ضرورت تعیین مرز هوایی فرودگاه شاهرود

با توجه به اینکه بیشترین محصولات زراعی و باغی در شرق استان سمنان به‌عنوان قطب کشاورزی استان تولید می‌شود، راه‌اندازی مرز هوایی در شرق استان سمنان کاملاً ضروری به نظر می‌رسد.
تاریخ: 03 آبان 1395
شناسه: 4851

بامطالعه در وضعیت کشورهای توسعه‌یافته متوجه می‌شویم، بسیاری از  این کشورها صادرات را محور توسعه پایدار می‌دانند و این مورد اهمیت بسیاری برای حضور یک کشور در بازارهای جهانی دارد و عملکرد مناسب و تسهیل صادرات توسط سازمان‌های مرتبط تأثیرگذار در کل فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی آن کشور است. به بیان ساده هر کشوری که بخواهد روی پای خود بایستد باید تولیدات داخلی خود را در عرضه بین‌الملل به رقابت بگذارد تا به هدف اصلی خود برسد و این‌همه جز با صادرات پایدار میسر نمی‌شود، گرچه صادرات و توسعه اقتصادی مبتنی بر صادرات در هر کشور به مجموعه‌ی رویکردها، قوانین و برنامه‌ریزی توسعه صادرات یک کشور وابسته است اما چگونگی اجرای این قوانین در صادرات به‌مراتب نقش مهم‌تری دارد که در حیطه عملکرد سازمان‌های مجری در حوزه صادرات قرار دارد.

باید گفت امروزه با گستردگی فناوری اطلاعات در حوزه صادرات و رقابت در این حوزه در عرصه جهانی روبرو هستیم و با توسعه بازارها و رواج فناوری‌های برتر و گسترش روزافزون تجارت و ایجاد رقابت در حفظ بازارهای صادراتی سرعت و کیفیت عرضه کالا در بازارهای جهانی از مهم‌ترین عوامل موفقیت و حضور مؤثر صادرکنندگان یک کشور است و هرچه سرعت و کیفیت صادرات با توجه به ظرفیت‌های داخلی تولید در یک کشور مطلوب‌تر باشد رتبه آن کشور در بازارهای بین‌المللی نیز بهتر خواهد بود.

چنانچه با توجه به برنامه‌ریزی دولت برای صادرات غیرنفتی و با توجه به اینکه صادرات نفتی تثبیت‌کننده تولید و اشتغال است و ضریب تولید ارزش‌افزوده کالاها و خدمات را افزایش می‌دهد، ضرورت توجه بیشتر به صادرات غیرنفتی و راه‌های گسترش آن و حضور فعال در عرصه بازارهای خارجی و همچنین تشویق و ترغیب صادرات کنندگان ایرانی بیشتر احساس می‌شود.

همچنین در استان سمنان با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته بعد از انقلاب اسلامی تاکنون استان به دو قطب صنعتی غرب و کشاورزی شرق تقسیم‌شده است به‌طوری‌که طبق آمار منتشرشده بیشتر تولیدات زراعی و کشاورزی در شرق استان سمنان تولید می‌شود. متأسفانه این تقسیم‌بندی دوقطبی و به دنبال آن توزیع نامتعادل اعتبارات در شرق استان سمنان حرکت بر ریل توسعه را به‌کندی ممکن ساخته است؛ اما پتانسیل و امکانات فراوان خدادادی بستر مناسب برای خروج شرق استان سمنان از حالت کمتر توسعه‌یافته را فراهم کرده است و این امید وجود دارد که با نگاه مثبت مسئولان ملی و استانی، افق توسعه و آبادانی شرق استان سمنان روشن‌تر از گذشته جلوه کند و شرق استان سمنان با تاریخچه کهن و فرهنگ غنی به همراه ذخایر چشمگیر معدنی و طبیعی مناطق حفاظت‌شده و زیست‌کره توان و بیشترین تولیدات باغی و زراعی و شیلات و همچنین بیشترین میزان صادرات دارای پتانسیل‌های بالقوه و تأثیرگذار در رشد بیش‌ازپیش استان سمنان است.

طبیعتاً مبادلات اقتصادی و فرهنگی هر منطقه نیازمند تعریف روشن از مسیرهای ارتباطی در آن منطقه است و امروزه حمل‌ونقل و راه‌های ارتباطی از بخش‌های زیر بنایی توسعه اقتصادی، رفاه و عدالت اجتماعی بوده چنانکه مبادلات اقتصادی و فرهنگی نیازمند تعریف روشن از وضعیت مسیرهای ارتباطی در آن منطقه است. تصویب مرز هوایی تنها فرودگاه عملیاتی استان در این قالب قابل ارزیابی است.

عدم توجه مناسب به زیرساخت‌های ارتباطی با هر دلیلی حضور مؤثر سرمایه‌گذاران را با توجه به دوری از مرکز با محدودیت و دشواری روبرو کرده است. تصویب مرز هوایی در غیاب فقدان امکانات حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای (واگن‌ها و کانتینرهای یخچال دار) مناسب جهت حمل محصولات کشاورزی، شرایط را برای حضور فعال و مؤثر تنها فرودگاه عملیاتی استان در مبادلات اقتصادی استان فراهم می‌کند همچنین توسعه فرودگاه باعث تسهیل حضور نخبگان اقتصادی فرهنگی و اجتماعی داخلی و خارجی در استان می‌گردد در دوران پساتحریم و ایجاد شرایط جدید برای نو سازی ناوگان هوایی کشور، افزایش پروازهای داخلی فرودگاه، پروازهای حج و عتبات عالیات و نیز راه‌اندازی پروازهای باری جهت صادرات محصولات تولیدی استان به‌ویژه محصولات کشاورزی آینده‌ای متفاوت را برای استان رقم خواهد زد.

همچنین با توجه به اینکه بیشترین محصولات زراعی و باغی در شرق استان سمنان به‌عنوان قطب کشاورزی استان تولید می‌شود، راه‌اندازی مرز هوایی در شرق استان سمنان کاملاً ضروری به نظر می‌رسد، به‌طوری‌که صادرات محصولات کشاورزی مهم‌ترین راه توسعه و پایداری بخش کشاورزی است و باید با نگرش نوین و امروزی با مقوله صادرات برخورد کرد به‌طوری‌که با روش‌های سنتی توان ورود به بازارهای صادراتی وجود ندارد، صادرات نوین از یک‌سو به راه‌اندازی صنایع تبدیلی، فراوری، جانبی و سردخانه منجر خواهد شد و از سوی دیگر باعث ورود ارز به استان و ایجاد اشتغال پایدار در استان می‌گردد و این موضوع باعث تعادل در استان و رشد یکپارچه استان سمنان می‌شود. از نگاه دیگر با توجه به فقدان امکانات ریلی مناسب جهت حمل محصولات کشاورزی، همچنین طولانی بودن حمل زمینی این محصولات و فسادپذیری بالای آن صدور این محصولات از مرزهای زمینی صرفه اقتصادی زیادی ندارد؛ بنابراین با راه‌اندازی مرز هوایی، محصولات کشاورزی استان با سرعت و کیفیت بالایی به بازارهای هدف خواهند رسید و ضریب فسادپذیری محصولات کشاورزی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

امید است مسئولان محترم با اتخاذ تدابیر درست و در اولویت قرار دادن توسعه صادرات و حمایت هرچه بیشتر از تشکل‌هایی مانند نظام صنفی کشاورزی، انجمن تولیدکنندگان انگور، انجمن پسته، خانه کشاورز، کشاورزان خبره و پیشرو و شرکت‌های خصوصی و در اولویت قرار دادن توسعه صادرات، زمینه‌های لازم را برای رشد و شکوفایی اقتصادی استان سمنان فراهم کنند تا تلاشگران عرصه اقتصادی استان بتوانند روزبه‌روز کالاهای بیشتری در عرصه تجارت جهانی به بازار مصرف فرامرزی معرفی کرده و با حمایت تمامی بدنه سیاست‌گذار در استان در عرصه تجارت در جهان برند سازی نمایند.