رعفت حصار چیکلی اوغلو رئیس اتاق ترکیه در نشست اکو تاکید کرد؛

رفع موانع گمرکی و تسهیل در رفت و آمد اعضا اتاق اکو

رئیس اتاق اکو در نشست روسای اکو در اتاق بازرگانی ایران، بر لزوم همکاری های مشترک برای رفع موانع گمرکی، افزایش مناسبات اقتصادی بین اعضا و ترانزیت کالا از طریق این کشورها تاکید کرد
تاریخ: 26 مرداد 1395
شناسه: 3278

در نشست روسای اتاق های عضو اکو که صبح سه شنبه بیست و ششم مردادماه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، رئیس اتاق ترکیه به تلاش برای رشد اقتصادی این کشور طی بیست سال اخیر اشاره کرد و گفت: در مقطع کنونی ما رتبه قابل قبولی میان کشورهای جهان از نظر اقتصادی هستیم و شاهد بودید که کودتای اخیر تاثیر خاصی روی اقتصاد نذاشت. نه تنها پولی از حساب بانک ها خارج نشد، بلکه سرمایه گذاری داخلی و خارجی هم افزایش یافت.

چیکلی اوغلو بر اهمیت سرمایه های اجتماعی، منابع معدنی، فرآورده های کشاورزی و موقعیت جغرافیایی، کشورهای عضو اکو تاکید کرد و افزود: کشورهای عضو اکو ثروتمندترین ها در منطقه هستند و درصد قابل توجهی از منابع زیرزمینی دنیا را در اختیار دارند ولی سطح مناسبات این کشورها با یکدیگر بسیار پایین است. امیدواریم با توسعه همکاری های اشتراکی حجم مبادلات تجاری و اقتصادی بین مسلمان توسعه یابد.

رئیس اتاق ترکیه خواستار همکاری مشترک اعضا برای رفع موانع گمرکی و افزایش ترانزیت کالاهای تولیدی به کشورهای همسایه شد و افزود: ترکیه آمادگی دارد تا تجربیات خود را در بهینه سازی و به روزرسانی گمرک، در اختیار اعضا اکو قرار دهد.

وی ادامه داد: باید بروکراسی های زمانبر اخذ راوید را حذف کنیم تا در مسیر راه ابریشم و اتصال غرب به شرق، سطح مناسبات بین اعضا را افزایش دهیم.

در همین رابطه