در نشست بررسی ظرفیت‌های مازندران و استرالیا مطرح شد

ظرفیت روابط اقتصادی ایران و استرالیا بسیار بالاتر از ارقام فعلی است

در نشست بررسی ظرفیت‌های مازندران و استرالیا که با حضور رئیس اتاق ساری و سفیر استرالیا در تهران برگزار شد، دو طرف با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی موجود، تأکید کردند که امکان همکاری اقتصادی بسیار بالاتر از ارقام فعلی است.
تاریخ: 26 اردیبهشت 1401
شناسه: 42453

رئیس اتاق ساری با تأکید بر ضرورت جدیت در روابط تجاری بین ایران و استرالیا و به‌طور شاخص ظرفیت‌های استان مازندران دراین‌ارتباط، گفت: با شناخت طرفین از ظرفیت‌های متقابل و ایجاد مسیر مناسب تجاری، امکان افزایش مبادلات و تأمین نیازهای متقابل فراهم خواهد شد.

عبدالله مهاجر دارابی در نشست بررسی ظرفیت‌های مازندران و استرالیا که با حضور سفیر استرالیا در تهران و رئیس نمایندگی امور خارجه در مازندران برگزار شد، افزود: ظرفیت‌های متنوعی در بخش‌های صنعت و معدن، گردشگری و تجارت استان مازندران وجود دارد که اگر با جدیت بیشتری به آنها پرداخته شود، امکان ارتقای صادرات بین استرالیا و مازندران وجود دارد.

مهاجر دارابی با اشاره به ظرفیت منحصربه‌فرد سواحل مازندران برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های گردشگری دریایی و همچنین توانمندی بالای این استان در تولید محصولات باکیفیت لبنی، شیلات، مواد غذایی و گل و گیاه گلخانه‌ای، تصریح کرد: کل صادرات استرالیا به ایران 20 میلیون دلار است که اصلاً قابل‌توجه نیست؛ درحالی‌که با شناخت طرفین از ظرفیت‌های متقابل و ایجاد مسیر مناسب تجارت و سرمایه‌گذاری می‌توان میزان روابط اقتصادی دوجانبه را به ارقام بسیار بالاتری رساند.

رئیس اتاق ساری گفت: دریا، کوه، جنگل و زیبایی‌های خدادادی مازندران که هیچ هزینه‌ای برای آنها نشده است؛ در یک فضای به‌هم‌پیوسته و در یک مسیر دیدنی کنار هم چیده شده و جاذبه‌خوبی را برای گردشگر دارد.

مهاجر دارابی با بیان اینکه غلات، نیشکر، کلزا و ذرت از نیازمندی‌های مازندران است، افزود: اگر در حوزه تجارت، همخوانی‌هایی داشته باشیم همکاری برای توسعه تجارت وجود دارد.

جای کار برای گسترش روابط بین مازندران و استرالیا وجود دارد

سفیر استرالیا در تهران نیز در این نشست: گفت: استان مازندران با طبیعت سرسبز و سرزنده، جاذبه‌های زیادی دارد و همچنین یکی از مراکز اصلی تولید برنج بسیار باکیفیت در ایران است.

خانم لیندال ساکس، با اشاره به تمایل شرکت‌های استرالیایی برای همکاری با شرکت‌های مازندران، افزود: علاوه بر ارتباطاتی که در حوزه تجارت میان ایران و استرالیا وجود دارد، 3 تا 4 هزار دانشجوی ایرانی در مقطع دکتری در استرالیا درس می‌خوانند و ایرانی‌ها سومین فراوانی جمعیت خارجی‌ها در استرالیا هستند. به‌این‌ترتیب می‌شود از همین فرصت‌ها سطح ارتباط در حوزه‌های اقتصادی و علمی را افزایش داد.

او با اشاره به ظرفیت‌های متعددی که رئیس اتاق ساری برشمرد، گفت: جای کار برای گسترش روابط و صادرات و واردات بین دو طرف وجود دارد.

سفیر استرالیا در تهران، ظرفیت‌های گردشگری مازندران را شاخص مهم این استان عنوان و اضافه کرد: گردشگر همواره توقع دارد به جایی سفر کند که یک فضای جهانی و با استانداردهای جهانی باشد؛ ازاین‌رو باید مازندران نیز مانند اصفهان به‌خوبی معرفی شود.

ساکس تأکید دارد: شناخت کافی از توانمندی‌ها و نیازمندی‌های دو طرف، به ایجاد روابط تجاری در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری می‌انجامد، و همان‌طور که ابتدا گفته شد، جای کار برای گسترش روابط وجود دارد.

موضوعات :
در همین رابطه