حمیدرضا صالحی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران - عکس: سعید عامری
گردشگری یکی از صنایعی است که میتواند اقتصاد ایران را همانند بسیاری از کشورهای جهان دچار تحول کند. اکنون که تغییر و تحولاتی در این حوزه اتفاق افتاده است و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور را خانم احمدی پور بر عهده گرفتهاند انتظار برای برنامهریزی بهتر و منسجمتر برای افزایش جذب گردشگر افزایش یافته است. در زمان تحریمها به دلیل بسته شدن بسیاری از مرزهای کشور روی کشورهای خارجی حضور گردشگران در ایران بسیار کاهش یافت و صنعت گردشگری رکود بیسابقهای را پشت سر گذاشت. در حدود یک سال گذشته که توافقهای بینالمللی شکل گرفت، مشاهده میکنیم که در سطح جامعه گردشگران خارجی بسیار افزایش یافتهاند و در فرودگاههای کشور به وفور دیده میشوند. آمارهای رسمی نیز نشان میدهند که در سال ۲۰۱۶ میزان گردشگران واردشده به ایران نسبت به سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حدود دو برابر افزایش یافته و امید میرود این روند همچنان ادامه داشته باشد. حال جانشین آقای سلطانیفر در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وظیفه سنگینی را بر دوش دارد و باید با اجرای برنامههای مناسب روند رو به رشد گذشته را در پیش بگیرد. افرادی باید در بخشهای مختلف این سازمان قرار بگیرند که سابقه مناسبی داشته باشند و وظایف خود را به خوبی بشناسند. صنعت گردشگری یکی از صنایع استراتژیک و درآمدزای ایران است و باید با یک نگاه جامع هم درآمدهای حاصل از آن را به اقتصاد تزریق کرد و هم با فرهنگ غنی ایران را به رخ جهانیان کشید. متاسفانه در زمان تحریمها اذهان عمومی در جهان نسبت به ایران تغییر یافت و اکنون مردم بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی با تبلیغاتی که در رسانههای آنها انجام میشود، ایران را کشوری همچون برخی کشورهای منطقه میدانند. البته مسئولان دولت گذشته هم با اقدامات خود در دامن زدن این ذهنیت جهانی نسبت به کشور نقش داشتهاند. اما در این مدت دولت یازدهم با انجام مذاکرات و محوریت قرار دادن گفتوگو در روابط دیپلماتیک خود تلاش کرده است تا نشان دهد ایران کشور صلحجو و مخالف جنگ و خونریزی است. حال در کنار این دیپلماسی، ما هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی و هم از لحاظ پیشینه تاریخی خود دارای جذابیتهای کم نظیری هستیم و فقط لازم است با تبلیغات گسترده این موقعیت را به جهانیان معرفی کنیم. فرهنگ ما هم به طوری است که تا کنون هر گردشگری وارد ایران شده با رضایت از کشور خارج شده است و این اتفاق میتواند بهترین تبلیغ برای استمرار رشد صنعت توریسم باشد. تشکلهای گردشگری در ایران هم همواره تلاش میکنند که فرهنگ گردشگری را در کشور به وجود آورند و اکنون مسئولان دولت، اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و... همگی دست به دست همدیگر دادهاند تا چرخهای این صنعت را به حرکت درآورند. باید توجه داشت که در یک سال اخیر با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی دولت در تنظیم بودجه و تامین منابع مالی دچار مشکلات عدیدهای شده است. باید از این شرایط که برای چندمین بار در کشور به وجود آمد تجربه کسب کرد و کشور را از اقتصاد تک محصولی نجات داد. در این زمینه هم افزایش درآمدهای گردشگری میتواند یکی از جایگزینان مناسب درآمدهای نفتی باشد. شاید گروهی از کارشناسان موانع زیادی برای جذب توریست در کشور برشمرند، اما به یقین ظرفیتهای کشور ایران چند برابر کشور ترکیه است و ما اگر در حوزههای زیرساختی همچون هتلسازی، تجهیز ناوگان حمل و نقل، فرهنگسازی و... مناسب عمل کنیم به قطع میتوانیم کشور ترکیه را در حوزه این صنعت پشت سر بگذاریم.