در پی برگزاری موفق اولین نشست از رویداد مشاوره به کسب وکار در بهمن 98، قرار بود سلسله نشستهای آن هر شش ماه برگزار شود که با شیوع بیماری کرونا، نشست تیرماه آن در سال 99 به تعویق افتاد.
علی ملایی، معاون کسبوکار اتاق ایران با توجه به اهمیت تقویت توان مدیریت بنگاهها و ارتقای سطح بهرهوری آنها، برگزاری این نشست را از جمله اولویتهای معاونت کسب وکار اتاق ایران درراستای ارایه خدمت به فعالان اقتصادی عنوان کرد و با اشاره به فشارهای ناشی از تحریم و همهگیری کرونا طی یک سال گذشته، حفظ و توسعه فعالیتهای بنگاهها را مورد تأکید قرار داد.
به اعتقاد او اگر قرار باشد در این شرایط حساس، کمترین آسیبها متوجه محیط کسبوکار کشور و فعالیت واحدهای تولیدی، خدماتی، صنعتی و غیره شود، لازم است تقویت درونی این بنگاهها نیز مورد توجه باشد و در این بین آموزش و ارائه مشاورههای دقیق و کارشناسی به مدیران و صاحبان صنایع از جایگاه ویژهای برخوردار است.
معاون کسبوکار اتاق ایران در ادامه گفتوگوی خود با پایگاه خبری اتاق ایران به پنلهای تخصصی رویداد مشاوره کسبوکار اشاره کرد.
پنلهای تخصصی دومین رویداد مشاوره به کسبوکار |
|
عنوان و تاریخ برگزاری پنلها |
محورهای گفتوگو |
حفظ و توسعه بنگاههای بخش خصوصی در شرایط کنونی روز شنبه 11 بهمنماه ساعت 15 الی 17 |
- حاکمیت شرکتی کسبوکارها در شرایط بحران - پیش بهسوی تحول دیجیتال در صنعت - کاهش هزینهها و بهرهوری در شرایط بحران |
حفظ و توسعه بنگاههای بخش خصوصی در شرایط کنونی
روز یکشنبه 12 بهمنماه ساعت 15 الی 17 |
- مسئولیت اجتماعی کسبوکارها در مقابل کارکنانشان در شرایط بحران - حفظ و توسعه کسبوکارها در شرایط بحران - نگاه پروژهای به کسبوکارها در شرایط بحران |
مدیریت سرمایههای انسانی
روز دوشنبه 13 بهمنماه ساعت 15 الی 17 |
- استراتژی سازمان در مقابله با بحران کرونا - انگیزش و نگهداری منابع انسانی - آیندهنگری در دوران پساکرونا - قوانین و مقررات تأمین اجتماعی در دوران کرونا |
تحول دیجیتال و هوشمند سازی کسبوکار
روز سهشنبه 14 بهمنماه ساعت 15 الی 17 |
- تجارب هوشمند سازی در بخش کشاورزی - استفاده دادهها برای بهبود کسبوکار - ایران و انقلاب صنعتی 4,0 |
امور بیمه و مالیات
روز چهارشنبه 15 بهمنماه ساعت 15 الی 17 |
- قوانین مالیات و تأمین اجتماعی - معافیتها و ظرفیتهای کرونایی در بیمه و مالیات - تراکنشهای بانک |
مالی و تأمین سرمایه
روز پنجشنبه 16 بهمنماه ساعت 11 الی 13 |
- نگاهی به وضعیت تأمین مالی کشور در شرایط بحران - اهلیت مالی و صلاحیت حرفهای متقاضی تأمین مالی بانکی - تأمین مالی طرحهای بزرگ در شرایط بحران رویکردها و چالشها - مشاوره سرمایهگذاری تأمین مالی در شرایط بحران |
توسعه و تقویت درون بنگاهی به کمک مشاوران مدیریت
در همین رابطه محمود اولیایی، رئیس هیات مدیره کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران کمک به توسعه و تقویت درون بنگاهی را هدف اصلی برگزاری رویداد مشاوره کسبوکار عنوان کرد و گفت: همواره بهبود محیط کسبوکار مورد توجه اتاق ایران و دیگر تشکلها و فعالان اقتصادی بوده است اما باید توجه داشت برای عملکرد موفق در یک محیط مناسب باید بنگاههای توانمندی در اختیار داشته باشیم.
این فعال اقتصادی محیط مناسب و بنگاههای توانمند را در کنار هم عامل توسعه اقتصادی یک کشور دانست و تأکید کرد: اگر محیط کسبوکار برای فعالیتهای اقتصادی نامطلوب باشد اما واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی قدرتمندی داشته باشیم به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید. برعکس این امر نیز صادق است؛ اگر محیط مناسبی طراحی شده باشد اما بنگاههای اقتصادی از توان و قدرت کافی مدیریتی برخوردار نباشند باز از هدف اصلی دور میمانیم.
رئیس هیات مدیره کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی، ابتکارعمل درباره برگزاری رویداد مشاوره کسبوکار را گامی در راستای ارتقای سطح مدیریت بنگاهها دانست و ادامه داد: آنچه در این رویداد دنبال میکنیم آموزش مباحث تئوریک علم مدیریت نیست. بلکه در پی آن هستیم تا با شناسایی چالشها و مشکلات موجود به کمک مشاوران خبره و باتجربه، دیدگاههای مشورتی لازم را در اختیار صاحبان صنایع برای مقابله مؤثر با مشکلات پیش روی آنها قرار دهیم.
به باور این فعال اقتصادی در حال حاضر جایگاه و میزان اثرگذاری مشاوران مدیریت فراموش شده است و همانطور که در دوران برجام شاهد بودیم، واحدهای اقتصادی به دلیل ضعف مدیریتی و نداشتن مشاوران لازم در روند مذاکرات بینالمللی به مشکل برخوردند و نتوانستند از فرصتهای موجود بهره کافی ببرند.
او خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته رویکرد و نگاهها نسبت به موضوع مدیریت متفاوت است. در این کشورها کلیه دستگاهها و واحدهای اقتصادی از مشاوران مدیریت استفاده میکنند چراکه این افراد قادرند مسائل تئوریک مدیریت را در دل بنگاهها جاری کرده و سطح بهرهوری را ارتقا دهند.
اولیایی با توجه به اهمیت موضوع مشاوره در امر مدیریت از هدفگذاری کانون شبکه مشاوران مدیریت و مهندسی ایران مبنی بر ایجاد میزهای مشاوره در اتاق ایران به کمک 18 تشکل زیرمجموعه این کانون و ارائه مشاورههای رایگان در حوزههای تخصصی مختلف و برگزاری رویداد مشاوره کسبوکار در فواصل زمانی ششماهه خبر داد. بر اساس اظهارات او استفاده از مشاوران مدیریت بینالمللی نیز در برنامه کاری کانون قرار دارد.
علاقهمندان به مشارکت در رویداد مشاوره کسبوکار میتوانند با مراجعه به این لینک مراحل ثبتنام خود را تکمیل کنند.