در نشست شورای گفت‌وگوی استان سمنان مطرح شد

عبور از کرونا و تحریم با تصمیم سازی منسجم

پنجاه و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی برگزار شد. علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان در این نشست تأکید کرد: تصمیم سازی درست و منسجم در پیکره حاکمیت می‌تواند بسیاری از موانع پیش روی را بردارد و کشور به‌سلامت از بحران کرونا و تحریم عبور کند.
تاریخ: 29 اردیبهشت 1399
شناسه: 33262

رئیس اتاق سمنان گفت: در سال گذشته، ۱۲ جلسه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی استان سمنان برگزار شد که موفقیت‌های قابل‌توجهی باهدف رونق تولید و کمک به بخش صنعت و تولید در استان کسب شد.

علی‌اصغر جمعه‌ای در پنجاه و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان افزود: در سال پیش ۲۹ جلسه کارشناسی زیرمجموعه جلسات گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان سمنان برگزار شد که برگزاری جلساتی ازاین‌دست تأثیر شایانی بر برگزاری هرچه بهتر نشست گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی داشت.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ادامه داد: با برگزاری نشست‌های مذکور، ۱۹ مصوبه ملی و ۱۷ مصوبه استانی به تصویب رسید که ۲۶ درصد از مصوبه‌های ملی و ۷۶ درصد از مصوبه‌های استانی در گام اجرایی قرارگرفته است.

جمعه‌ای تصریح کرد: برای تحقق شعار سال و جهش تولید همکاری‌های دولت و بخش خصوصی برای گره‌گشایی از مشکلات بخش صنعت، باید روزافزون ادامه داشته باشد.

رئیس اتاق سمنان خاطرنشان کرد: به همت اعضای اتاق بازرگانی سمنان تاکنون بیش از 4 میلیارد تومان به بیمارستان‌های درگیر کرونا استان سمنان کمک شده است حجم این کمک‌ها ادامه خواهد داشت.

 رئیس اتاق سمنان معتقد است تصمیم سازی درست و منسجم در پیکره حاکمیت می‌تواند بسیاری از موانع پیش روی را بردارد و کشور به‌سلامت از بحران کرونا و تحریم عبور کند.

علیرضا آشناگر، استاندار سمنان نیز در این نشست گفت: عبور از شرایط کنونی و رفع موانع رشد اقتصادی در کشور نیازمند الزاماتی است که با همکاری و هماهنگی در حاکمیت و مشارکت بخش خصوصی محقق می‌شود.

او افزود: تحقق شعار سال یعنی جهش تولید به تغییر نگرش جدی در نظام تصمیم‌گیری کشور به نفع اقتصاد و بهبود فضای کسب‌وکار و توسعه اقتصادی نیازمند است.

استاندار سمنان ادامه داد: اصلاح و بازنگری قوانین، تعدیل نظارت‌ها و حمایت از بخش خصوصی ازجمله الزامات برای محقق شدن جهش تولید است.

او به انبوه قوانین بخش اقتصادی در کشور اشاره و تأکید کرد: قوانین دست و پاگیر بازنگری شود و متناسب با شرایط کنونی تغییر کند.

آشناگر، تعدیل نظارت‌ها را از دیگر الزامات برای تحقق شعار سال برشمرد و افزود: فضا و مسیر باید به‌منظور فعالیت بخش خصوصی آماده باشد، نظارت‌های غیرضروری و متعدد با شعار سال و سرعت بخشیدن به تولید هم‌خوانی ندارد.

استاندار سمنان با تأکید بر اینکه حساسیت برای جلوگیری از شکل‌گیری فساد لازم است، بیان کرد: ایجاد سرعت‌گیر در مسیر فعالیت اقتصادی بخش خصوصی به نفع اقتصاد کشور نیست.

او با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: جهش تولید یک راهبرد برای مسئولان و همکاری مردم و فعالان حوزه‌های مختلف برای گام برداشتن در این مسیر است.

آشناگر به وجود مشکلات در سال‌های گذشته و تشدید آن در زمان کنونی اشاره و اضافه کرد: اقتصاد کشور تحت تأثیر مؤلفه‌های مختلف ازجمله تحریم‌ها و اعمال فشارهای فزاینده از سوی آمریکا، شیوع کرونا و نیز کاهش تولید و فروش نفت و افت قیمت آن است.

به گفته او، ایران به دلیل تحریم‌ها کمترین وابستگی را به اقتصاد جهانی دارد اما بی‌تأثیر از رکود در این بازار نیست.

آشناگر بابیان اینکه شیوع کرونا بر تجارت جهانی و اقتصاد ایران تأثیرگذار بود، خاطرنشان کرد: برخی از این محدودیت‌ها متأثر از این مسئله نبود، بنابراین نیاز است روابط خارجی ایران به‌منظور عملیاتی شدن شعار جهش تولید به نفع تولیدکنندگان داخل تنظیم و برنامه‌ریزی شود.

استاندار سمنان یادآور شد: کشور دارای ثروت‌های عظیم خدادادی است که با بهره‌گیری از این قابلیت‌ها می‌تواند از گردنه مشکلات کنونی عبور کند.

احمد همتی نماینده محترم مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در نیز در این نشست با اشاره به‌ضرورت وضع قوانین به نفع تولید گفت: اگر قوانینی تصویب می‌شود و بعد از مدتی تبصره می‌خورد به خاطر تغییر شرایط در کشور است.

او افزود: این تغییر شرایط در کشور از بُعد سیاسی و اجتماعی نشأت می‌گیرد که در کمتر جایی از دنیا وجود دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: باید تلاش شود کشور در تمام زمینه‌ها به ثبات برسد که پس‌ازآن ثبات در قوانین نیز به وجود می‌آید.

او با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب درزمینهٔ میدان‌داری بخش خصوصی، ابراز داشت: میدان فعالیت این بخش را حاکمیت تعریف و ایجاد می‌کند و باید میدانی مناسب را برای آنان فراهم کرد.

همتی تصریح کرد: بخش‌های مختلف در کشور در کنار مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا با مسائلی مانند سوء مدیریت و سوءاستفاده از موقعیت‌ها مواجه است که تلاش‌ها باید برای مهار و یا اصلاح این موارد باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس ادامه داد: سوء رفتارهایی در داخل سبب مشکلات برای ملت ایران اسلامی در سطح بین‌المللی شده و فشار مضاعفی بر اقتصاد و تولید وارد کرده است.

او خاطرنشان کرد: افزایش هماهنگی داخل کشور برای رفع مشکلات اقتصادی در بخش‌های مختلف ازجمله تولید لازم است.

همتی با اشاره به بودجه ۹۹ کشور، اضافه کرد: فشار به واحدها و بنگاه‌های تولیدی برای اخذ مالیات در راستای تحقق درآمدهای بودجه ۹۹ اشتباه است و تأثیر بسیار منفی در این شرایط رأی تولید کشور دارد.

او تأکید کرد: در حین حال، باید همکاری بین دولت و بخش خصوصی انجام شود، برخی از واحدها توان پرداخت مالیات رادارند.

همتی یادآور شد: زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در استان سمنان فراهم بوده و تنها هماهنگی بین بخشی برای بهبود فضای کسب‌وکار و رونق تولید لازم است.

موضوعات :
در همین رابطه