گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از حضور فعالان اقتصادی «اسلوونی» در ایران

اسلوونیایی‌ها در اتاق ایران به دنبال چه بودند؟

یکی از فعالان اقتصادی یزدی که در جلسه دیدار متقابل با اسلوونیایی‌ها حضور داشت، می‌گوید:«گاهی ارتباط با کشورهای کوچک، از کشورهای بزرگ مفیدتر است. اگر بتوانیم با ده تا از همین کشورهای کوچک ارتباط داشته باشیم، از ارتباط با کشورهای بزرگی مثل امریکا بی‌نیاز هستیم. قدرت چانه‌زنی ما هم بالاتر می‌رود.»
تاریخ: 06 آذر 1395
شناسه: 5576

پشت میزهای کرم‌رنگ نشسته‌اند و به صندلی‌های سرخ تکیه زده‌اند. چهره بور و چشم‌های رنگی نیز از نژاد اروپایی‌شان حکایت می‌کند و البته خون‌گرمی‌شان، به شرقی‌ها نزدیک است. خود آن‌ها نیز در صحبت‌هایشان تاکید دارند تفاوت فرهنگی چندانی بین ایران و اسلوونی احساس نمی‌کنند. رئیس‌جمهور اسلوونی به همراه هیئت تجاری 50 نفره هفته گذشته به اتاق ایران آمد و فعالان اقتصادی ایران و اسلوونی در جلسه B2B یا نشست تجاری متقابل با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند. آن‌طور که خود آن‌ها با بیان سلیس انگلیسی برای پایگاه خبری اتاق ایران توضیح دادند، برای انتقال تکنولوژی و همکاری متقابل به ایران آمده‌اند. یکی از فعالان اقتصادی ایرانی که چند سالی است با اسلوونیایی‌ها ارتباط دارد می‌گوید:«ملت خوبی هستند. از اینکه در تجارت شما هم سود ببرید، ناراحت نمی‌شوند. خودشان کمک می‌کنند و اینطور فکر می‌کنند که اگر هر دو طرف راضی باشند و سود ببرند، کارها بهتر و با عایدی بیشتر پیش خواهد رفت. یکی از آن‌ها خود من را به ترکیش ایرلاین وصل کرده است.» حمل‌ونقل، تولید اقالم نظامی و لجستیکی، متالوژی، گردشگری، تجارت الکترونیک، داروسازی و ... زمینه‌های فعالیت شرکت‌هایی است که در ایران حضور یافته بودند. اگرچه این کشور عضو اتحادیه اروپاست و با واحد پولی یورو فعالیت می‌کند، اما جمعیت 2 میلیون نفری آن، در نگاه اول تردید ایجاد می‌کند. یکی از فعالان اقتصادی یزدی که در جلسه دیدار متقابل با اسلووانیایی‌ها حضور داشت، درباره این تردید می‌گوید:«گاهی ارتباط با کشورهای کوچک، از کشورهای بزرگ مفیدتر است. اگر بتوانیم با ده تا از همین کشورهای کوچک ارتباط داشته باشیم، از ارتباط با کشورهای بزرگی مثل امریکا بی‌نیاز هستیم. قدرت چانه‌زنی ما هم بالاتر می‌رود.»

شرکت حمل‌ونقلی

ایران را هاب منطقه می‌بینیم

راک اسوتک، مدیرعامل شرکت آدریا کمبی است که در حوزه حمل‌ونقل ریلی فعالیت می‌کند. اسوتک درباره نگاهش به ایران و علت حضورش در این کشور می‌گوید:«دفعه اولی است که من به ایران می‌آیم. اینجا کشور دل‌نشینی است. کشوری بزرگ با امکانات بسیار بزرگ. ما در حوزه حمل‌ونقل کار می‌کنیم و به ایران به عنوان هابی برای کل منطقه نگاه می‌کنیم. برای همین در تلاشیم شرکت‌مان را به عنوان ارتباطی بین تهران و اروپا معرفی کنیم. اگر موفق شویم، بسیار خوشحال کننده است.»

او درباره ظرفیت شرکتش می‌گوید:«شرکت ما، شرکتی بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل ریلی باری است. ظرفیت ما 300 هزار TEU در سال و روزانه 35 قطار است.»

استوک تاکید دارد می‌خواهد با ایرانی‌ها ارتباط متقابل داشته باشد و تنها قصد فروش کالا ندارد:«ما برای یافتن شریک تجاری اینجا هستیم و امیدواریم بتوانیم شرکای‌مان را پیدا کنیم چرا که شرکت‌های بسیار خوبی در ایران حضور دارند. بله ما قطارهایمان را به کل اتحادیه اروپا صادر می‌کنیم. اصلی‌ترین مقصد ما برای سرمایه‌گذاری در ایران تهران است.»

شرکت تکنولوژی

می‌خواهیم به ایران دانش منتقل کنیم/ با ایران خودرو ارتباط داریم

بوجان کرتالیک، مهندس مکانیک و نماینده شرکت فرو کرتالیک با مخفف FC است که در ایران حضور یافته است. این شرکت 50 سال است که در بازارهای جهانی فعالیت می‌کند و به تکنولوژی‌های سایش فلز و بلاستینگ دسترسی دارد. تکنولوژی‌هایی بسیار مهم برای صنایعی مانند خودروسازی که به دانش بالایی نیز نیاز دارد.

کرتالیک درباره شرکت‌شان و نگاهش به ایران چنین برای «پایگاه خبری اتاق ایران» توضیح می‌دهد:«شرکت ما در حوزه صنایعی با تکنولوژی‌های سایش فلز(Surface treatment) متخصص است در حوزه تکنولوژی‌های جدید برای خودروها و ماشین‌آلات به خصوص در حوزه بلاستینگ فعالیت می‌کند. من ایران را بسیار خوب می‌بینم و فرصت‌های زیادی برای توسعه کسب‌وکار ما وجود دارد. ایران بازاری جدید و بزرگ برای‌مان به حساب می‌آید.»

او پیش از این نیز به ایران سفر کرده بوده و با شرکت‌های بزرگی ارتباط برقرار کرده است. کرتالیک می‌گوید:«من سه سال پیش به ایران آمده بودم و با برخی از کارخانه‌های بزرگ مانند مپنا، ایران‌خودرو و سابکو ارتباط خوبی گرفته‌ام. طی سال‌های گذشته، تکنولوژی‌ عوض شده است، ما یکی از شرکت‌های پیشرو و رهبر در این حوزه در اروپا هستیم. ما می‌خواهیم دانش‌مان را به ایران منتقل کنیم و هم‌چنین به بازارهای شما دسترسی پیدا کنیم.»

او تاکید دارد که برای سرمایه‌گذاری مستقیم به ایران نیامده و البته شرکت‌های ایرانی نیز از آن‌ها استقبال کرده‌اند. نماینده شرکت FC می‌گوید:«پیش از این من در کنفرانس بودم و در آنجا برای شرکت‌های ایرانی سخنرانی کردم. با استقبال زیادی مواجه شدم و فکر می‌کنم از این طریق می‌توانیم ارتباط خوبی برقرار کنیم. ما نمی‌خواهیم سرمایه‌‌گذاری مستقیم داشته باشیم، بلکه می‌خواهیم دانش‌مان را به ایران منتقل کنیم و محصولات‌مان را هم در این‌جا عرضه کنیم.»

شرکت انرژی

سرعت بیشتری در رشد اقتصاد ایران احساس می‌کنیم

جن آی، شرکتی است که در حوزه اجرای پروژه‌های برق و انرژی فعالیت می‌کند. ارمان ازکریم، مدیر این شرکت در ترکیه است و به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید:«دقیقا نمی‌دانم این دفعه چندم است که به ایران می‌آیم، شاید بیشتر از 5 بار به کشور شما سفر کرده باشم.اما حالا که به این‌جا آمده‌ایم، می‌خواهیم کسب‌وکاری در ایران راه‌اندازی کنیم.»

او نگاهش را به اقتصاد ایران چنین توضیح می‌دهد:«اقتصاد ایران در حال قدرت گرفتن است و رو به بازارهای جهانی باز شده است. برای ما به عنوان بازاری نوظهور به حساب می‌آید. لغو تحریم‌ها، باعث شده اقتصاد ایران سرعت بگیرد. نسبت به دفعه‌های قبلی که به ایران آمده‌ام، سرعت بیشتری در رشد اقتصادی این کشور احساس می‌کنم.»

ازکریم معتقد است ایران خلاها و نیازهایی دارد که شرکت جن‌آی می‌تواند آن را پوشش دهد. او می‌گوید:«ما یک شرکت تجاری فرامرزی هستیم و می‌خواهیم فعالیت‌هایمان را فراتر از اروپا گسترش دهیم. در غرب، ما در فرانسه و آلمان فعالیت می‌کنیم و در شرق نیز در ترکیه کسب‌وکارمان را راه‌اندازی کرده‌ایم. بنابراین از نظر جغرافیایی، مقصد بعدی ایران است. البته ما نیازهایی در ایران می‌بینیم که شرکت ما می‌تواند آن‌ها را برآورده کند.»

او نیز مانند دیگر هم‌وطنانش به سودای سرمایه‌گذاری مستقیم و فروش کالا در ایران حضور نیافته است. ازکریم توضیح می‌دهد:«شرکت ما در حوزه برق و تجارت گاز طبیعی فعالیت می‌کند. یک شرکت نیمه خصوصی است و در بورس نیز حضور دارد.  ما به دنبال همکاری متقابل فراتر از مرزهای‌مان هستیم و به جای سرمایه‌گذاری مستقیم، می‌خواهیم که با ایران تجارت کنیم.»

او در انتهای صحبت‌هایش تاکید می‌کند:«من فکر می‌کنم که ما می‌توانیم اینجا شریک مناسبی پیدا کنیم.»

شرکت گردشگری

ایرانی‌ها شریک ما نیستند، دوست‌مان شده‌اند

یکی از میزهای نشست متقابل، شلوغ‌تر از میزهای دیگر است. چه از نظر بروشورها و کاتالوگ‌هایی که روی میز قرار دارد و چه از نظر افرادی که برای گفت‌‌وگو به آن‌ مراجعه می‌کنند. روی میز، نقشه‌ها و تصاویری جذاب از زیبایی‌های طبیعی قرار گرفته‌اند که از جاذبه‌های گردشگری اسلوونی حکایت می‌کنند.

بر خلاف سایر میزهایی که اسامی شرکت‌ها روی پنل معرفی آن تایپ شده قرار گرفته، روی پنل معرفی این میز به صورت دستی نوشته شده:«Happy Tour» و شکلک لبخندی نیز در گوشه‌ای از کاغذ کشید شده است. ویلیام کوالیک، مدیرعامل این شرکت است و در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید:«من تا به حال دو بار به ایران سفر کرده‌ام. چند سال پیش به ایران سفر کردم و امسال در برنامه‌ام داشتم که حتما دوباره به این کشور بیایم. ما ایران را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای‌مان با ظرفیت بالا می‌بینیم. چرا که ما هنوز ایرانی‌ها را در کشورمان ندیده‌ایم و آن‌ها خیلی کم به اسلوونی سفر کرده‌اند. ما می‌خواهیم با آژانس‌های مسافرتی ایران ارتباط برقرار کنیم و به همین دلیل من این‌جا هستم. با توجه به اینکه سفارت ما قرار است در تهران بازگشایی شود، امیدواریم که برای حل مشکلات ویزا و ایجاد علاقه برای سفر به اسلوونی، راهگشا باشد.»

کوالیک، تاکید زیادی روی نزدیکی فرهنگی ایران و اروپا دارد و می‌گوید:«شما جمعیت 80 میلیونی دارید و من می‌دانم 7 تا 8 میلیون از این جمعیت، اهل سفر هستند. از نظر ما، فرهنگ ایران و اروپا تفاوت زیادی ندارد. بر همین اساس، ما مانعی برای سفر و گسترش ارتباطات نمی‌بینیم.»

او به صراحت هدف شرکت هپی‌تور را جذب گردشگر به اسلوونی مطرح می‌کند و چنین توضیح می‌دهد:«شرکت ما می‌خواهد خدماتی برای اروپا فراهم کند و هدف ما این است که گردشگران ایرانی را به کشور خودمان جلب کنیم. برآورد ما برای یکی دو سال اول همکاری این است که 10 هزار ایرانی را فقط به اسلوونی جذب کنیم که البته آن‌ها تنها در اسلوونی نخواهند ماند.»

کوالیک ادامه می‌دهد:«اسلوونی کشور کوچکی است اما ایتالیا، کرواسی و مجارستان در همسایگی ما هستند و برای مراجعه توریست‌ها به آن‌جا نیز برنامه خواهیم ریخت.»

البته او تاکید دارد مشکلات سیاسی هنوز پابرجا هستند:«از طرف دیگر، ایران نیز کشوری با میراث فرهنگی و جاذبه‌های بسیار بالاست و توریست‌های اروپایی نیز می‌توانند به آن‌جا مراجعه کنند. هیچ موانع فرهنگی و اجتماعی برای همکاری وجود ندارد، شاید مشکلات سیاسی هنوز باقی باشند که امیدواریم هرچه سریع‌تر حل شود.»

مدیر عامل این شرکت گردشگری معتقد است در حوزه اقتصادی هیچ مانعی وجود ندارد و می‌گوید:«در بخش توریسم و اقتصاد هیچ مشکلی وجود ندارد. مشکلات در حوزه سیاسی است و اگر دیپلمات‌ها آن را حل کنند، فعالان اقتصادی و مردم هیچ مشکلی ندارند. موانعی مثل ویزا و پرداخت‌های بانکی بین‌المللی وجود دارد که آن‌ها باید حل شوند.»

او تحلیلش را از بازار گردشگری چنین بیان می‌کند:«ما بازارها را می‌بینم، بیشترین توریست‌ها به مناطقی سفر می‌کنند که مشکلات سیاسی وجود ندارد. اسلوونی بازار جدیدی در بخش گردشگری است. این کشور تنها 2 میلیون جمعیت دارد، امن و تمیز است و برای زوج‌ها و خانواده‌ها مناسب است.»

کوالیک چند سالی است که با ایرانی‌ها ارتباط دارد و برخی از فعالان اقتصادی ایرانی حاضر در نشست نیز ارتباط خوب با این شرکت را تایید می‌کنند. کوالیک باز هم به حل مشکل ویزا تاکید می‌کند و می‌گوید:«ما شرکای تجاری بسیار زیادی پیدا کرده‌ایم. افرادی که تنها شریک نیستند، آن‌ها به دوستی برای ما تبدیل شده‌اند و ما روابط بسیار خوبی داریم. اگر مشکلاتی مانند ویزا حل شود، همه‌چیز بهتر خواهد شد.»

در همین رابطه