‌محسن احتشام در جلسه هم‌اندیشی تجار و فعالان اقتصادی خراسان جنوبی

پیشنهاد‌های بخش خصوصی مبنای تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به اینکه قانون، اتاق بازرگانی را به‌عنوان مشاور مشخص کرده است، تأکید کرد: پیشنهاد‌ها و نظرات بخش خصوصی، اصناف، بازاریان و... در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
تاریخ: 15 دی 1401
شناسه: 55192

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، گفت: تولیدکنندگان، کارآفرینان و صادرکنندگان حرف برای گفتن زیاد دارند که کمتر مبنای تصمیم‌گیری قرار گرفته و در فضای کسب‌وکار انطباق کمی دارد.

محسن احتشام در جلسه هم‌اندیشی تجار و فعالان اقتصادی با رئیس بسیج اصناف کشور و رئیس بسیج اتاق ایران، افزود: در فرایند توسعه اقتصاد تولید، توزیع، مبادله و مصرف حلقه‌های یک زنجیره‌اند و ابتدای آن تولید است و در صورت حل مشکلات این حوزه، مسائل بخش توزیع کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: با تأکید بر حمایت از تولیدکنندگان گفت: تولیدکننده‌ای که در استان دانش و سرمایه مادی و معنوی خود را هزینه می‌کند مانند عابد بزرگی است که عبادتی عظیم انجام می‌دهد و معاش عده‌ای را فراهم می‌کند با این نگاه باید به تولیدکننده و کارآفرین نگریست.

احتشام با اشاره به مشکلات مبادله و مصرف اشاره کرد و گفت: زمانی که تولیدکننده در برگشت ارز حاصل از صادرات و فروش مشکل دارد با قوانین تعهد ارزی باید واحدش را تعطیل کند. تولیدکننده و تاجرانی با تجربه چند ساله وجود دارند که حاصل عمرو تجربه آن‌ها کمتر مبنای تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد و به همین دلیل تصمیمات کارا و مؤثر نیست و مشکلات تولید و صادرکننده و بازار را حل نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه قانون، اتاق بازرگانی را به‌عنوان مشاور مشخص کرده است، تأکید کرد: پیشنهاد‌ها و نظرات بخش خصوصی، اصناف، بازاریان و... در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

همچنین عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در این نشست گفت: با توجه به وجود افغانستان در همسایگی خراسان جنوبی ۶۰۰ قلم کالا از ایران به افغانستان صادر می‌شود و صادرات ایران به افغانستان معادل ۲ برابر صادرات به ۱۵ کشور اتحادیه اروپا است.

خامه‌زر ادامه داد: موازنه تجاری همیشه به نفع ما بوده البته این از ایرادات صادرات است و هیچ‌گاه آن کشور را به‌عنوان شریک صادراتی نپذیرفته‌ایم. درخواست داریم جایگاه ویژه در میز افغانستان به خراسان جنوبی اختصاص داده شود.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: اگرچه سهم تعاون در اقتصاد ۲۵ درصد تعریف شده اما اکنون ۸۰ درصد اقتصاد کشور در دست دولت است.

غلامحسین حسینی افزود: هنوز بخش دولتی به بخش خصوصی و تعاونی نگاه خاصی دارد و واگذاری‌ها با خست انجام می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم نظارت دولت به‌عنوان نهاد حاکمیتی گفت: گاهی نظارت‌ها مانع انجام کار بوده و تا زمانی که شرایط برای فعالان اقتصادی باز نشود نمی‌توان انتظار رشد و توسعه داشت.

 در ادامه نشست، علی صادقی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: از ابتدای امسال ۳۶۰ میلیون دلار صادرات کالا از این استان انجام شده که ۲۰ درصد آن محصولات تولیدی استان بوده و مابقی مربوط به دیگر استان‌ها است.

وی افزود: در ۱۵ سال اخیر افغانستان رتبه پنجم صادرات از ایران را داشته اما اکنون هند به این جایگاه رسیده و با توجه به جمعیت هند می‌تواند امیدوارکننده باشد اما تضعیف بازار افغانستان جای نگرانی دارد.

وی با بیان اینکه صادرات افغانستان از سال گذشته تاکنون روند رو به رشدی داشته است گفت: سهم ایران از صادرات هفت ماه امسال افغانستان ۱۶ میلیون دلار بوده است.

مدیرکل دفتر امور هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: افغانستان به کشورهای متعددی صادرات انجام می‌دهد و در آن کشورها مشکل قرنطینه حل شده اما در استان ما هنوز این مشکل پابرجاست. البته مصوبه ایجاد قرنطینه در مرز افغانستان از سفر اخیر رئیس‌جمهور اخذ شده و در حال حاضر هم امکان واردات برخی از محصولات افغانستان به کشور وجود دارد.

درویش، مسئول بسیج اتاق ایران بعد از شنیدن اظهارنظر فعالان اقتصادی و مسئولان استان سمنان، گفت: زحمات اتاق بیرجند و شورای تخصصی بسیج اصناف که می‌توانند مشکلات در شهرستان‌ها را در صورت حل نشدن در استان، به تهران منتقل کنند. در استان‌ها بسیج اصناف برای حل مشکلات واحدها تلاش می‌کند و در صورت اجبار به مرکز منعکس می‌شود.

غلامرضا حسن‌پور، رئیس بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور نیز در این جلسه گفت: بسیج حلقه واسط بین بخش خصوصی و دولت است و به موضوعات بر زمین‌مانده ورود پیدا می‌کند و ورود بسیج به عرصه تولید و اقتصاد موجب تسهیل امور شده و به دنبال روشن کردن چراغ تولید است.

حسن‌پور با اشاره به نزدیکی فرهنگی بین ایران و افغانستان ادامه داد: مردم این کشور علیرغم دارا بودن ضریب هوشی بالا اما همواره تحت ظلم بوده‌اند.

وی برای پیگیری اختصاص دبیری میز افغانستان به خراسان جنوبی قول مساعد داد و گفت: شفاف‌سازی پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات به بخش صنایع هم مورد تأکید بوده و دولت به دنبال روشن کردن همه امور است.

موضوعات :
در همین رابطه