علی‌اکبر عبدالملکی در دیدار با سرکنسول ایران در استانبول

جاده یک‌طرفه ارسال گردشگر از ایران به ترکیه باید دوطرفه شود

در دیدار رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران و سرکنسول ایران در استانبول بر لزوم تغییر روند یک‌طرفه ارسال توریست از ایران به ترکیه و ضرورت جذب توریست‌های ترکیه‌ای تاکید شد.
تاریخ: 21 مهر 1400
شناسه: 39926

روز گذشته نشست مشورتی علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسوین گردشگری اتاق ایران با جواد معبودی‌فر سرکنسول ایران در استانبول در محل کنسولگری ایران در این شهر برگزار شد.

عبدالملکی در گفت و گو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره جزییات این نشست گفت: این جلسه بیشتر حول محور ارتقا صنعت گردشگری ایران با استفاده از دانش و تجربه کشور ترکیه بود. چرا که منبع اصلی درآمد ترکیه با توجه به نداشتن نفت صنعت گردشگری است و این کشور توانسته از سواحل خدادادی و دیگر امکانات تفریحی خود برای جذب گردشگر حداکثر استفاده را داشته باشد.  

او ادامه داد: در این میان متاسفانه ایران به عنوان دومین کشور توریست‌فرست به ترکیه نقش به سزایی در صنعت گردشگری و اقتصاد این کشور ایفا می‌کند؛ آن هم بدون آن‌که آورده‌ای برای کشور داشته باشد. متاسفانه مقامات ترکیه اگرچه به این امر واقف هستند اما قدرشناس این موضوع نیستند و آنطور که باید و شاید ایرانی‎ها را در اولویت خود قرار نداده و رفتار آن‌ها با ما نسبت به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بسیار متفاوت است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران بیان کرد: به عنوان مثال یکی از مشکلات اساسی که در این جلسه مطرح شد مشکل بیمه مسافرتی ایرانی‌ها در ترکیه بود. توریست‌های ایرانی اگرچه بیمه هستند اما خدماتی که باید در ترکیه به آن‌ها ارائه شود خیلی محدود بوده و قابل قبول نیست. حتی شرکت‌های ترکیه‌ای بیمه‌های ایرانی را قبول ندارند که این موضوع مشکل‌ساز شده است.

عبدالملکی افزود: یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه این بود که این جاده یک طرفه توریست‌فرستی ایران به ترکیه باید دوطرفه شود. یعنی همان‌طور که خیلی از ایرانی‌ها هم در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده و هم برای سفر و تفریح به استانبول و شهرهای دیگر این کشور می‌روند، باید از کشور ترکیه هم توریست وارد ایران شود.

او با اشاره به لزوم اعمال برخی روش‌های سلبی برای ایجاد محدودیت برای توریست‌های ایرانی با مقصد ترکیه تاکید کرد: ما باید با روش‌های ایجابی از جمله تبلیغات گسترده‌تر برای معرفی جاذبه‌های گردشگری خود به ترکیه‌ای‎ها و جذب توریست از این کشور اقدام کنیم. ما نمی‌گوییم نباید مسافر از ایران به ترکیه برود اما می‌گوییم باید اقداماتی صورت بگیرد که دست کم در قبال 5 میلیون مسافری که به ترکیه می‌فرستیم، یک میلیون مسافر هم از ترکیه به ایران بیایند.

عبدالملکی گفت: در این جلسه سرکنسول ایران در استانبول اذعان داشت باید مناطق آزاد کشور را برای افزایش جذب توریست از کشور ترکیه پای کار بیاوریم. ما 7 منطقه آزاد تجاری و صنعتی داریم که باید از ظرفیت آن‌ها برای جذب توریست استفاده کنیم. مخصوصا شهرداری‌های این مناطق باید کمک کنند تا بتوانیم جاذبه‌های گردشگری ایران را به ترکیه‌ای‌ها معرفی کنیم.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران از سفر هیاتی از آژانس‌های مسافرتی، تورگردانان و فعالان حرفه‌ای صنعت گردشگری در آینده ای نه چندان دور به ترکیه خبر داده و بیان کرد: کمیسیون گردشگری اتاق ایران قصد دارد همزمان با سفر این هیات، جلساتی را با فیروز باغلی کایا رئیس انجمن صنفی آزانس های مسافرتی ترکیه (Tursab) و مبرا ارسین رئیس انجمن صنفی هتل‌داران این کشور (Turb) به عنوان تشکل‌های اصلی دخیل در صنعت گردشگری ترکیه ترتیب بدهد تا امکان تبادل تجربه و زمینه انجام اقدامات مشترک فراهم شود.

عبدالملکی ادامه داد: تقریبا سه سال پیش جلسه‌ای در هتل اسپیناس‌پالاس با حضور سفیر ترکیه در ایران و رئیس تورساب برگزار و با وجود امضای تفاهم‌نامه‌ای با انجمن آژانس‌های مسافرتی ایران برای تغییر این روند یک‌طرفه توریست‌فرستی از ایران  امضا شد اما متاسفانه این تفاهم‌نامه صوری بود و در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد. حالا قصد داریم با اعزام هیاتی از ایران به طور جدی‌تر موضوع را پیگیری کنیم.

او در پایان تاکید کرد: خوشبختانه کنسولگری ایران در استانبول با آغوش باز پذیرای هیات‌های ایرانی است. آقای معبودی‌فر در این جلسه اعلام کرد که کنسولگری ایران در استانبول همه‌جوره آماده کمک به توسعه صنعت گردشگری ایران با برگزاری سمینارها، همایش‌ها و نشست‌های داخلی و خارجی است.

در همین رابطه