کیوان کاشفی در جلسه کارگروه توسعه صادرات کرمانشاه

سیاست‌های سخت‌گیرانه داخلی، اصلی‌ترین عامل کاهش صادرات به عراق است

عضو هیات رئیسه اتاق ایران، سیاست‌های سخت‌گیرانه داخلی در حوزه قوانین صادراتی و بازگشت ارز حاصل از صادرات را از اصلی‌ترین دلایل کاهش صادرات به عراق دانست.
تاریخ: 25 مهر 1401
شناسه: 44154

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه صادرات ایران به عراق تنزل پیدا کرده است، گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل این روند کاهشی، سیاست‌های سخت‌گیرانه داخل کشور در حوزه قوانین صادرات و بازگشت ارز است.

کیوان کاشفی در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان کرمانشاه، افزود: طی دو سه سال گذشته، بازرگانان از چرخه صادرات کنار گذاشته شده‌اند و این تصور اشتباه که با حذف بازرگانان و واگذاری صادرات به خود واحد تولیدی، بازگشت ارز مطمئن‌تر خواهد بود، صدمه جدی به صادرات کشور وارد کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: برخی از دلایل کاهش صادرات به سمت طرف عراقی نیز برمی‌گردد و نمونه آن را در مرز پرویزخان شاهد هستیم که سخت‌گیری طرف عراقی در این مرز باعث کاهش صادرات به سمت اقلیم شده است.

کاشفی خاطرنشان کرد: در گذشته کالاهای ایرانی از سلیمانیه به تمام بخش‌های کردی عراق گسیل می‌شد؛ اما اکنون این مرکزیت دیگر در سلیمانیه عراق از دست رفته و عمدتاً به سمت بخش‌های عرب نشین سوق پیدا کرده است.

وی جای خالی مذاکرات دو طرف خصوصاً در سطح استانداران کرمانشاه و سلیمانیه را یکی از عواملی دانست که باعث شده مشکلات در مرز پرویزخان تشدید شود.

رئیس اتاق کرمانشاه، بر لزوم برپایی نشستی در سطح استانداران کرمانشاه، سلیمانیه و حلبچه برای تسهیل تجارت از این مرز تأکید کرد.

موضوع دیگری که کاشفی به آن پرداخت، عدم تعادل تراز تجاری بود که خصوصاً در استانی مانند کرمانشاه مشهود است و عنوان کرد: متأسفانه کرمانشاه یک استان وارداتی نیست.

وی با اشاره به سهم حدود 0.4 درصدی واردات کرمانشاه از کل واردات کشور، افزود: عمده کالاهای وارداتی نیز شامل مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنایع و خطوط تولید است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران اضافه کرد: در حدود ۱۰ سال اخیر بیشترین میزان وارداتی که از مرزهای کرمانشاه صورت گرفته ۵۸ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۳ بوده است و در این سال‌ها تقریباً روند ثابتی داشته است.

کاشفی با تأکید بر اینکه باید در کرمانشاه به سمت واردات کالا خصوصاً کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم برویم، یادآور شد: برای این منظور نیازمند چند راهکار اساسی هستیم.

وی عدم وجود پرواز مستقیم خارجی در فرودگاه کرمانشاه را یکی از موانع رونق واردات دانست و اظهار کرد: پیشنهاد داریم پروازهای مستقیم به سمت برخی شهرهای تجاری دنیا مانند دبی، استانبول، سلیمانیه و ... برقرار شود.

رئیس اتاق کرمانشاه جای خالی کارشناسان خبره و متخصص حوزه واردات در گمرک را نیز مانع دیگری برای واردات در کرمانشاه دانست و خواستار برطرف شدن این ضعف شد.

کاشفی تأکید کرد: از سوی دیگر کرمانشاه در زمینه واردات برخی کالاها خصوصاً کالاهای الکترونیکی، موبایل و تبلت ظرفیت فراوانی دارد که لازم است رویه تخصصی واردات این کالاها را در گمرکات استان راه‌اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: به‌علاوه نیازمندیم با همراهی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اعتباری برای ایجاد انبارهای عمومی در استان حتی با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی در نظر گرفته شود.

خواسته دیگر رئیس اتاق کرمانشاه، تسهیل گری دستگاه‌ها در زمینه واردات و خصوصاً روند ثبت سفارش بود و با بیان اینکه اکنون ۵۵ درصد ثبت سفارش کالاها در تهران متمرکز است، گفت: باید با همکاری سازمان صمت استان، روند ثبت سفارش تسهیل شود.

در همین رابطه