رئیس اتاق شهرکرد در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران

ایجاد انگیزه برای خرید مهمتر از ارائه تسهیلات به تولید است

به گفته سید محمدرضا نبوی رئیس اتاق شهرکرد، رکود حاکم بر اقتصاد کشور به این آسانی قابل حل نیست و هزینه‌های تولید به حدی بالاست که با مبالغ پیشنهادی برای ارائه تسیهلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط، دردی از آن دوا نمی‌شود.
تاریخ: 12 مهر 1395
شناسه: 4402

محمدرضا نبوی، رئیس اتاق شهرکرد. عکس: علیرضا فراهانی

پرداخت 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات به 7 هزار و 500 بنگاه کوچک و متوسط تولیدی طی سه ماه گذشته در دستور کار قرار گرفته و وزارت صنعت معرفی تولیدکنندگان به بانک‌ها را در دستور کار قرار داده است. 

رئیس اتاق شهرکرد در خصوص میزان تسهیلات ارائه شده به بنگاه‌های تولیدی شهر کرد گفت:‌ بیشترین تسهیلات ارائه شده به استان از نظر تعداد، مختص به بخش کشاورزی بوده است اما از نظر مبلغ بیشترین تسهیلات ارائه شده به بخش صنعت اعطا شده است. البته رکود حاکم بر اقتصاد کشور به این آسانی قابل حل نیست و هزینه‌های تولید به حدی بالاست که با این مبالغ دردی از آن دوا نمی‌شود. 

سید محمدرضا نبوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ادامه داد: بخش‌خصوصی بر نحوه توزیع وام به بنگاه‌های کوچک و متوسط نظارت داشته و در ستاد تسهیل و اقتصاد مقاومتی حضور داشته است.

نبوی با اشاره به وضعیت نامناسب بازار تقاضا ادامه داد: از سوی دیگر دولت باید برای خرید در مردم انگیزه ایجاد کند. همانگونه که برای خرید خودرو وام فوری دادند باید برای سایر صنایع نیز انگیزه خرید ایجاد شود. به عنوان مثال در شهرکرد کارخانه کاشی داریم که در محوطه آن پر از کاشی‌های تولید شده است اما خریداری برای آن وجود ندارد. 

او معتقد است که قاچاق اجازه راه افتادن تولید ملی را نمی‌دهد. به عنوان مثال لوازم خانگی قاچاق سهم بالایی در بازار دارد و کل لوازم خانگی تولیدی ایران به اندازه نصف یک برند کره‌ای بازار ندارد.

موضوع پرداخت وام به بنگاه‌های کوچک و متوسط در نشست اخیر شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور نیز مورد بحث قرار گرفت. در این جلسه روسای اتاق‌ها به ارائه گزارشی از وضعیت پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط استان‌های خود پرداختند. کافی نبودن رقم پیشنهادی تسهیلات بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان، یکی از مباحث اصلی مطرح شده در این نشست بود.

در همین رابطه