در نشست کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران مطرح شد:

مشکل صنعت پخش کشور، مدیریت سنتی است

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران دیدگاه‌های متفاوت متولیان امر توزیع در کشور را عامل آسیب‌رسان به این بخش عنوان کرد و یکی از دلایل غیررقابتی بودن شرکت های پخش داخلی با شرکت های بین‌المللی را سنتی بودن آنها دانست.
تاریخ: 01 آبان 1395
شناسه: 4808

نشست کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران عکس: بهاره تقی آبادی

سنتی بودن نظام توزیع در ایران و در عین حال بی توجهی شرکت‌های پخش نسبت به شاخص‌های بازار برای فروش بیشتر و حضور پررنگ‌تر در بازار موجب شد کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران نشست «اصول جهانی صنعت پخش و فروش مویرگی» را برگزار کند.

وحید کیا، مشاور مدیریت، برندینگ و مارکتینگ در این جلسه نگاهی به انواع شیوه‌های فروش محصولات در کشور، نقاط ضعف و قوت آنها داشت. در این بین شرکت‌های پخش به عنوان یک شریک تجاری خوب برای تولیدکننده معرفی شدند چرا که به نوعی فروش مناسب یک محصول برای هر دو طرف سود به دنبال دارد. از سوی دیگر این شرکت‌ها به چشم و گوش تولیدکننده در بازار تبدیل شده و نقش قابل توجهی در روند فروش پیدا می کنند.

به اعتقاد وی شرکت‌های پخش باید تحلیل درستی از رفتار مصرف‌کننده داشته باشند، باید اصول بازار را بشناسند و نوسانات را پیش بینی کنند.

کیا عملکرد شرکت‌های پخش در ایران را سنتی ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه این شرکت‌ها شاخص‌های بازار را در نظر نمی گیرند. یکی از مهم ترین این شاخص‌ها انتخاب مناسب بازار هدف است. باید محصولی در بازار ارائه شود که نیاز مصرف‌کننده را تامین کند. متاسفانه شرکت‌های پخش در ایران توجه لازم را به این جزئیات ندارند.

به گفته وحید کیا، شناخت از جاذبه‌های بازار که جمعیت، پراکندگی و الگوی مصرف هستند نیز اهمیت بالایی دارد. شرکتی که تحلیل درستی از این موضوعات نداشته باشد شکست خواهد خورد و از طرف اگر امروز این شرکت‌های ایرانی قدرت رقابت با همتایان خارجی خود را ندارند به دلیل غیرحرفه ای بودن و رها نکردن شیوه‌های مدیریت سنتی است.   

خسرو فروغان گران‌سایه، رئیس کمیسیون بازارگانی داخلی با اشاره به نقاط ضعف موجود در صنعت پخش کشور از اخلاف نظرها و ناهاهنگی‌ها در داخل سازمان‌های متولی امر انتقاد کرد و گفت: اگر سازمان‌های متولی نتوانند با یکسان سازی دیدگاه‌های خود نسبت به امر توزیع در کشور، تعریف یکپارچه‌ای از فروش و توزیع ارائه دهند، همچنان عملکرد این شرکت ها در کشور غیرحرفه‌ای و غیررقابتی باقی می ماند.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم کالاهای قاچاق بسیار منظم در بین استان ها توزیع شده و با قیمتی هماهنگ در تمام نقاط کشور به فروش می رسد درحالی که کالاهای رسمی در هنگام فروش نظم لازم را نداشته و در هر منطقه با قیمتی متفاوت فروخته می شوند. این مسئله بیانگر نبود نظام توزیع مناسب و منطقی در کشور است.