شهلا عموری در نشست کارگروه شورای گفت‌وگوی استان خوزستان

کارخانه‌های سیمان با اختلال در تأمین سوخت جایگزین مواجه هستند

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز در نشست کارگروه شورای گفت‌وگوی استان خوزستان با اشاره به اینکه همه‌ساله در فصل سرما، گاز صنایع به‌ویژه کارخانه‌های سیمان قطع می‌شود، گفت: تأمین سوخت جایگزین برای این کارخانه‌های سیمان استان خوزستان به دلیل ناتوانی برخی شرکت‌های حمل با تأخیر انجام شده و روند تولید این محصول را با چالش روبه‌رو کرده است ضمن اینکه هزینه انتقال مازوت عملاً حاشیه سود شرکت‌ها را از بین می‌برد.
تاریخ: 24 دی 1399
شناسه: 36389

رئیس اتاق اهواز با اشاره به اینکه هرسال با آغاز فصل سرما، گاز برخی صنایع به‌ویژه کارخانه‌های سیمان استان قطع می‌شود، گفت: تأمین سوخت جایگزین این کارخانه‌ها به دلیل ناتوانی برخی شرکت‌های حمل با تأخیر انجام شده و روند تولید این محصول را با چالش روبه‌رو کرده است.

شهلا عموری در نشست کارشناسی کارگروه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با موضوع بررسی تأمین سوخت جایگزین کارخانه‌های سیمان استان، افزود: فرآیند تأمین سوخت جایگزین (مازوت) در ایام قطع گاز طی سال‌های متمادی تاکنون به یک معضل و چالش اساسی برای صنعت سیمان در خوزستان تبدیل شده است درحالی‌که انشعاب گاز یکی از زیرساخت‌های کارخانجات محسوب می‌شود که برای آنها سرمایه‌گذاری و از بودجه داخلی شرکت‌های سیمان هزینه شده است.

او با بیان اینکه امسال فرآیندهای تأمین سوخت جایگزین هم‌زمان با قطع گاز کارخانجات آغاز شده گفت: روند تأمین سوخت جایگزین به دلیل ناتوانی برخی شرکت‌های حمل با تأخیر در حال انجام است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ادامه ‌داد: انتظار می‌رود با هماهنگی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز، روند ذخیره‌سازی سوخت جایگزین این کارخانجات از اواسط تابستان و یا اوایل پاییز انجام شود.

رئیس اتاق اهواز گفت: تأخیر پیش‌آمده در تأمین فرآورده‌های سوختی باعث نگرانی‌های جدی در روند تولید محصول سیمان در کارخانجات شده است.

او با تأکید بر اینکه با برگزاری نشست‌های کارشناسی که در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع تأمین سوخت مازوت کارخانجات سیمان اظهار کرد: تلاش می‌شود با هماهنگی که صورت می‌گیرد بخشی از این تأخیر در سال جاری برطرف شود اما این مشکل باید برای سال‌های آینده به‌صورت اساسی مورد پیگیری قرار گیرد.

عموری با بیان اینکه دولت در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان‌های کشور طرح انتخاب وزیر معین برای هر یک از استان‌های کشور را اجرایی کرده است گفت: با توجه به تعیین وزیر نفت به‌عنوان وزیر معین استان باید یادآور شد که بخش مهمی از مشکلات واحدهای تولیدی و صنایع پایین‌دست خوزستان بخصوص در حوزه تأمین مواد اولیه مربوط به وزارت نفت است.

رئیس اتاق اهواز خاطرنشان کرد: تأمین سوخت جایگزین کارخانجات سیمان استان از ذخایر صادراتی در آبادان و ماهشهر نیز موضوعی است که شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان از وزارت نفت در حال مطالبه و پیگیری است.

قیمت حمل سوخت جایگزین باعث تحمیل هزینه به صنعت سیمان

عموری گفت: یکی از عوامل تحمیل هزینه‌های مازاد بر صنعت سیمان در استان قیمت حمل و جابجایی سوخت جایگزین از مبدأ دیگر استان‌ها ازجمله فارس و مرکزی محسوب می‌شود.

او با تأکید بر اینکه صنعت سیمان از حاشیه سود بسیار محدودی برخوردار است تصریح کرد: با توجه به این شرایط، شرکت‌های سیمان استان برای حفظ اشتغال موجود، همه ظرفیت‌های موجود خود را به کار گرفته‌اند تا تولید محصول همچنان ادامه یابد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با تأکید بر اینکه به‌منظور جبران بخشی از هزینه‌های حمل مازوت از دیگر استان‌های کشور به مقصد کارخانجات، تأمین این فرآورده نفتی از محل پایانه‌های صادراتی آبادان و یا ماهشهر ضروری است گفت: این موضوع مطالبه جدی شرکت‌های سیمان در استان خوزستان است تا از این طریق علاوه بر کاهش هزینه‌ها، تأخیر در فرآیند تأمین و اختصاص مازوت موردنیاز در زمان قطع گاز جبران شود.

عموری یادآور شد: موضوع تأمین سوخت مازوت از شهرهای آبادان و ماهشهر باید با جدیت از طریق وزارت نفت مورد پیگیری قرار گیرد.

بر اساس این گزارش شرکت‌های سیمان استان خوزستان استفاده از سوخت مازوت باوجود یارانه‌ای بودن آن را فاقد صرفه اقتصادی می‌دانند اما به‌منظور تداوم فعالیت خطوط تولید، ناگزیر هزینه‌های تأمین و حمل این فرآورده سوختی را پرداخت می‌کنند.

موضوعات :
در همین رابطه