در نشست هیئت تجاری افغانستان با فعالان اقتصادی کردستان مطرح شد

کردستان دروازه امن ورود افغانستان به بازار کشورهای عربی

نشست هیئت تجاری افغانستان با فعالان اقتصادی کردستان برای بحث و تبادل نظر در خصوص بسترهای همکاری متقابل و ارزیابی راهکارهای گسترش مبادلات اقتصادی، فنی و مهندسی در سالن جلسات اتاق سنندج برگزار شد.
تاریخ: 12 بهمن 1399
شناسه: 36697

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با اشاره به وجود بسترهای ایجاد ارتباط متقابل تجاری تولید کنندگان، تجار و متخصصین کردستان با افغانستان گفت: نگرش مردم ایران به افغانستان نگاهی مملو از حس انسان دوستی و علاقه تاریخی است و این موضوع در طول تاریخ به اثبات رسیده که ایرانیان همواره در کنار ملت افغانستان بوده اند.

سید کمال حسینی افزود: کردستان دارای پتانسیل­های متنوعی است که می‌­تواند در خدمت توسعه افغانستان قرار گیرد از جمله به 230 کیلومتر مرز مشترک با عراق، معادن بزرگ سنگهای ساختمانی و تزئینی، محصولات الکتریکی، سیمان، شیشه و پنجره « پی وی سی »  و نیروی انسانی اشاره می­گردد.

وی تصریح کرد: این استان نقش بزرگی در تولید محصولات کشاورزی دارد و امروزه رتبه اول تولید توت فرنگی، رتبه دوم گندم، رتبه دوم انگور و رتبه چهارم تولید حبوبات ایران را دارد و دولت افغانستان می­تواند از این توانایی برای تامین مواد غذایی استفاده کند.

حسینی خاطر نشان کرد: بازارهای مرزی کردستان دروازه امن ورود به بازار عراق است و افغانستان می­تواند از مزایای آن برای انجام مبادلات اقتصادی و ترانزیت بهره برداری کند.

رئیس هیئت تجاری افغانستان با تاکید بر علاقه مردم کشورش به ارتقاء روابط اقتصادی با ایران گفت: کشور افغانستان به علت بروز بحران­های متعدد به سطح مناسب توسعه یافتگی نرسیده و تازه وارد عرصه شکوفایی شده و برای ادامه راه نیاز به همکاری با فعالان اقتصادی، شرکت­های فنی و پیمانکاری ایران دارد.

محمد یونس ثمر افزود: جنگ­های داخلی خسارات زیادی بر زیرساخت­های افغانستان وارد نموده و در بسیاری موارد در تلاش است تا با اجرای پروژه­های بزرگ مشکلات موجود را حل کند، برای نمونه دولت تصمیم گرفته تا پایتخت را از محل فعلی انتقال دهد که پروژه عظیم « نیو کابل سیتی » را در این راستا تعریف کرده است.

وی اظهار کرد: کردستان می­تواند از طریق صادرات توانایی­های فنی  - مهندسی، نیروی انسانی و مصالح ساختمانی در این پروژه مشارکت کند.

عضو دیگر این هیئت در مورد زمینه­های همکاری گفت: ما تنها برای خرید به کردسیتان نیامده­ایم بلکه آمده­ایم تا علاوه بر خرید کالا و خدمات از ایران، محصولات و تجارب فنی خویش را معرفی نموده و برای تبادل محصولات و اندیشه آماده­ایم.

روح الله احمدی افزود: برخی از شرکتهای افغانی دارای سابقه مشارکت در پروژه­های خارجی هستند و شرکت­های ایرانی می­توانند روابط متقابل با آنها برقرار کنند.

وی از اتاق سنندج و فعالین اقتصادی کردستان دعوت کرد تا به افغانستان سفر کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق سنندج ضمن اعلام آمادگی برای گسترش مناسبات با فعالان اقتصادی افغانستان گفت: تولید کنندگان و تجار کردستانی آمادگی کامل برای همکاری با دولت و شرکتهای افغانستانی دارند و تمام زمینههای ارتقاء همکاریها وجود دارد.

قادر کریمی افزود: تحریم ایران توسط آمریکا سبب شده تا موانع انتقال منابع مالی از خارج به ایران شکل گیرد و باید دو طرف در راستای ایجاد ساز و کارهای رفع این موانع چاره اندیشی کنند.

وی اعلام کرد: یکی دیگر از عوامل رونق بخشی به این روابط تدوین ضوابط و راهکارهای ضمانت مبادلات اقتصادی است زیرا ما تجاربی از عمل نکردن برخی تجار و فعالان افغانی به تعهداتشان در قبال طرف ایرانی داریم.

مدیران عامل و نمایندگان شرکتهای تولید کالاهای الکتریکی، مصالح ساختمانی، شیشه و پنجرا « یو پی وی سی » و بازرگانان کردستان ضمن معرفی توانمندیهای خود آمادگی خویش برای همکاری با طرفهای افغانستانی را اعلام کردند.

 

موضوعات :
در همین رابطه