هدفگذاری صدور40 درصد محصولات پتروشیمی به اروپا

مدیرعامل شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از هدفگذاری صادرات 40 درصد محصولات پتروشیمی تولیدی کشور به اروپا خبر داد که در ماه های آینده و با رفع مشکلات پیش روی، تحقق خواهد یافت.
تاریخ: 10 آبان 1395
شناسه: 5044

عادل نژادسلیم درباره وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای جدید و اروپا، افزود: صادرات محصولات پتروشیمی به کشورهای اروپایی آغاز شده و در حال انجام است، اما به دلیل مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول، حجم صادرات به این قاره، قابل توجه نیست.
وی از اهداف اصلی صادراتی کشور را افزایش سهم کشورمان در بازار قاره سبز عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تاکید کرد، اکنون برای صادرات محصولات پتروشیمی به سایر نقاط دنیا مشکلی وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، پارسال ایران حدود ١٩ میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش حدود 9.5 میلیارد دلار به کشورهای مختلف صادر کرد.
در نیمه نخست امسال نیز مجموع صادرات انواع محصولات پتروشیمی کشور به بیش از ١٠ میلیون تن به ارزش حدود چهار میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار رسید.
صادرات محصولات پتروشیمی ایران که در راستای جلوگیری از خام فروشی انجام می شود، پس از اجرا شدن برنامه جامع اقدام مشترک در حال افزایش است، به طوری که همزمان با افزایش میزان صادرات، بازارهای جدیدی نیز به روی محصولات کشورمان گشوده شده است.
با اجرایی شدن برجام، شرایط برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به مناطق مختلف فراهم شد و در میان این بازارها، اروپا جایگاهی ویژه دارد.
در گذشته حدود 30 درصد محصولات پتروشیمی ایران به اروپا صادر می شد اما با تشدید تحریم ها به تدریج بازار قاره سبز از فهرست مشتریان ایران خارج شد.
برای بازپس گیری سهم ایران در بازار اروپا، رایزنی های گسترده ای در کشورهای اروپایی انجام شده است و تلاش می شود با برقراری کامل مبادلات مالی و بیمه ای، شرایط برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ایران به این قاره فراهم شود.
علی محمد بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه کشورهای اروپایی پس از رفع تحریم ها از محصولات پتروشیمی ایران استقبال کرده اند، گفته صادرات این محصولات به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نیز در حال افزایش است.
ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی کشور به حدود 63 میلیون تن رسیده است و پیش بینی می شود تا سال 2020 به 130 میلیون تن افزایش یابد.
با توجه به محدودیت های مصرف در داخل، بخش عمده محصولات پتروشیمی باید به بازارهای جهانی صادر شود.