«اتاق ایران آنلاین» گزارش می‌دهد

همراهی ناخواسته نفت و طلای جهانی در روند نزولی قیمت‌ها

در دو هفته اخیر، نگرانی از رکود اقتصاد جهانی و شرایط نامساعد اقتصاد آمریکا که به جهش نرخ بهره در این کشور منجر شده، دو عامل اصلی در همراهی عجیب نفت و طلای جهانی در روند کاهشی قیمت‌ها بوده است.
تاریخ: 03 تیر 1401
شناسه: 42926

فیمت جهانی نفت همچنان به‌واسطه نگرانی سرمایه‌گذاران از رکود اقتصاد جهانی، کندی فعالیت اقتصادی آمریکا و افت تقاضای سوخت در روند متزلزل و نوسانی قرار دارد و هم‌زمان، قیمت طلای جهانی نیز در سایه ترس از افزایش شدید نرخ بهره در آمریکا، رو به کاهش است.

بهای معاملات نفت برنت با پنج سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۹ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۰۴ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز پنج‌شنبه حدود ۱.۵ درصد ریزش کردند.

به گفته استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی SPI، پس از انتشار شاخص مدیران خرید بخش تولید و خدمات آمریکا که ضعیف‌تر از حد مطلوب بود و همچنین آماری که افت بخش تولید آلمان را نشان داد، معاملات نفت روند ریزشی پیدا کردند. تحت این شرایط، قیمت‌ها بالای نفت به هرگونه اخباری درباره افزایش فشار بر اوپک برای تولید بالاتر، فوق‌العاده حساس خواهند بود.

اوپک و متحدانش احتمالاً به برنامه تسریع افزایش تولید در اوت با هدف کنترل قیمت‌ها و تورم، پایبند خواهند ماند. وزیران این گروه در نشست دوم ژوئن توافق کردند تولید گروهی به‌جای ۴۳۲ هزار بشکه در روز توافق اولیه، در یکی از ماه‌های ژوئیه و اوت به میزان ۶۴۸ هزار بشکه در روز معادل هفت درصد از تقاضای جهانی، افزایش پیدا کند. بااین‌حال این گروه به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری در میادین نفتی شماری از اعضای اوپک و تحریم‌های غربی علیه روسیه، برای افزایش تولید به مشکل برخورده است.

محمد عون، وزیر نفتی لیبی اعلام کرد مصطفی سانالا، رئیس شرکت ملی نفت لیبی آمار تولید نفت را در اختیار وی قرار نمی‌دهد. این اظهارات، آمار تولید نفت که وزیر نفت لیبی هفته گذشته اعلام کرده بود را مورد تردید قرار داد. دفتر وزیر نفت لیبی هفته گذشته به رویترز اعلام کرده بود تولید نفت لیبی درنتیجه مسدود شدن تأسیسات نفتی توسط گروه‌های مسلح، به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز سقوط کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا قرار بود روز پنجشنبه منتشر شود اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد به دلیل مشکلات فنی، انتشار این آمار تا هفته بعد به تأخیر افتاد.

 همراهی طلا با نفت در روند نزولی

در شرایطی که بازار جهانی نفت با نگرانی‌های کلان در رابطه با رشد اقتصادی جهانی و وضعیت اقتصاد آمریکا، در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد، بازار جهانی طلا نیز که همواره در دوره‌های ترس میزبان سرمایه‌های ریسک گریز بوده، به دلیل نگرانی از افزایش شدید نرخ بهره با روند مردد و کاهشی مواجه شده است.

در معاملات امروز بازار جهانی، قیمت طلا ثابت بود؛ اما همچنان در مسیر دومین کاهش هفتگی متوالی خود قرار داشت زیرا نگرانی‌ها از بانک‌های مرکزی بزرگ که به‌طور بالقوه افزایش نرخ بهره را برای هدف قرار دادن تورم غیرمجاز که بر تقاضای شمش تأثیر می‌گذارد، اعمال می‌کنند.

بهای هر اونس طلا در ساعت ۸ و ۱۲ دقیقه صبح به‌وقت شرقی با ۳.۱۰ درصد افزایش به ۱۸۲۵ دلار و ۴۰ سنت رسید و این در حالی بود که اوایل جلسه به کمترین میزان در یک هفته اخیر یعنی ۱۸۲۰ دلار و ۹۹ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۸۲۶ دلار و ۴۰ سنت رسید.

قیمت طلا در این هفته حدود ۰.۹ درصد کاهش یافته است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا روز پنج‌شنبه به قانون‌گذاران گفت: تعهد فدرال رزرو ایالات‌متحده برای مهار تورم بدون قید و شرط است، درحالی‌که او اذعان داشت که نرخ‌های بهره بالاتر ممکن است باعث افزایش بیکاری شود.

دلار آمریکا ثابت است و انتظارات اکنون به سمت افزایش ۷۵ واحدی فدرال رزرو در ماه جولای متمایل شده است. دلار قوی، طلای با قیمت دلار را برای خریدارانی که سایر ارزها را در اختیار دارند، گران‌تر می‌کند.

شاخص بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده امروز جمعه تقویت شد و تقاضا برای طلا را محدود کرد. نرخ‌های بهره بالاتر و بازده اوراق، هزینه فرصت نگهداری شمش را افزایش می‌دهد که سودی به همراه ندارد.

سهام در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه افزایش یافت زیرا بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر رسید، درحالی‌که مس به پایین‌ترین حد در ۱۶ ماه گذشته رسید زیرا سرمایه‌گذاران نگران کاهش احتمالی اقتصاد جهانی بودند.

حجم دارایی‌های اس‌پی‌دی آر گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار طلا در روز پنج‌شنبه از ۱۰۷۱.۷۷ تن روز گذشته با ۰.۸۱ درصد کاهش به ۱۰۶۳.۰۷ تن رسید.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۱.۰۲ دلار رسید و پلاتین ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۹۱۵ دلار و ۱۱ سنت رسید، اما هر دوی این قیمت‌ها برای کاهش هفتگی تعیین شده بودند. پالادیوم با ۱.۴ درصد افزایش به ۱۸۷۰ دلار و ۲۹ سنت رسید و در این هفته حدود ۳ درصد افزایش یافت.

در همین رابطه