جلسه مشترک بین نایبرئیس اتاق ایران و مدیرکل دفتر آموزش کار و دانش وزارت آموزشوپرورش در راستای اهداف پویش ایران من در محل اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران برگزار شد.
بررسی همکاریهای مشترک تخصصی و کارشناسی بین بخش خصوصی کشور و هنرستانهای کار و دانش برای هدفمند شدن بازار کار و اتصال برقرار کردن میان نیازهای بازار کار و آموزش در دیدار نایب رئیس اتاق ایران و مدیرکل هنرستانهای کل کشور مورد تأکید قرار گرفت.
در ابتدای این نشست مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش کار و دانش وزارت آموزشوپرورش ضمن اشاره به لزوم افزایش سهم آموزش مهارتی در نظام آموزشی کشور گزارشی از وضعیت هنرستانهای کل کشور و تعداد هنرجوها در رشتههای مختلف ارائه کرد.
او با بیان اینکه سهم شاخه کارو دانش ۲۸ درصد، فنی و حرفهای ۲۰٫۲۶ درصد و نظری ۵۱٫۷۴ درصد تعیینشده است، تصریح کرد: در بند ۲ سیاستهای کلی اشتغال نیز آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور بیانشده است.
آذرکیش با بیان اینکه توزیع متوازن بر اساس اسناد تکلیفی موردتوجه قرار میگیرد، افزود: قانون تکلیف کرده است که برقراری توازن در رشتههای مختلف باید انجام شود.
وی با بیان اینکه هماکنون ۴۰ درصد از دانش آموزان دورههای اول و دوم متوسطه کشور در این هنرستانها مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: یکی از برنامههای ویژه وزارتخانه آموزشوپرورش توسعه آموزشهای مهارتی بهویژه فرهنگ کار و کارآفرینی است.بر اساس سیاست کلی نظام در بحث اقتصاد مقاومتی و سند تحول آموزشوپرورش، توسعه آموزشهای مهارتآموزی بین دانش آموزان به خصوص در استانهای کم برخوردار مورد هدف است و با توجه به وجود مجموعهای از سیاستهای کلی در کشور که بر اساس آن استانها میتوانند سیاستهای توسعه مهارتی را تعیین کنند، میتوان از توانبخش خصوصی و اتاقهای بازرگانی استانها در این خصوص بسیار بهره برد.
آذرکیش با اشاره به وجود 153 رشته مهارتی در چهار گروه «صنعت»، «خدمات»، «کشاورزی» و «هنر» در مقطع کار و دانش، خاطرنشان کرد: در گروه صنعت 60 رشته مهارتی، در گروه کشاورزی 33 رشته مهارتی، در گروه خدمات 11 رشته مهارتی و در گروه هنر 49 رشته مهارتی کاردانش وجود دارد که حدود ۴۰۰ هزار هنرجوی کاردانش در ۴۴۰۰ هنرستان کشور در حال حاضر تحصیل میکنند.
آموزش کشور با نیازهای اقتصادی تناسب ندارد
در ادامه پدرام سلطانی نائب رئیس اتاق بازرگانی با اشاره بر ناکارآمدی آموزش بهخصوص در آموزش عالی بر گسترش آموزش مهارت در مدارس و دانشگاهها تأکید کرد و گفت: برای توسعه در نظام آموزشی کشور ریلگذاری درستی انجامنشده است. اشتباهی که منجر به افزایش نرخ بیکاری در ایران شده است. آمارها نشان میدهد که متوسط نرخ بیکاری در ایران ٢ برابر و در میان افراد تحصیلکرده ٣ برابر استاندارد جهانی است.
سلطانی با تأکید بر اینکه باید در انتخاب رشتهها به شرایط بومی، اجتماعی و جغرافیایی و نیازهای صنایع استانها توجه کنیم، افزود: آموزش ما باید بهجایی رسد که بتواند بدنه نیروی کار ماهر کشور را تأمین کند .
وی ادامه داد: یکی از پایههای اصلی رشد و توسعه اقتصادی کشور، تربیت نیروی کیفی کار و ارتقای دانش و توانمندسازی آنان است. تربیت این نیروی کار با آموزشوپرورش شروع میشود. اما ازآنجاکه متأسفانه آموزش با نیازهای کشور تناسبی ندارد، در این خصوص آموزشوپرورش باید نقش مشاورهای بخش خصوصی را در سیاستگذاری برای این بخش در نظر داشته باشد.
سلطانی با تأکید بر سنجش و مطالعه تطبیقی درست و علمی نرخ بیکاری فارغالتحصیلان این هنرستانها با دبیرستانها و شاخههای نظری تصریح کرد: جهت برنامهریزی بهتر برای آیندهسازان کشور باید نیازسنجی و امکانسنجی درستی از حرف و مشاغل موردنیاز کشور در آینده به عمل آید ، و متناسبسازی سطوح و رشتههای مختلف تحصیلی با نیازهای تولید و اشتغال صورت گیرد.
نایبرئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با توجه به اقدامات مثبتی که در هنرستانهای کارودانش کشور تاکنون صورت گرفته بر گسترش رابطه تعاملی میان اتاقهای بازرگانی صنایع معادن کشور و آموزش فنی حرفهای تأکید کرد. او برگزاری نشستهای راهبردی مشترک بین این دو سازمان را ازجمله اقدامات مفید برای ارتباط بیشتر بخش خصوصی ایران و بخش آموزش مهارت ورزی کشور دانست و خاطرنشان کرد: اتاق ایران از ابزارهای فراوانی مانند ارتباط با تشکلها،سندیکاها و اتاقهای مشترک و... برخوردار است که آمادگی دارند در بخشهای مختلف با این سازمان همکاری کنند.