با امضای تفاهم نامه در ازمیر صورت گرفت؛

اتاق های بازرگانی ارومیه و ازمیر ترکیه خواهرخوانده شدند

در حاشیه نشست اتاق های بازرگانی گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه(دی 8) در ازمیر ترکیه، قرارداد خواهرخواندگی اتاق های ازمیر و ارومیه امضا شد.
تاریخ: 05 آبان 1395
شناسه: 4882

در حاشیه نشست اتاق‌های بازرگانی هشت کشور اسلامی درحال‌توسعه (دی 8) با حضور علی دیلمقانیان،  نایب‌رئیس اتاق ارومیه، قرارداد خواهرخواندگی اتاق‌هاى ارومیه و ازمیر ترکیه برای افزایش همکاری‌های دوطرفه منعقد شد.

هدف از امضای این تفاهم نامه،  افزایش روند سرمایه‌گذاری‌های متقابل، برگزاری نمایشگاه‌های تجاری و اقتصادی در مرکز استان‌های ازمیر و آذربایجان غربی، تسریع درروند همکاری‌های علمی و اقتصادی، توسعه جاده ابریشم و تسهیل در تردد هیئت‌های تجاری و اقتصادی استان‌های آذربایجان غربی و ازمیر ترکیه است.

 امضای تفاهم‌نامه همکارى اتاق ارومیه و دانشگاه اقتصاد و بازرگانی ازمیر

همچنین در نشست اتاق‌های بازرگانی گروه هشت کشور اسلامی درحال‌توسعه، تفاهم‌نامه همکارى اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با دانشگاه اقتصاد و بازرگانی ازمیر براى همکارى مشترک، مطالعه و ظرفیت سنجى تأسیس دانشگاه اقتصاد و بازرگانى در ارومیه و توسط اتاق ارومیه انجام گرفت.

گفتنی است دانشگاه اقتصاد ازمیر در سال 2001 میلادی توسط اتاق بازرگانی ازمیر و انجمن صاحبان صنایع ازمیر افتتاح گردید و اکنون دارای هشت دانشکده تخصصی اقتصاد و بازرگانی بوده و میزبان 128 دانشجو از 62 کشور دنیا بوده و بالغ‌بر ده هزار دانشجو هست.

 برگزاری نشست 2017 اتاق‌های بازرگانی دی 8 در اتاق‌های تبریز و ارومیه

علی دیلمانیان، نایب‌رئیس اتاق ارومیه، طی سخنانی در نشست اتاق‌های بازرگانی هشت کشور اسلامی درحال‌توسعه، ضمن برشمردن ظرفیت‌های تجارى کشورهاى عضو و تأکید بر سهم بالغ‌بر ٢٠ درصدى جمعیت کشورهاى عضو از کل جمعیت جهان گفت: در صورت عزم دولت‌هاى عضو این پیمان بر تسهیل شرایط تجارى بین فعالان اقتصادى، با برشمردن لزوم تدوین استراتژى و نقشه راه براى افزایش حجم مبادلات کشورهاى عضو تصریح داشت که این کشورها به دلیل قرار داشتن در موقعیت‌های ویژه جغرافیاى قاره‌های آسیا و افریقا می‌توانند با استفاده از تجربه کشورهاى توسعه‌یافته و هم‌پیمانان خود مسیر توسعه‌ی این کشورها را مهیا کنند.

نایب‌رئیس اتاق ارومیه با برشمردن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان آذربایجان غربى در بخش‌های صنعتى و معدنى و کشاورزى و صنایع تبدیلى و جاذبه‌های گردشگرى  و بازرگانى به‌عنوان استانى که طولانی‌ترین مرز زمینى با کشور ترکیه داشته و در مسیر گذرگاه جاده ابریشم داراى موقعیت استراتژیک بی‌نظیری است و تشریح فرصت‌ها و امتیازات سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو، اعلام آمادگى اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى ارومیه را براى راه نمائی سرمایه‌گذاران خارجى اعلام داشت .

در پایان این اجلاس ضمن عقد چندین تفاهم‌نامه همکارى، با اعلام آمادگى ورای اعضاى حاضر اتاق‌هاى بازرگانى ارومیه و تبریز به‌طور مشترک به‌عنوان میزبان اجلاس 2017 دی 8 انتخاب شدند.

 گفتنی است نشست 2016 اتاقهای بازرگانی هشت کشور اسلامی در حال توسعه در ازمیر ترکیه برگزار شد و از ایران نیز اتاقهای تهران، ارومیه، تبریز، ارومیه و اصفهان در این نشست حضور داشتند.

موضوعات :
در همین رابطه