دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور اعلام کرد

ذخایر آبی سدها 33 درصدی کمتر از سال قبل است

در دومین سال از دوره خشک‌سالی اخیر، باوجود بهبود نسبی بارندگی‌ها، همچنان وضعیت آبی سدهای کشور نامساعد است و ذخایر آنها 33 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل شده است.
تاریخ: 29 آذر 1400
شناسه: 40839

فعالیت سامانه بارشی از روز جمعه (۲۶ آذرماه) در کشورمان آغاز شده و طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب، بیشترین میزان بارش در حوضه‌های آبریز غربی و جنوب غرب رخ خواهد داد؛ اما تاکنون این بارش‌ها اثر چندان مطلوبی بر حجم ذخایر سدها نداشته است، به‌گونه‌ای که حجم آب سدهای کشور نسبت به پارسال ۳۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش‌بینی کرد که حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه، زهره- جراحی و حوضه‌های جنوبی، کارون بزرگ و کرخه از بامداد امروز به مدت ۸۴ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر بارش خواهند داشت و در پی آن احتمال وقوع سیل وجود دارد.

بااین‌حال گزارش تازه دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد با سپری شدن ۸۴ روز از سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، (ابتدای مهرماه تا ۲۴ آذرماه) مجموع حجم ذخایر آب در مخازن سدهای کشور به حدود ۱۷ میلیارد و ۴۸ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته بیانگر ۳۳ درصد کاهش است.

فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور دراین‌باره گفت: بررسی وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد میزان حجم ورودی به سدهای کشور در این مدت معادل سه میلیارد و ۶۸ میلیون مترمکعب بوده که کاهشی معادل ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، از مجموع ظرفیت مخازن سدهای مهم کشور به میزان حدود ۵۰.۵ میلیارد مترمکعب، حدود ۳۵ درصد آب ذخیره شده وجود دارد.

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور ادامه داد: میزان پرشدگی سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل و نیان و سفیدرود در شرایط فعلی حدود ۱۳ تا ۲۰ درصد است.

قاسم‌زاده افزود: در استان‌های خوزستان و تهران نیز میزان پرشدگی متوسط مخازن در سال آبی جاری به ترتیب حدود ۳۸ درصد و ۱۹ درصد است.