گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از آخرین وضعیت توافق اوپکی‌ها

توافق اوپک زیر تیغ صحت داده‌های این سازمان

چندی پیش عراق درستیِ داده‌های اوپک را در زمینه تولید نفت زیر سوال برد. ونزوئلا نیز کمی بعد به آن ملحق شد. اکنون ایران نیز به جمع این کشورها ملحق شده و اعلام کرده داده‌های اوپک قابل اعتماد نیست.
تاریخ: 27 مهر 1395
شناسه: 4700

تنها شش هفته تا نشست اوپکی‌ها باقی مانده اما هنوز پرسش‌های بی‌پاسخ بسیاری وجود دارد. اوپکی‌ها چندی پیش برای کاهش تولید نفت خود به توافق رسیدند. اما مدتی بعد عراق درستیِ داده‌های اوپک را در زمینه تولید نفت زیر سوال برد. ونزوئلا نیز چندی بعد به آن ملحق شد. اکنون ایران نیز به جمع این کشورها ملحق شده و اعلام کرده داده‌های اوپک قابل اعتماد نیست. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که قرار است شش هفته دیگر در روز 30نوامبر در نشست اوپکی‌ها، کشورها در زمینه تولید نفت سهمیه‌بندی شوند تا تولید نفت خود را کاهش بدهند. با این شرایط به نظر می‌رسد این توافق هیچ‌گاه نهایی نخواهد شد.

چالش‌های اوپک در نخستین قدم‌هایی که برای توافق جدید خود برداشته، عمیق‌تر شده‌است. این سازمان قرار بود در زمینه میزان تولید نفت اعضای خود به توافق دست پیدا کند. اما ایران به عنوان سومین تولیدکننده نفت اوپک داده‌های این سازمان را زیر سوال برده‌است.

علی کاردُر مدیر اجرایی شرکت ملی نفت ایران اظهار کرده که داده‌های سازمان کشورهای تولیدکننده نفت خام (اوپک) قابل پذیرش نیستند. ایران طبق گفته این مقام نفتی در حال حاضر روزانه 3میلیون و 890هزار بشکه نفت تولید می‌کند. به این ترتیب ایران 300هزار بشکه در روز بیش از برآوردهای اوپک در ماه گذشته نفت تولید کرده‌است. عراق و ونزوئلا نیز تا کنون چندین بار صحت داده‌های اوپک را زیر سوال برده‌اند. داده‌های اوپک از منابع ثانویه نظیر خبرگزاری‌ها و آژانس‌های خبری به دست می‌آید.

سازمان کشورهای تولیدکننده نفت خام (اوپک) به دنبال رقم دقیق و نهایی میزان تولید نفت کشورهای عضوش است تا بتوانند در مورد توافق کاهش تولید نفت تصمیم‌گیری کند. بر اساس توافق اوپکی‌ها، قرار است این تولیدکنندگان برای نخستین بار در هشت سال گذشته میزان تولید نفت خود را کاهش بدهند. این تصمیم در نشست 30نوامبر در وین قطعی خواهد شد. اما وقتی هنوز اعضا از میزان تولید نفت یکدیگر مطمئن نیستند نمی‌توان به توافق بر سر کاهش تولید نفت دست پیدا کرد.

نخستین علائم شکست این توافق ساعاتی پس از نهایی شدن توافق در الجزایر در روز 28 سپتامبر نمایان شد. در آن زمان عراق نخستین مخالف بود. عراق از رسانه‌های این سازمان دعوت کرد برای بررسی میزان تولید نفت عراق به این کشور بیایند. ونزوئلا نیز چندی بعد در روز 11 اکتبر اعلام کرد که به داده‌های اوپک در زمینه تولید نفت اطمینان ندارد.

ایران و عراق در سال‌های اخیر جزو معدود کشورهای عضو اوپک بوده‌اند که سرعت رشد اقتصادی و رشد تولید نفت آن‌ها بسیار بالا بوده‌است. اما ایران اخیراً به دلیل رهایی از تحریم‌های بین‌المللی نفتی بحث و جدل‌های بیشتری داشته‌است.

دیوید هافتون تحلیل‌گر نفتی در لندن می‌گوید تنها شش هفته تا نشست اوپک زمان باقی است اما پرسش‌های بی‌پاسخ بسیاری وجود دارد. اگر اوپکی‌ها نتوانند تولید نفت خود را کنترل کنند باید منتظر پایان سال متزلزلی برای جهان نفت باشیم.

موضوعات :
در همین رابطه