رییس اتاق اصفهان در دیدار با سفیر ارمنستان مطرح کرد:

تعمیق روابط اصفهان و ارمنستان با تکیه بر رابطه تاریخی و فرهنگی 400 ساله

ارامنه بخش قابل توجهی از جمعیت استان اصفهان ا تشکیل می دهند و در زمینه خدمات فنی و مهندسی توانمندی های قابل توجهی دارند.
تاریخ: 10 شهریور 1395
شناسه: 3627

رییس اتاق اصفهان خواستار تعمیق روابط اصفهان و ارمنستان با تکیه بر رابطه تاریخی و فرهنگی شد و گفت: اصفهان و  ایروان  می توانند همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری مشترکی در بخش های مختلف تعریف کنند. 

سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس اتاق اصفهان در دیدار با سفیر ارمنستان با اشاره به 8 هزار و 500 واحد صنعتی  و فعالیت 600 معدن در استان اصفهان گفت: اصفهان صنعتی ترین استان کشور است که در زمینه کشاورزی و صنایع تبدیلی جایگاه  ویژه ای در کشور دارد.

سهل آبادی با اشاره به نشست بین المللی جاده ابریشم در چین گفت:در حاشیه این نشست توافقاتی با رییس اتاق بازرگانی ایروان صورت گرفت که به زودی شاهد امضای تفاهم نامه همکاری بین اتاق های اصفهان و ایروان خواهیم بود.

وی همزیستی مسالمت آمیز  ارامنه در کنار شهروندان اصفهان را قابل توجه دانست و گفت: ناقوس کلیساهای ارامنه بدون هیچ محدودیتی در اصفهان طنین انداز است و تعامل  تاریخی ارامنه با اصفهان می تواند برای سایر کشورهای چند ادیانی  الگو باشد.

سهل آبادی  گردشگری را یکی از محورهای همکاری بین اصفهان و ایروان برشمرد و گفت:برقراری پرواز مستقیم اصفهان – ایروان گامی موثر در توسعه همکاری های اقتصادی در بخش گردشگری بین ارمنستان و اصفهان است .

وی از  آمادگی  ایجاد بخش ویژه شهروندان ارامنه در اتاق اصفهان خبر داد و گفت:ارامنه بخش قابل توجهی از جمعیت استان را تشکیل می دهند و در زمینه خدمات فنی و مهندسی توانمندی های قابل توجهی دارند.

 ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در نزدیکی مرز ارمنستان با ایران

آرتاشس تومانیان، سفیر جمهوری ارمنستان در ایران، هدف از سفر به اصفهان را تعمیق روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با این شهر تاریخی برشمرد و گفت: ایران یکی از کشورهای هم مرز با ارمنستان است که رابطه تاریخی و فرهنگی طولانی با  این کشور دارد .

سفیر ارمنستان،تکنولوژی فناوری اطلاعات بویژه در بخش ترافیک اینترنتی را یکی از توانمندی های این کشور برشمرد و گفت: بخشی از ترافیک اینترنت ایران توسط ارمنستان تهیه می شود و می توان در بخش های دیگری فناوری اطلاعات پروزه های مشترکی را تعریف کرد.

تومانیان با اشاره به قرارداد همکاریهای اقتصادی کشورهای مشترک المنافع مبنی بر تجارت کالا بین این کشورها با کمترین میزان تعرفه گفت: تولید کنندگان استان اصفهان می توانند با ارمنستان تولید مشترک داشته باشند و به راحتی کالای خود را در بین این کشورها بدون تعرفه به فروش برسانند.

وی تاکید کرد: چنانچه کالایی برند تولید در ارمنستان داشته باشد بدون عوارض کمرگی در بین کشورهای آسیای میانه به فروش می رسد.

سفیر ارمنستان همچنین با قرار تجاری ارمنستان با 28 کشور اروپایی اشاره کرد و گفت:بر اساس این قرار 6 هزار و 400 کالا با تعرفه نازل کمرگی قابل انتقال بین کشورهای اروپایی است همچنین طی قراردای با امریکا و کانادا 3 هزار و 500 کالا شامل تعرفه نازل گمرگی بین ارمنستان با این کشور  می شود .

تومانیان تاکید کرد: تولید کنندگان اصفهانی می توانند ازاین ظرفیت برای حضور در بازارهای آسیایی ،اروپایی و آمریکایی استفاده کنند.

وی از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در نزدکی مرز ارمنستان با ایران خبر داد و گفت: این منطقه می تواند زمینه تولید مشترک  بین شرکت های ایرانی  و ارمنستان را فراهم سازد.