رئیس کمیسیون گردشگری و کسبوکارهای وابسته اتاق ایران معتقد است: اگرچه برنامه وزیر پیشنهادی وزارت گردشگری برای اداره این وزارتخانه برنامه منسجمی است اما کامل نیست و حدود 20 درصد آن دارای نقاط ضعفی است.
علیاکبر عبدالملکی در گفتوگو با پایگاه خبری اتاق ایران میافزاید: متأسفانه آقای ضرغامی در برنامههای پیشنهادیاش هیچ اشارهای به اتاق بازرگانی نکرده است. بااینحال ما به ایشان اعلام کردیم که کمیسیون گردشگری اتاق ایران بهعنوان جزئی از پارلمان بخش خصوصی کشور میتواند همراه خوبی برای ایشان باشد؛ چراکه کمیسیون گردشگری و کسبوکارهای وابسته متشکل از 10 کمیته است که هرکدام از آنها بهجرئت میتوانند معاونتهای وزارت گردشگری را پوشش دهند و بازوی مشورتی بسیار مناسبی باشند.
او با انتقاد از معرفی چهرهای سیاسی برای وزارت گردشگری بهجای انتخاب چهرهای مرتبط و برآمده از همین حوزه میگوید: آقای ضرغامی سوابق اجرایی خوبی دارد و ده سال رئیس سازمان صداوسیما بوده و رابطه خوبی با وزرای دیگر دارد. ازنظر سن و تجربه کاری فرد جا افتادهای است و مهمتر از همه ارتباط خوبی با سران سه قوه دارد.
او ادامه میدهد: همه این ویژگیها دال بر این هستند که آقای ضرغامی پتانسیل بسیار خوبی برای عملی کردن لوایح موردنظر در این حوزه به نفع ذینفعان بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری دارد.
عبدالملکی تأکید میکند: اگر آقای ضرغامی بتواند از این پتانسیل استفاده کند و نهادهای نظارتی و امنیتی را متقاعد کند که گردشگری میتواند جایگزین خوبی برای نفت باشد و باید رویکرد خود را به توریست تغییر دهند و آنها را متقاعد کند که گردشگری بهعنوان یک صنعت پاک تا چه میزان ارزآوری و اشتغالزایی دارد بخش مهمی از موانع پیش روی این صنعت برطرف خواهد شد.
او تأکید میکند: در کنار اینها امیدواریم آقای ضرغامی در انتخاب معاونین خود به انتظارات بخش خصوصی توجه کند. اگرچه خود ایشان چهرهای سیاسی است؛ اما انتظار ما این است که دستکم معاونین خود را از چهرههای سیاسی انتخاب نکند. معاونینی برگزیند که بهاصطلاح سینه سوخته حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایعدستی باشند و بتوانند واقعاً به بهبود شرایط کمک کنند. چه خوب است ایشان اجازه بدهد برخی معاونین فعلی این وزارتخانه به فعالیت خود ادامه دهند.
عبدالملکی با تأکید بر لزوم تعامل جدی وزیر گردشگری و اتاق ایران میگوید: کمیسیون گردشگری در اولین فرصت با امضای رئیس اتاق ایران از ایشان دعوت خواهد کرد تا در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق حاضر شود. امیدوارم تجربه ما با آقای مونسان تکرار نشود که سه بار برای ایشان دعوتنامه رسمی فرستادیم و او هیچ توجهی نکرد.
او ادامه میدهد: دلیل این دست بیتوجهیها نادیده گرفتن بخش خصوصی است. کمیسیون گردشگری اتاق ایران عصارهای از تشکلها و اتحادیههای و انجمنهای بخش گردشگری ازجمله اتحادیه هتلداران، تورگردانان، آژانسهای هواپیمایی، صنایعدستی، گردشگری سلامت، گردشگری الکترونیک و استارتاپها، گردشگری خلاق و گردشگری بینالملل، اقتصاد ورزش و ... است. آقای وزیر در کجا میتواند چنین مجموعهای را پیدا کند که بدون چشمداشتی به او ایده و مشورت بدهند و مشکلات و راهحلها را مطرح کنند.
عبدالملکی با بیان اینکه مهمترین مشکل گردشگری در حال حاضر مسئله کرونا است میگوید: کرونا کسبوکارهای گردشگری را زمینگیر کرده است. به همین دلیل مهمترین اقدامی که وزیر جدید گردشگری در همین ابتدای امر میتواند انجام دهد پیگیری استمهال وامهایی است که به فعالان بخش گردشگری داده شده و پیگیری پرداخت وامهایی است که باوجود تصویب ستاد کرونا هنوز به بسیاری از فعالان این بخش داده نشده است.
او با تأکید بر اینکه مسئله کرونا به این زودیها حلشدنی نیست ادامه میدهد: ما میتوانیم موضوع گردشگری داخلی را بهصورت ایمن برگزار کنیم. باید بتوانیم با ترویج سفر ایمن به همراه رعایت پروتکلهای بهداشتی برنامهای بریزیم که صنعت گردشگری تعطیل نشود و همه اینها به برنامهریزیهای وزیر جدید گردشگری بستگی دارد.
عبدالملکی ادامه میدهد: یک پیشنهاد ما به آقای ضرغامی این است که 13 هزار راهنمای گردشگری کشور که در جریان کرونا بیکار شدهاند را بهعنوان سفیران سلامت به کار بگیرد تا آنها بتوانند با حضور در اماکن زیارتی و گردشگری، هم رعایت پروتکلها را به مردم آموزش بدهند و هم اجازه ندهند این صنعت با تعطیلی مواجه شود. همین الان در بازار تهران روزانه تراکم جمعیت خیلی زیادی را شاهد هستیم که اغلب هم به رعایت پروتکلها بیتوجه هستند. خب راهنمایان گردشگری را میتوانند برای آموزش مردم به کار بگیرند. چون اینها برای ارتباط با مردم آموزش دیدهاند و کسبوکارشان همین است.