به اعتقاد کارشناسان، این روزها بازار خودرو در شرایط رکود تورمی قرار دارد. درعینحال، در شرایطی که انتظار میرفت شیوع ویروس کرونا همچون دیگر نقاط جهان به کاهش قیمتها در این بازار بیانجامد، اما قیمتها شکل صعودی گرفته و درعینحال، خریداری وجود ندارد.
کارشناسان یک دلیل مهم این مسئله را عرضه اندک خودرو در بازار عنوان میکنند. این در حالی است که در پیشفروشهای اخیر دو خودروساز بزرگ کشور زمان تحویل خودروها اسفندماه ۹۹ یا فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام شده و نمیتواند اثری در بازار این روزها و قیمتها داشته باشد.
بررسی شرایط بازار نشان میدهد وقتی نمایندگیهای خودروسازان و همچنین نمایشگاهها خودرویی برای عرضه ندارند، نبض بازار را افرادی در دست میگیرند که در ماههای گذشته نسبت به پیشخرید خودرو و سرمایهگذاری اقدام کرده بودند و این روزها قیمتهای دلخواه خود را ارائه میکنند.
به اعتقاد کارشناسان، فاصله قیمتی ایجاد شده کارخانهای و بازار نیز مربوط به محدودیت عرضه است و موضوع اصلی این است که در کف بازار خودرو کم است.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی پایتخت گفت: برای خارج کردن فضا از دست دلالان و واسطهها، باید عرضه خودرو در بازار افزایش یابد؛ این مهم از طریق افزایش عرضه خودروسازان داخلی یا واردات خودروهای کارکرده و دستدوم باید اتفاق بیفتد.
او افزود: افرادی که خودرو در پارکینگهایشان انبار کردهاند، مرتب نوسانات ارزی، اخبار و شایعات را دنبال میکنند. بهعنوان نمونه شایعه درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان یا افزایش نرخ ارز سبب میشود تا این افراد نیز از فروش خودروهای خود دست بردارند.
مؤتمنی همچنین به چگونگی فاکتور شدن و عرضه خودرو از سوی خودروسازان انتقاد کرد و گفت: بهطور مثال شاهدیم ایرانخودرو برای چند هفته فقط پژو ۲۰۶، برای چند هفته دیگر سمند و همینطور دنا، رانا و غیره فاکتور میکند و اینطور عرضه کردن خودرو که با وقفه در عرضه سایر خودروها همراه است، خود موجب اختلال در بازار میشود.
او تأکید کرد: وقتی عرضه به شکل مناسب انجام شود، دلالان نمیتوانند به انبار و احتکار خودروها بپردازند و هیچگاه مسائلی نظیر دونرخی بودن قیمتها و فاصله قیمتی را شاهد نخواهیم بود.
کارشناسان بازار خودرو، همچنین شرایط این روزهای جامعه را یادآور میشوند و میگویند: کاهش سطح عمومی درآمدها ناشی از شیوع ویروس کرونا، سبب شده تا کمتر شاهد مراجعه افراد برای خرید یا تبدیل به احسن کردن خودرو باشیم.
آنان درعینحال به رونق پیشفروشهای ایرانخودرو و سایپا در چند روز گذشته اشاره میکنند، اما معتقدند: این تقاضایی «کاذب» است که به دلیل اختلاف قیمت کارخانهای و بازار ایجاد شده و افراد را برای سرمایهگذاری ترغیب کرده است.
یکی از فعالان بازار خودرو میگوید: از سال ۹۶ تاکنون حدود ۶۰ درصد بازار نمایشگاه داران از دست رفته است، زیرا تا آن زمان واردات آزاد بود و با کمترین سود امکان خریدوفروش و جابجایی خودرو وجود داشت، اما در دو سال گذشته واردات ممنوع شده و شرکتها نیز فروش فوری ندارند، بنابراین دلالان و افرادی که خودرو احتکار کردهاند نبض بازار را در دست گرفتهاند.
او میافزاید: بهاینترتیب، شاهدیم برخلاف سایر نقاط جهان که کرونا موجب شکست قیمتها شده، اما در ایران قیمتها رو به صعود است و رشد میکند.
این نمایشگاهدار خودرو معتقد است: با شیوع کرونا، همان ۴۰ درصد باقیمانده نیز از دست رفته است و شاید بهجز ۱۰ درصد نمایشگاه داران، بقیه آنها از ابتدای امسال تاکنون هیچ دشتی نداشتهاند.
به اعتقاد کارشناسان، اگر خواهان بازار خودرویی آرام و بدون التهاب هستیم باید عرضه خودرو بهطور مداوم انجام شود و با رصد و بررسی دقیق، نیاز بازار را شناسایی کنیم.
آنان معتقدند اگر اجازه واردات خودروهای کارکرده و دستدوم در شرایط کنونی که خودروسازان داخلی قادر به عرضه مداوم و با تعداد مناسب نیستند داده شود، خودبهخود قیمت خودروهای داخلی نیز تنظیم میشود.