قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در مورد بازار مواد غذایی اظهار کرد: قیمت شکر از ابتدای سال دچار نوسانات بوده است، در ابتدای سال برای شکر 5 نرخ وجود داشت. 6 هزار و 650 تومان برای صنعت و صنف با حواله، 8700 تومان برای مصرفکننده، 11 هزار و 700 تومان با حواله، 13 هزار تومان قیمت آزاد و 15 هزار تومان قیمت آزاد برای مصرف کننده بود.
وی ادامه داد: دولت در دو مرحله یک بار 72 درصد و یک بار 18 درصد و در مجموع 90 درصد افزایش قیمت داد. 6 هزار و 650 تومان به 11 هزار و 500 تومان و 8700 تومان به 15 هزار تومان رسید که با همین قیمت هم الان در بازار به صورت محدود است اما با نرخ 13 هزار تومان به میزان که خریدار بخواهد وجود دارد. در چند وقت اخیر در بازار شاهد رشد در قیمت شکر نبودیم حتی از کیلویی 13 هزار و 500 تومان به 13 هزار تومان در کاهش پیدا کرده که به دست مصرفکننده به قیمت 13 هزار 400 تومان میرسد.
وی افزود: قیمت چای نیز تغییراتی نداشته است. قیمت حبوبات از ابتدای سال حدود 30 درصد و در بعضی موارد بیشتر افزایش قیمت داشته است. پیک مصرف حبوبات از آبان ماه تا اسفند است چراکه در تابستان نگهداری آن سخت است. امیدواریم با نزدیکی به فصل برداشت کمی شاهد آرامش در قیمتها باشیم. همه اینها بستگی به سیاستهای دولت آینده دارد که چه برخوردی با بازار داشته باشد. امیدواریم یک مرکز پژوهشها در حوزه بازار مواد غذایی داشته باشند و دعوت کنند، ما نیز در کنار دولت برای فراوانی کالا، ثبات قیمتها و... خواهیم بود.
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تاکید بر وجود رکود در بازار گفت: در هیچ کالایی در بازار با کمبود مواجه نیستیم، گرانی و گرانفروشی است اما کمبودی وجود ندارد. بازار همچنان در رکود هستند، مردم منتظر هستند تا مشخص شود سیاست دولت و وزیر جدید چیست؟ آیا بازهم سهمیهبندیها وجود دارد؟ آیا باز هم مشکلات ارزی خواهد بود؟ یا اینکه میخواهند اجازه دهند بازار کار خود را انجام دهد؟
وی اضافه کرد: هرساله یک ماه مانده به محرم اوج و پیک تقاضا بود، امسال هیچ هیجانی در بازار نداشتیم. بخشی از آن به خاطر وجود بیماری کرونا و نبود مراسمها بود اما بخشی از آن هم به این خاطر است که بسیاری از کسانی که سالهای گذشته نذری میدادند دیگر قدرت خرید و نذری دادن ندارند.
این مسئول صنفی یادآور شد: روغن 35 درصد، برنج 38 درصد، شکر 90 درصد و حبوبات بین 10 تا 38 درصد افزایش قیمت داشته که این عوامل باعث کاهش مصرف خانوادهها شده است.
حسنی در انتها خاطرنشان کرد: با بررسی 30 قلم کالای مواد غذایی در ایام محرم، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش فروش در مواد غذایی داشتهایم. مواد غذایی به قدر کافی در کشور وجود دارد اما خریداری نیست؛ بیشترین کاهش تقاضا نیز برای حبوبات بوده است.