در نشست شورای گفت‌وگوی مازندران مطرح شد

ضرورت توجه به گفتمان ملی مهارت برای رفع فقر مهارتی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نشست شورای گفت‌وگوی مازندران با اشاره به مدرنیزه شدن فعالیت‌های تولیدی بر لزوم رفع مهارتی با توجه به گفتمان ملی مهارت تأکید کرد.
تاریخ: 17 اسفند 1399
شناسه: 37308

سیزدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با حضور علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد. در این نشست، ضرورت مهارت افزایی متقاضیان مشاغل فنی و حرفه‌ای، گسترش مراکز مهارتی جوار کارگاه و نقش اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی در این زمینه، همچنین در خصوص پایش دوره‌ای محیط کسب‌وکار و چگونگی رفع موانع بیمه‌ای در پروژه مسکن 412 واحدی شهرک زیتون موردبحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این نشست با بیان اینکه وزن اتاق ایران از حیث سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، جریان سازی، جلب مشارکت و به‌کارگیری سرمایه ملی در کنار دولت، کمتر از مجلس نیست، گفت: مجلس، قانون‌گذاری می‌کند و اتاق ایران کار عملیاتی انجام می‌دهد و پشتوانه محکمی برای مملکت است چون برآمده از افکار همه فعالان اقتصادی است؛ یعنی رأی تمام نقش‌آفرینان مؤثر و تأثیرگذارِ دارای عرق، علاقه، ثروت و اندیشه که بتوانند حیات مملکت را زنده، بانشاط و جاری نگه بدارند.

علی اوسط هاشمی ادامه داد: فعالان اقتصادی توان ملی را از حیث اقتصادی و تولید قوام می‌دهند همان‌طور که احزاب و سمن‌ها توان ملی را از حیث هوشمندی، مراقبت و نظارت بر قدرت، قوام می‌دهند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه سند راهبری هر استان منهای مداخله بخش خصوصی اعتبار ندارد، گفت: ما (دولت) که در موضع قدرت و مسئولیت قرار داریم، سیاست ما بدون اطلاع از منویات و مطالبات بخش خصوصی بدون تردید ابتر و باطل است.

 شکاف در اشتغال با برابری نقش نیروی انسانی و ابزار

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزن اتاق ایران متفاوت از دو دهه گذشته و نگرش دولت به بخش خصوص تغییر کرده است؛ تصریح کرد: سالانه 650 هزار فارغ‌التحصیل در کشور داریم، دولت سالانه 150 هزار شغل ایجاد می‌کند؛ یعنی بخش زیادی از فارغ‌التحصیلان باید وارد بخش خصوصی شوند و این تقدس نگاه به بخش خصوصی است.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال 2025 نقش نیروی انسانی در صنعت با نقش تکنولوژی برابر می‌شود، افزود: ماشین و ابزار جای نیروی انسانی را می‌گیرد و ما با شکاف جدی روبرو خواهیم شد، بنابراین از هم‌اکنون باید به فکر تربیت نیروی کار ماهر باشیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز از استانداردهای جدید سخن می‌گوییم، گفت: کشور سال‌ها فاقد گفتمان ملی مهارت بوده است؛ زیرا نه حکومت این ضرورت را به‌خوبی ترسیم کرده و نه بخش خصوصی مطالبه داشته است.

او با اشاره به شیوع کووید 19 بیان کرد: جامعه جهانی نشان داد که با این نظام آموزشی و این سطح از مهارت در برابر پدیده‌ای چون کرونا راحت نیست و باید خود را در مقابل بحران‌هایی که مشاغل، آموزش و صنعت را تهدید می‌کند، آماده کند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه مازندران یک استان دریایی است، از نقش دریا و بندر در اقتصاد گفت و اینکه برای ساحل‌نشینی و صید و صیادی نیازمند یک تغییر نگرش جدی هستیم.

 ضرورت مهارت‌آموزی 5 درصد از جمعیت مازندران

هاشمی با طرح این سؤال که ما تا کی می‌خواهیم در تفکر سنتی باقی بمانیم، تأکید کرد: حداقل باید 5 درصد از جمعیت استان مازندران را زیرپوشش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای ببریم و مراکز جوار کارگاهی را افزایش بدهیم.

او با اشاره به نقش مشاغل خانگی در اقتصاد خانواده و جامعه اعلام کرد: نرخ رشد مشاغل خانگی در کشور 3.3 است که اگر به 6.3 درصد برسد، حداقل 2 میلیون شغل ایجاد می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران خواست که سند راهبری مهارت استان را تدوین و بانک اطلاعات اساتید فنی و حرفه‌ای استان را ایجاد کند و از ظرفیت تمامی استادکاران استفاده شود.

 احیای استادشاگردی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور پیشنهاد داد: یک مرکز آموزش فنی برای مربی و استادکار و دانشجوی ماهر راه‌اندازی شود و این سازمان نیز با تمام امکانات نرم‌افزاری در خدمت خواهد بود.

او با بیان اینکه استادشاگردی به روش نوین را احیا می‌کنیم، از اهمیت نقش تخصص و تجربه و آموزش در محل کار گفت.

هاشمی همچنین اشاره‌ای به گواهینامه فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزان داشت و تأکید کرد که «اعتبار گواهینامه، اعتبار مهارت ملی در جهان» است و لذا باید در صدور گواهینامه به کارآموزان نهایت دقت را انجام داد.

 فقر مهارتی

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ساری در این جلسه با اشاره به اهمیت نیروی انسانی ماهر در محیط کسب‌وکار گفت: گاهی برخی شرکت‌ها نیاز به نیروی کار ماهر دارند و اعلام نیاز می‌کنند اما در آن رشتهٔ به‌خصوص نیروی کاربلد یا نیست یا بسیار اندک است.

عبداله مهاجر دارابی افزود: شرکت‌های تازه تأسیس، دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که طرح توسعه‌ای را اجرا می‌کنند همواره به دنبال نیروی کار مجرب و با دانش فنی کارآمد هستند، فعالان اقتصادی ما گاهی با فقر مهارتی در نیروی انسانی مواجه‌اند لذا هم ما به‌عنوان بخش خصوصی باید اعلام نیاز کنیم و هم فنی و حرفه‌ای در تربیت این نیروها اهتمام داشته باشد.

 شورای گفت‌وگو؛ تلفیقی از قدرت سیاسی، علمی و اقتصادی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران ضمن قدردانی از اهتمام مجدانه و تلاش‌های خالصانه بخش خصوصی در استان، اظهار داشت: باوجود تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا و صعوبت در کسب‌وکار ناشی از شرایط نامناسب اقتصادی، در سال جهش تولید اتفاقات خوبی رقم خورد و از این بابت از رئیس و هیأت رئیسه اتاق بازرگانی و تشکل‌های بخش خصوصی در مازندران سپاسگزاریم.

حسن خیریانپور با بیان اینکه برای سوق دادن روند پیشرفت به سمت توسعه مناسب، تلاش شد تا در شورای گفت‌وگوی استان تلفیق قدرت سیاسی، قدرت علمی و قدرت اقتصادی را داشته باشیم، گفت: برنامه‌ریزی و نظارت، اجرای دقیق و کنترل واحدهای تولیدی سبب شد فقط در شهرک‌های صنعتی 68 واحد تولیدی را احیا کنیم و تعداد واحدهای تملیکی بانک‌ها را از 186 به 72 واحد کاهش دهیم و حتی پیگیر احصای 106 واحد ورشکسته صنعتی و تولیدی در استان هستیم.

او با تأکید بر اهمیت توانمندسازی نیروی انسانی، اظهار داشت: نیروی انسانی ماهر و به‌روز که از مهارت فنی برخوردار است طبیعتاً به پیشرفت فضای کسب‌وکار خود کمک می‌کند.

 مراکز جوار کارگاهی

سید حسین درویشی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران هم با اعلام اینکه مراکز جوار کارگاهی با مشارکت بخش خصوصی در تربیت نیروی ماهر نقش اساسی دارد، اشاره‌ای به چند مرکز جوار کارگاهی ازجمله در ساری و نکا داشت که با سطح تعاملات بالایی از سوی صاحبان صنایع صورت گرفته است.

 آمادگی شرکت‌ها برای آغاز طرح جوار کارگاهی

در این نشست، مدیران شرکت‌هایی که هم‌اکنون برنامه‌هایی جهت آموزش در بخش‌های فنی و کشاورزی در قالب طرح جوار کارگاهی در حال انجام دارند، آمادگی کامل خود را برای گسترش آموزش‌ها اعلام کردند.

نیازسنجی در خصوص مهارت‌های فنی در واحدهای کسب‌وکار، افزایش همکاری بین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و فعالان اقتصادی، نیازسنجی و احصای آموزش‌های مهارتی در زمینه‌هایی که متقاضی و بازار کار بیشتری دارند، ارتباط واقعی و نه شعاری صنعت و دانشگاه و برگزاری کلاس‌های مهارتی توسط اصناف ازجمله مواردی بود که توسط اعضای جلسه عنوان شد.

موضوعات :
در همین رابطه