ساماندهی دارندگان ابزارهای پرداخت الکترونیکی ازجمله موضوعاتی است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سازمان امور مالیاتی بهعنوان دو نهاد اصلی مسئول، بهطور مستمر درباره اجرا و پیشرفت اقدامات لازم برای اجرای کامل این قانون اقداماتی صورت داده و بهطور مستمر درباره آن، گزارش میدهند؛ هفته گذشته محمود علیزاده، معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: بیش از ۱۲ میلیون ابزار پرداخت در کشور فعال است که فرایند ساماندهی مالیاتی آنها در حال انجام است.
بررسیها حاکی از این است که از میان این ۱۲ میلیون، حدود ۳ میلیون ترمینال که دارندگان آنها اقدامی در راستای ارائه اطلاعات لازم به سازمان امور مالیاتی نکردهاند یا مایل به ادامه استفاده از ابزارهای خود نیستند تاکنون قطع شده است.
طبق اظهارات معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی، «حدود ۵ میلیون ابزار پرداخت دیگر هنوز بهعنوان مؤدی مالیاتی شناخته شده نیستند و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل نشده است. با فراهم شدن شرایط برای ثبت پرونده مالیاتی این گروه نیز گام دیگری برای شناسنامهدار شدن دارندگان ابزارهای پرداخت نزد سازمان امور مالیاتی برداشته خواهد شد».
در همین حال مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی به ایبنا، گفت: بانک مرکزی در راستای ساماندهی دستگاههای کارتخوان بانکی یا درگاههای پرداخت الکترونیکی و با استناد به قوانین ناظر بر ارائهدهندگان خدمات پرداخت، طرح عملیاتی «ساماندهی ابزار پذیرش» را طی نامهای در تاریخ ۱۴ مهرماه سال ۹۹ به سازمان امور مالیاتی ارائه کرد که در جلسه کارگروه راهبری در تاریخ ۲۹ مهرماه همان سال مورد تأیید اعضا قرار گرفت.
داوود محمدبیگی ادامه داد: بر اساس این طرح، سناریوهای جداگانهای در خصوص پذیرندگان مختلف پیشبینی شد که بانک مرکزی با توجه به تکالیف قانونی و با استناد به قوانین ناظر بر ارائهدهندگان خدمات پرداخت در سه سطح مختلف این فرآیند را به انجام رساند؛ در فاز نخست پس از بررسیهای لازم و با همکاری سازمان امور مالیاتی، قطع ارتباط حدود ۳ میلیون ابزار پذیرش شبکه بانکی کشور متشکل از شناسههای حقوقی نامعتبر، کد ملی نامعتبر، اشخاص فوت شده و اشخاص حقیقی فاقد پرونده مالیاتی طی اعلام سازمان امور مالیاتی به این بانک و انجام صحت سنجی موارد اعلامی با سامانههای مرتبط توسط بانک مرکزی صورت پذیرفت.
او اظهار کرد: در بخش دیگری به منظور تعیین تکلیف پذیرندگان جدید، بانک مرکزی در همکاری با سازمان امور مالیاتی، دریافت کد رهگیری از سامانه ثبتنام مودیان مالیاتی را در کنار اخذ تأییدیههای لازم توسط شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت (شاپرک) برای ثبت پذیرندگی جدید الزامی کرده است و از بیستم دیماه سال گذشته، ارائه ابزار پذیرش جدید در شبکه پرداخت (کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی) صرفاً پس از ثبتنام در سامانه امور مالیاتی و اخذ کد رهگیری مالیاتی میسر است که تاکنون با همین مبنا، بالغبر یکمیلیون و ۶۷۷ هزار ابزار پذیرش جدید دارای کد رهگیری مالیاتی در شبکه پرداخت به متقاضیان تحویل داده شده است.
مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: به منظور ساماندهی ابزارهای پذیرش فعلی فاقد پرونده مالیاتی، برای انجام پیشثبتنام تا مرحله دریافت کدرهگیری قابل استعلام توسط سازمان امور مالیاتی، طی دو مرحله اطلاعات ۸.۴ میلیون ابزار پذیرش در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و تاکنون حدود ۳ میلیون ابزار پذیرش از طریق وب سرویسهای ایجاد شده با سازمان امور مالیاتی دارای پرونده مالیاتی شدهاند و برای تکمیل اطلاعات پذیرندگان بانکی در انتظار اقدام متناسب آن سازمان هستیم.
محمدبیگی افزود: بر اساس تصمیم جدید بانک مرکزی بهزودی طی مرحله نخست برای ۱۰۰ هزار نفر از دارندگان کارتخوان که بیشترین تراکنش مبلغی را دارند پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد و این اقدام از طریق پیامک به این دسته از پذیرندگان اطلاعرسانی خواهد شد تا در صورت عدم تمایل برای تشکیل پرونده مالیاتی، نسبت به عودت دستگاههای کارتخوان در اختیار، اقدام کنند.
این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: همانگونه گفته شد، تعیین تکلیف حدود ۵ میلیون پذیرنده که اطلاعات آنها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته، در انتظار اقدام به موقع و متناسب آن سازمان است.