نمایشگاه توانمندی‌های صنایع‌دستی و سوغات البرز و قزوین در کرج برگزار شد

نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری البرز و قزوین بعد از یک وقفه طولانی به دلیل شیوع کرونا، این نمایشگاه با همکاری اتاق‌های کرج و قزوین در کرج برگزار شد.
تاریخ: 10 آبان 1400
شناسه: 40169

در راستای عمل به مفاد تفاهم‌نامه امضاء شده میان اتاق‌های کرج و قزوین نمایشگاهی از توانمندی‌های صنایع‌دستی و سوغات با مشارکت هنرمندان و فعالان عرصه صنایع‌دستی در بیش از 50 غرفه ثابت و سیار و سیاه‌چادرها در پارک ملی ایران کوچک کرج برگزار شد.

به دنبال پیاده‌سازی برنامه‌های مشترک و تدوین استراتژی‌های مؤثر در راستای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا این نمایشگاه به همت اتاق‌های البرز و قزوین با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی دو استان و شهرداری کرج برگزار شد.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه، پرهام رضایی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج اظهار کرد: البرز استانی با ظرفیت‌های فراوان است و هر گوشه‌ای از این خاک مستعد برنامه‌ریزی مدون و نگاه ویژه برای بهره‌برداری مناسب از این پتانسیل‌ها است.

وی بیان کرد: در سطح کشور البرز را به‌عنوان یک استان صنعتی می‌شناسند اما بخش‌های کشاورزی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که متأسفانه در خارج از البرز کمتر از ظرفیت‌های مذکور سخن گفته می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرج، افزود: صنایع‌دستی و گردشگری البرز از چند زاویه از جمله نگاه اقتصادی اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا سرمایه اولیه کمتری نسبت به خیلی از مشاغل برای راه‌اندازی این کسب‌وکارها نیاز است و به همین دلیل تأثیر آن در کاهش ضریب جینی بسیار بالا است.

وی با اشاره به اینکه عدد شاخص و ضریب جینی استان البرز بسیار بالا است، گفت: این مسئله سبب آسیب‌های اجتماعی و بروز دیگر مشکلات در البرز شده است، اما توسعه صنایع‌دستی، گردشگری و بوم گردی در البرز در کنار فعالیت کارخانه‌های صنعتی می‌تواند به آنجا منجر شود که دیگر اقشار جامعه نیز در چرخه اقتصادی و درنتیجه آن کاهش ضریب جینی استان مشارکت کنند.

رضایی با بیان اینکه متأسفانه در طول دو سال گذشته و تحت تأثیر درگیری با کرونا خسارت زیادی به حوزه صنایع‌دستی و گردشگری وارد شد، افزود: تحت تأثیر این آسیب‌ها بسیاری از کسب‌وکارها در بخش صنایع‌دستی و گردشگری دچار آسیب ۱۰۰ درصدی و خروج از چرخه اقتصادی خود شدند.

در زمان برگزاری نمایشگاه، عزیزالله شهبازی، استاندار البرز نیز در بازدید از غرفه‌های عرضه محصولات صنایع‌دستی و سوغات استان‌های البرز و قزوین بیان کرد: فرصتی دست داد تا از تلاشی که مسئولان اتاق بازرگانی دو استان در راستای تبیین استفاده از فرصت‌های گردشگری و صنایع‌دستی البرز و قزوین در پارک ایران کوچک فراهم کرده بودند، بازدیدی داشته باشیم.

استاندار البرز با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه توسط استان‌های البرز و قزوین کاری بزرگ و ارزشمند است، گفت: برگزاری این نمایشگاه می‌تواند شروعی برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های گروهی و محصولات صنایع‌دستی و عرضه تولیدات البرز در این زمینه باشد.

وی در مورد حضور قدرتمند و فعال اتاق کرج در برگزاری این نمایشگاه و حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و مشاغل مرتبط به گردشگری، عنوان کرد: در اتاق بازرگانی جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی البرز نیز برگزار می‌شود و پشتکار آنها در بخش صنعت را دیده‌ایم اما علاقه‌مندی مسئولان این نهاد بخش خصوصی به صنایع‌دستی و گردشگری فراتر از انتظارمان بود.

شهبازی با اشاره به اینکه در بدنه کارشناسی و مدیریتی اتاق کرج تیم قوی شکل گرفته است، عنوان کرد: از صنف‌های مختلف نمایندگان قوی در این مجموعه حضور دارند و رئیس جوان اتاق کرج و دیگر مسئولان اتاق همگی فعال و پرانرژی هستند.

وی با بیان اینکه تلاش‌های اتاق کرج سبب شده است که صادرات البرز نسبت به متوسط کشوری تفاوت معناداری داشته باشد، افزود: درحالی‌که برخی استان‌ها رشد منفی صادرات را تجربه کرده‌اند، آمار صادرات البرز بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

استاندار البرز ادامه داد: در قیاس آمار تابستان امسال با مدت مشابه سال ۹۹ حدود ۳.۳ درصد نرخ بیکاری استان البرز کاهش داشته است و این نشان می‌دهد که متولی اصلی در حمایت از تولید و اشتغال در استان که اتاق کرج است با همکاری مدیران استانی فعالیت چشم‌گیر داشته و موجب شده است که نرخ بیکاری البرز کاهش یابد و در کنار آن عدد مشارکت‌های اقتصادی در این استان علیرغم مهاجرپذیر بودن بیشتر شود.

در بخش دیگری جهانگیر شاهمرادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز نیز گفت: قدردان زحمات اتاق‌های کرج و قزوین و ادارات کل میراث فرهنگی دو استان و تمامی دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه و افراد فعال در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی هستیم که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و در مدت کوتاهی توانستند آن را آماده میزبانی مردم کنند.

وی افزود: در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری قطعاً باید تمامی ظرفیت‌های صنایع‌دستی کشور را در البرز شاهد باشیم به‌گونه‌ای که مهمانان از هر نقطه از کشور که وارد البرز شدند، بتوانند نمونه‌ای از صنایع‌دستی استان خود را در اینجا مشاهده کند و در کنار آن با صنایع‌دستی دیگر نقاط کشور هم آشنا شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز، افزود: برای تفسیر ایران کوچک در البرز باید کارهای مهمی در حوزه گردشگری انجام شود، در این بخش و همچنین صنایع‌دستی با کمترین سرمایه‌گذاری می‌توانیم بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم و به همین دلیل این مسئله به‌عنوان مطالبه عمومی مطرح است و به یقین دستگاه‌های متولی در این راه قدم بر خواهند داشت.

وی بیان کرد: آنچه از دستگاه‌های متولی در استان پیگیری خواهیم کرد، بحث ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی در البرز است، امید است برنامه‌هایی که تاکنون در این زمینه مدنظر قرار داده شده به‌طورجدی پیگیری شود تا به نتیجه لازم برسد.

شادی حاضری، رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق کرج نیز در مراسم اختتامیه نمایشگاه توانمندی‌های صنایع‌دستی و سوغات محلی در پارک ملی ایران کوچک کرج گفت: در خردادماه 1400 تفاهم‌نامه‌ای میان کمیسیون گردشگری اتاق کرج، کمیسیون بازرگانی و انجمن صنایع‌دستی قزوین به امضاء رسید تا در راستای حمایت از صنایع‌دستی و گردشگری اقدامات مشترک مؤثری اجرایی شود.

وی ادامه داد: هدف مهم از امضای این تفاهم‌نامه تبادل فرهنگی میان دو استان البرز و قزوین است تا در قالب دیدارها و جلسات مشترک بتوانیم هنرمندان و شاغلین حوزه صنایع‌دستی دو استان را بیشتر به یکدیگر معرفی کنیم، نمایشگاه توانمندی‌های صنایع‌دستی و سوغات استان‌های البرز و قزوین نیز بدین منظور برگزار شد که خوشبختانه با استقبال خوب هنرمندان دو استان مواجه شد.

حاضری در ادامه با مهم برشمردن برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی به‌عنوان محلی برای معرفی و عرضه تولیدات هنرمندان این بخش گفت: اتاق کرج آماده تعامل با دیگر استان‌ها در راستای برگزاری نمایشگاه‌های مشترک صنایع‌دستی و گردشگری است.

وی با بیان اینکه تحت تأثیر شیوع کرونا حدود دو سال است که عرضه محصولات صنایع‌دستی در قالب برگزاری نمایشگاه‌های دائمی، دوره‌ای و حتی محله‌ای کمرنگ شده است، افزود: این مسئله سبب شد که نمایشگاه توانمندی‌های صنایع‌دستی و سوغات محلی البرز و قزوین پایه‌ریزی شده و برگزار شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق کرج بیان کرد: برای اجرای دیگر اقدامات مشترک میان استان‌های البرز و قزوین به دنبال برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های گردشگری با حضور فعالان این عرصه از جمله گردانندگان دفاتر خدمات گردشگری، هتل‌ها، مراکز اقامتی و واحدهای پذیرایی هستیم.

وی تأکید کرد: در قالب برگزاری این نمایشگاه، تورهای مشترک گردشگری برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی دو استان البرز و قزوین را خواهیم داشت.

در پایان این مراسم از حدود 80 هنرمند و فعالان صنایع‌دستی و افراد مشارکت‌کننده در برگزاری نمایشگاه قدردانی شد.

 

موضوعات :
در همین رابطه