر که باید خوب نیست. طهماسبی از مواردی می‌گوید که برای بخش خصوصی در زمینه کشاورزی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در این رابطه می‌گوید: «تنها چیزی که در بخش کشاورزی آزاردهنده است، سامانه توزیع محصولات است.» از نظر طهماسبی در این زمینه هم خودِ تشکل‌ها باید فعال شوند و آغاز به کار کنند تا بتوانند مشکل را برطرف کنند و سامانه را اصلاح و با شکل جدیدی راه‌اندازی کنند.

خرید تضمینی یکی از راه‌های تنظیم بازار

خرید تضمینی یکی از مواردی است که بخش خصوصی چالش‌هایی را در آن با دولت دارد. طهماسبی در این زمینه می‌گوید: «در همه جای دنیا وظیفه دولت این است که از تولید داخلی حمایت کند. وقتی سود از حد معقولی پایین‌تر بیاید دولت باید اقدام کند.» از نظر طهماسبی، بخش کشاورزی همیشه با نوسان بسیاری همراه است و دولت می‌تواند نقش تنظیم‌کننده را برای آن داشته باشد. در واقع دولت و وزارت جهاد کشاورزی با مواردی مانند خرید تضمینی نقش حمایت‌گر خود را ایفا می‌کند و به عنوان تنظیم‌کننده در بازار ظاهر می‌شود. او تأکید می‌کند که خرید تضمینی بسیار موثر و مفید است.

بخش کشاورزی پررنگ‌ترین نقش را در رشد اقتصادی ایران داشته‌است

مدت زیادی از وزارت محمود حجتی می‌گذرد. طهماسبی بر این باور است که نگاهی به رشد اقتصادی کشور نشان می‌دهد این بخش نقش بسیار مهم و پررنگی در توسعه اقتصادی کشور بازی کرده‌است. او می‌گوید: «اگر در سطح کلان به بررسی عملکرد این وزارتخانه و بخش کشاورزی بپردازیم به خوبی می‌بینیم که این بخش نقش بسیار موثری در رشد اقتصادی کشور داشته‌است.»

در همین رابطه