مراسم روز ملی صادرات با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود

مراسم روز ملی صادرات ۳۰ مهرماه با حضور رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود؛ از ۵۷ صادرکننده برتر سال ۱۴۰۱ تقدیر خواهد شد.
تاریخ: 27 مهر 1401
شناسه: 44203

۲۹ مهرماه هرسال در مراسمی، صادرکنندگان نمونه آن سال معرفی می‌شوند و از شرکت‌های برتر در این زمینه تقدیر می‌شود. اما امسال به علت مصادف شدن ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات با روز جمعه، این مراسم با یک روز تأخیر و روز شنبه ۳۰ مهرماه برگزار می‌شود.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران در فرآیند انتخاب صادرکنندگان برتر ۱۴۰۱ که طی فراخوانی از ۲۲ تیرماه تا ۵ مردادماه اعلام شد، تعداد ۶۱۲ شرکت در ۷۶ گروه کالا و خدمات ثبت‌نام کردند تا درنهایت روز شنبه از ۵۷ صادرکننده برتر با حضور رئیس‌جمهور تقدیر شود.

در میان ۶۱۲ شرکت، صادرکنندگان سیمان و کلینکر با ۳۲ و محصولات پایه پتروشیمی پلیمری با ۳۱ مورد بیشتری سهم را داشتند. اما ثبت‌نام صادرکنندگان لوازم‌خانگی انرژی‌بر با ۱۴، داروهای شیمیایی با ۱۱، محصولات دانش‌بنیان و فناوری بالا با ۱۰، قطعات یدکی و مجموعه‌های خودرو با ۱۰ مورد نشان از رونق صادرات صنایع پیچیده، دانش‌بنیان و فناوری بالا در سایه اصلاح سیاست‌ها دارد.

چنانکه این اصلاحات در روند انتخاب صادرکننده نمونه نیز صورت گرفت تا با توجه به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری و تأکیدات و منویات ایشان بر توسعه تولید، صادرات و حمایت از محصولات دانش‌بنیان، سهم این شرکت‌ها در انتخاب صادرکننده نمونه ارتقا یافت.

در روند انتخاب صادرکننده نمونه ۱۴۰۱ شاخص‌های مختلفی ازجمله «سنجش تولید و سرمایه‌گذاری مشترک با طرف‌های خارجی»، «عمق دانش‌بنیانی»، «فعالیت در مناطق محروم و کم برخوردار»، «میزان اشتغال‌زایی»، «میزان نفوذ در شبکه مصرف بازارهای هدف»، «سطح پیچیدگی محصول و ارزش‌افزوده»، «عضویت در تشکل‌های تخصصی صادراتی»، «ثبت برند بین‌المللی» و «استفاده از نیروی انسانی، مصالح و تجهیزات داخلی در پروژه‌های خارج از کشور» دخیل بود.

درنهایت نیز ۵۷ صادرکننده نمونه ۱۴۰۱ با توجه به شاخص‌های تعیین‌شده توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، سازمان‌های برنامه‌وبودجه و استاندارد، بانک مرکزی، اتاق تعاون، اتاق بازرگانی و صنایع و معاون و کشاورزی، گمرک و به ریاست رئیس سازمان توسعه تجارت انتخاب شدند.

در همین رابطه