در نشست شورای گفت‌وگوی کرمان مطرح شد

رفع مشکلات نظام آماری کشور به توسعه کمک می‌کند

در نشست شورای گفت‌وگوی کرمان با اشاره به بی‌توجهی نظام آماری به نیازهای اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی، بر لزوم رفع مشکلات آن به‌عنوان یک عامل زیربنایی توسعه تأکید شد.
تاریخ: 30 آذر 1400
شناسه: 40851

رئیس اتاق کرمان گفت: نظام آماری کشور کارآمد نیست و به‌عنوان اساسی‌ترین و زیربنایی‌ترین عامل توسعه دچار مشکل است.

سیدمهدی طبیب زاده در شصت و نهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مشکلات نظام آماری و ارائه راهکارهای بهبود آن، افزود: در حال حاضر مشکلات بسیاری در کشور وجود دارد که شاید پرداختن به مشکلات نظام آماری یک موضوع فانتزی و غیر نیاز به نظر بیاید درحالی‌که اگر همه گزارش‌ها و آمارها در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد در شرایط فعلی می‌تواند به فعالان اقتصادی کمک کند.

وی به بخشی از فعالیت‌های اتاق کرمان در یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: اتاق کرمان با شرکت در جلسات بانکی با حضور مسئولان رده بالای کشوری پیشنهاداتی را مطرح کرده که در حال بررسی هستند و همچنین پیگیری‌ها در حوزه مشاغل خانگی باعث احیای قانون مغفول مانده در این بخش شد.

طبیب زاده تصریح کرد: فعالیت‌های اساسی و خوبی در اتاق کرمان صورت گرفته که مبنای کار کمیته‌های مختلف در استان شده است.

در ادامه این نشست مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی و پایش اصل 44 اتاق ایران گفت: در حال حاضر دو گروه جداگانه از مجلس و دولت در حال بررسی آمار در کشور هستند که به نظر می‌رسد آنچه کمیسیون برنامه‌وبودجه مطرح کرده به واقعیت نزدیک‌تر باشد.

محمدرضا دوست محمدی، بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی ما به آمارهایی نیاز دارند که نظام آماری ما توجهی به این نیازها ندارد و تنها آمارهای برنامه‌ریزی شده خود را تولید می‌کنند درحالی‌که تحولات و شرایط کشور نیاز دستگاه‌های اجرایی به آمار را چندین برابر کرده است.

وی تصریح کرد: هیچ طبقه‌بندی آماری در دو بخش کالایی و فعالیتی در حوزه‌های مختلف وجود ندارد و حتی در مورد میزان صادرات، واردات، تولید، مصرف، قاچاق کالا و موارد مشابه نیز آمار مشخصی نیست درحالی‌که این آمارها از نیازهای اساسی کشور است.

دوست محمدی افزود: بر اساس ماده ۶ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، نیازهای آماری می‌تواند از مجموعه‌های مختلف احصا شود سپس با طرح در شورای گفت‌وگو، تصویب و ابلاغ آن به تولید آمار پرداخته شود.

مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی و پایش اصل 44 اتاق ایران اظهار کرد: آمارها بر اساس مؤلفه‌های کیفی مانند ارائه اطلاعات به‌موقع و به هنگام و دسترسی به آمارهای مالی قطعی و کامل باید وجود داشته باشند که اگر اطلاعات اظهارنامه‌های مختلف در اختیار سیستم آماری کشور قرار گیرد، بسیاری از دغدغه‌های آماری بخش خصوصی از بین خواهد رفت.

دوست محمدی افزود: در حال حاضر سیستم یکپارچه اطلاعاتی در کشور در دسترس نیست و علت آن مشکل قانونی و حقوقی است زیرا هر دستگاهی برای خود اطلاعات محرمانه دارد درحالی‌که محرمانگی و آمار زمانی معنا پیدا می‌کند که از آمارگیری جمع‌آوری شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: به هنگام نبودن داده‌های بخش کشاورزی و عدم وجود داده در سطح روستا و دهستان، عدم وجود شاخص‌های اقتصادی در سطح شهرستان‌های استان و عدم دسترسی به اطلاعات ثبتی به‌روز دستگاه‌های اجرایی از جمله مشکلات نظام آماری استان کرمان است.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از اقدامات خوب و مؤثر اتاق کرمان در سطح استان و کشور قدردانی کرد و گفت: طرحی در مجلس وصول شده که اصلاح اساسی را در حوزه نظام آماری کشور فراهم خواهد کرد و اجرای این قانون بخش عمده‌ای از دغدغه‌های آمار کشور را برطرف می‌کند.

 محمدرضا پورابراهیمی افزود: اگر قرار است در استان فعالیت‌های توسعه‌ای انجام شود باید تولید، پردازش و انتشار اطلاعات دستگاه‌ها را در اختیار ما قرار دهند.

وی در رابطه با لایحه بودجه سال 1401 که به‌تازگی توسط رئیس‌جمهور ارائه شده است، خاطرنشان کرد: در این بودجه افزایش اختیارات استان‌ها برای تصمیمات اقتصادی دیده شده و همچنین تشکیل صندوق‌های توسعه استانی مدل صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار دارد که این موضوع برای استان کرمان بسیار مؤثر است.

در ادامه این نشست استاندار کرمان تصریح کرد: در بودجه 1401 تقریباً تحول ساختاری در بودجه رخ داده و استان کرمان نیز برای اصلاح ساختار بودجه پیشنهادات خوبی را ارائه کرده که این موضوع را در همایش استانداران کشور تشریح کردیم.

علی زینی‌وند افزود: استان کرمان نقش و جایگاه خوبی در بودجه دارد اما دستگاه‌های دولتی لایحه بودجه را تهیه کنند و پیشنهادات خود را هم راستا با دولت ارائه دهند.

وی ضمن قدردانی از فعالیت‌های اتاق کرمان در شورای گفت‌وگو و قرار گرفتن شورای کرمان در بین سه استان اول کشور، افزود: کتابچه مربوط به عملکرد شورا در شش‌ماهه نخست سال جاری چاپ شده و این کتاب خلاصه مدیریتی قوی و چارچوب دار به‌عنوان راهبرد برای دستگاه‌های اجرایی است.

زینی وند، با اشاره به اینکه در مسائل آماری دو موضوع کلیدی مورد تقاضای ماست، گفت: از سال 1350 تا امروز نظام آماری تغییری نکرده و درخواست می‌شود در رفرنس آمار به توافق برسیم تا در آمارها تناقض وجود نداشته باشد.

استاندار کرمان بیان کرد: از سوی دیگر همه دستگاه‌ها آمارهایی را تولید کرده‌اند که به اشتراک گذاشته نمی‌شود و درواقع بعضی آمارها موجود است اما در دسترس قرار ندارد که تقاضای ما در اختیار گذاشتن این آمارهاست.

موضوعات :
در همین رابطه