معاون سازمان بنادر اعلام کرد

واگذاری 10 ساله بندر چابهار به هند؛ مشروط به سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون یورویی

طبق گفته معاون سازمان بنادر تا زمانی که هندی‌ها کل سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون یورویی را در بندر چابهار تکمیل نکنند، قرارداد واگذاری ۱۰ ساله بندر امضا نخواهد شد.
تاریخ: 05 خرداد 1400
شناسه: 38248

با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران، بندر چابهار به عنوان تنها منطقه‌ای که از موانع تحریمی به دور است، مورد توجه کشورهایی نظیر هند قرار گرفت. این بندر از نظر دسترسی هند به بازار ایران، افغانستان و کشورهای شمال ایران جایگاه استراتژیکی دارد. بر این مبنا هند و ایران طی قراردادی تصمیم گرفتند مسیر توسعه این بندر مهم را با همکاری هم جلو ببرند.

بر اساس اظهارات فرهاد منتصر کوهساری، معاون امور بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، قرارداد بین ایران و هند به صورت B.O.T است به این معنا که در پایان قرارداد ۱۰ ساله، تجهیزات تولید شده در اختیار سازمان بنادر قرار می‌گیرد. البته تا زمانی که هندی‌ها کل سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون یورویی را در این منطقه تکمیل نکنند، قرارداد واگذاری ۱۰ ساله بندر امضا نخواهد شد.

او با بیان این مطلب که در حال حاضر مشکلی از نظر تجهیزات بندری برای تخلیه و بارگیری در بندر چابهار نداریم، تصریح کرد: هندی ها قرارداد ساخت تعدادی از تجهیزات را با سازندگان بین‌المللی به امضا رسانده‌اند؛ تا کنون نیز ۴ دستگاه گنتری کرین موبایل (جرثقیل قابل جابه جایی مخصوص تخلیه بار از کشتی) ۱۴۰ و ۱۰۰ تنی به این بندر منتقل شده است؛ به زودی دو دستگاه گنتری کرین دیگر هم به این بندر منتقل می‌شود.

منتصر کوهساری با بیان اینکه تا زمانی که طرف هندی تجهیزات را کامل نکند، قرارداد واگذاری ۱۰ ساله اپراتوری بندر چابهار به هندی‌ها را امضا نخواهیم کرد، گفت: اجرای این قرارداد هنوز شروع نشده است؛ این قرارداد به صورت B.O.T است به این معنا که در پایان قرارداد ۱۰ ساله، تجهیزات تولید شده در اختیار سازمان بنادر قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به تأثیرگذاری تحریم‌ها در فرآیند تولید، انتقال و بهره برداری از تجهیزات بندری از سوی هندی‌ها در بندر چابهار، افزود: هندی‌ها یک قرارداد دیگر هم با چینی‌ها برای احداث تجهیزات بندر چابهار دارند اما چینی‌ها این قرارداد را اجرا نکرده‌اند بنابراین طرف هندی چندان مقصر نیست و شرکت سازنده در ساخت تجهیزات چابهار کوتاهی کرده است.

معاون سازمان بنادر با بیان اینکه باید سرعت توسعه را در چابهار افزایش دهیم، یادآور شد: روند پیگیری‌ها از هندی‌ بیشتر شده؛ اما شرایط تحریمی را هم باید درنظر داشت به خصوص که نپذیرفتیم این تجهیزات در هند ساخته شود و بر اساس قرارداد باید سازندگان مطرح بین‌المللی این تجهیزات را بسازند به همین دلیل قرارداد را یورویی تدوین کرده‌ایم تا تجهیزات از آلمان و هلند به ایران بیاید.

موضوعات :
در همین رابطه