رئیس بنیاد ملی گندم کاران اعلام کرد

۱۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران باقی مانده است

رئیس بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به پرداخت بخشی از مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم از سوی دولت، از باقی مانده 12 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران خبر داد.
تاریخ: 23 تیر 1401
شناسه: 43167

رئیس بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به اینکه ۱۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم کاران هنوز پرداخت نشده، گفت: قرار بود مطالبات حداکثر طی مدت یک هفته تسویه شود اما روند آن بسیار طولانی شده است.

عطاءالله هاشمی با اشاره به پرداخت مبلغ جزئی از مطالبات گندم کاران در هفته جاری، گفت: تا امروز ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۵۷ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که این رقم نسبت به کل خرید سال گذشته ۵۰۰ هزار تن رشد دارد.

وی اضافه کرد: درمجموع تاکنون ۴۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده و ۱۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده و به عبارتی شرکت بازرگانی دولتی ایران هنوز پول حدود یک‌میلیون تن گندم خریداری شده از کشاورزان را پرداخت نکرده است.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران تصریح کرد: دولت باید توجه داشته باشد که به ازای هر کیلوگرم گندمی که کشاورزان به دلالان می‌فروشند و یا به‌عنوان خوراک دام مصرف می‌شود، میزان واردات افزایش می‌یابد.

هاشمی با انتقاد از روند پرداخت مطالبات گندم کاران گفت: ما به این روند معترضیم چراکه قرار بود مطالبات حداکثر طی یک هفته تسویه شود اما در حال حاضر بین ۲۵ روز تا یک ماه تأخیر در این زمینه مشاهده می‌شود.

وی درباره اینکه پیش‌بینی می‌کنید میزان تولید و خرید گندم در سال جاری چه میزان باشد، افزود: پیش‌بینی ما این است که میزان تولید گندم بین ۸.۵ میلیون تا ۹ میلیون تن باشد.

هاشمی اضافه کرد: همچنین برآورد ما این است که حدود ۶ تا ۶.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندم کاران، میزان خرید تضمینی گندم بستگی مستقیم به نحوه پرداخت مطالبات گندم کاران دارد.