معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه مطرح کرد

وزارت امور خارجه برای اعزام رایزن اقتصادی بخش خصوصی همکاری می‌کند

سیدرسول مهاجر، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشست شورای گفت‌وگوی استان مازندران اعلام کرد: اگر بخش خصوصی توان مالی اعزام افرادی به‌عنوان رایزن اقتصادی را دارد، وزارت امور خارجه در تمهیدات اعزام و لینک کردن آنها با نمایندگان تجاری سایر کشورها همکاری می‌کند.
تاریخ: 20 دی 1399
شناسه: 36313

دهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران با دستور کار بررسی حوزه تعرفه‌های ترجیحی و آزاد، انتظارات بخش خصوصی از وزارت امور خارجه، رشد کمی و کیفی محصولات صادرات‌محور مازندران و ضرورت نگاه جدی دولت به این استان برگزار شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این نشست گفت: مازندران در 16 الی 17 محصول استراتژیک در بخش‌های مختلف رتبه نخست صادرات را دارد و ظرفیت گردشگری آن قابل‌توجه است.

سید رسول مهاجر افزود: حضور رایزن‌های بازرگانی می‌تواند تسهیلگر و کمک‌کننده مبادلات تجاری باشد، اگر بخش خصوصی این توان مالی را دارد که بتواند افرادی را به‌عنوان رایزن اقتصادی اعزام کند، ما به‌عنوان وزارت امور خارجه در تمهیدات اعزام و لینک کردن آن‌ها با نمایندگان تجاری سایر کشورها همکاری می‌کنیم. البته این پیشنهاد را وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرده بودند که مورد موافقت وزارت امور خارجه قرار گرفت.

آغاز مذاکرات تعرفه آزاد در جهت افزایش صادرات

مهاجر در بخش سیاست‌های ارزی نیز حق را به اتاق ساری داد و گفت: تلاش ما این است که فعالیت‌های صادراتی روند رو به رشدی بگیرد و تا جایی که برای ما امکان داشته باشد به بخش خصوصی کمک می‌کنیم. حتی اعلام کردیم که به‌عنوان نمونه در بخش کشاورزی واردات برخی کالاها مانند ماشین‌های یخچال‌دار در ازای تعهدات ارزی باشد.

او درباره توافقنامه تجاری نیز اظهار کرد: اکنون تعرفه تجارت آزاد نداریم اما تعرفه تجارت ترجیحی را با اوراسیا داریم، باید در جهت تعرفه تجارت آزاد و تقویت مسیر تعرفه ترجیحی پیش برویم و نیاز به عزم جدی دارد، بنابراین بخش خصوصی و دولتی نیازمند یک همسویی و ادبیات مشترک در این زمینه هستند زیرا هر دو طرف، تاکنون در این زمینه به‌خوبی کار نکردند.

مهاجر ادامه داد: وزارت امور خارجه با تعرفه تجارت ترجیحی موافق است و خیلی هم در این زمینه کار شده است، در زمینه موافقت‌نامه تعرفه آزاد نیز از 5 آبان ماه امسال مذاکرات مربوطه آغاز شده است.

معاون اقتصادی و دیپلماسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ارتباط بدون واسطه بخش خصوصی با وزارت امور خارجه حق مسلم بخش خصوصی و وظیفه وزارتخانه است، افزود: در سایت این وزارتخانه، نحوه ارتباط با معاونت‌ها درج شده است و در اسرع وقت پاسخ داده می‌شود.

اشتباه استراتژیک در نگاه به مازندران

استاندار مازندران نیز با اشاره به نقش محوری وزارت امور خارجه در تبادلات تجاری گفت: بخشی از موانع صادراتی ما در حوزه ارزی و تسهیلگری است که معاونت اقتصادی و دیپلماسی می‌تواند از طریق سفارتخانه‌ها و رایزنان تجاری کمک‌کننده باشد.

احمد حسین زادگان بیان کرد: در سال جاری 21 درصد رشد صادرات را در مازندران داشتیم و امیدواریم در بخش تجارت آزاد نیز در سطح کلان، مذاکراتی که شروع شده به نتیجه مناسبی برسد.

وی با بیان اینکه به لحاظ زیرساختی در بخش بنادر و فرودگاه‌ها مشکل نداریم، از فراهم شدن مقدمات خط پروازی آکتائو – مازندران خبر داد و گفت که با هواپیمایی وارش توافقاتی صورت گرفته است.

استاندار مازندران، پیگیری بحث کنسولگری با اولویت قزاقستان و روسیه و درخواست نشست تخصصی با حضور سفرای حوزه خزر را از دیگر مواردی عنوان کرد که مورد انتظار بخش خصوصی از دولت است و انجام خواهد شد.

حسین زادگان درباره منطقه آزاد مازندران نیز اظهار داشت: رایزنی‌هایی در سطح کلان با مسئولان مربوطه در تهران انجام شده؛ تصویب منطقه آزاد در مجلس و دولت مشکلی ندارد، اکنون به شورای نگهبان رسیده است و منتظر نتیجه هستیم.

وی بیان کرد: این اشتباه استراتژیک است که مازندران را مانند سایر استان‌ها ببینیم؛ ما ظرفیت‌های مهم بندری، خط آهن، فرودگاهی و استقرار در حاشیه خزر را داریم و از این نظر نیاز به نگاه جدی‌تری برای تصمیم‌گیری‌ها هستیم.

افزایش صادرات مازندران

رئیس اتاق ساری نیز با بیان اینکه تجارت خارجی با شرایط فعلی مناسب نیست و باید مشکلات برطرف شود، افزود: یکی از نیازهای ما در این حوزه، رایزنی اقتصادی است که دولت باید پشتیبانی و حمایت کند.

عبداله مهاجر دارابی گفت: سیاست‌های ارزی کشور در برخی موارد با نگاه‌های سیاسی کشور تطابق ندارد؛ در بحث ارز حاصل از صادرات، پیشنهاد بخش خصوصی این است که دولت یک مهلت حداقل چهارماهه را با توجه به موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال جاری محصولات کشاورزی مازندران رشد و کیفیت بالایی داشته است، ادامه داد: بین 85 تا 90 درصد صادرات مازندران در همین بخش است و امسال، تا پایان آذرماه با رشد 21 درصدی صادرات نسبت به مشابه سال گذشته عملکرد خوبی داریم و البته انتظار ما با توجه به ظرفیت‌های بالای استان بیش از این بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی ساری در پایان، میزان صادرات ارزی در 9 ماهه امسال را 150 میلیون دلار اعلام کرد.

موضوعات :
در همین رابطه