علی‌اصغر جمعه‌ای در نشست هیات نمایندگان اتاق سمنان

اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه از ابتدای سال جدید، نگران‌کننده است

رئیس اتاق سمنان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای شعار مهار تورم و رشد تولید در سال 1402، گفت: با وجود این تأکیدات، اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه موجب نگرانی فعالان اقتصادی شده است.
تاریخ: 17 فروردین 1402
شناسه: 55979

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با تأکید بر اهمیت ثبات اقتصادی، گفت: شاهد هستیم مقام معظم رهبری در ادوار و سال‌های مختلف توجه ویژه به مسائل اقتصادی داشته‌اند؛ با وجود این، اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه در ابتدای سال بسیار نگران‌کننده است که باید نسبت به توقف آن اقدام شود.

علی‌اصغر جمعه‌ای در پنجاه و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق سمنان، افزود: در کنار فشارهایی که از تصمیمات خلق‌الساعه به بنگاه‌های اقتصادی وارد می‌شود، تولیدکنندگان به‌واسطه مهاجرت کارگران ساده به مناطق با درآمد بالاتر، نگران تأمین نیروی کار خود هستند؛ ازاین‌رو صاحبان کسب‌وکار برای تأمین منابع انسانی خود دچار مشکلات عدیده‌ای هستند.

همچنین فرج‌الله معماری، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان در این نشست گفت: هرچند شرایط این روزهای اقتصادی بسیار سخت است، اما جامعه نیازمند امید است، صاحبان کسب کار برای تأمین نیاز منابع انسانی خود، علاوه بر تکالیف قانونی «پاداش و مایحتاج کالایی» کارگران را تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تأکید مؤکد بر شعار سال دارند. ایشان تأکید ویژه دارند تا از بحران‌های پیش رو جلوگیری کنند، اگر امروز با ناترازی بانکی و ناترازی بودجه مواجه هستیم بنا بر نظر کمیسیون اقتصادی مجلس بر اساس چاپ پول بدون پشتوانه و کسری بودجه است.

عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان تصریح کرد: سهم ما در تجارت جهانی به 24 صدم درصد رسیده و نرخ تورم در اسفندماه در بالاترین نقطه خود قرار داشته است؛ ازاین‌رو ضرورت دارد نسبت به متغیرهای جدید اقتصادی برنامه مدون داشته باشیم.

حمید علوی، عضو هیات رئیسه اتاق سمنان توجه به تذکرات بخش خصوصی را مهم برشمرد و گفت: جدا از تحریم‌های بین‌المللی دچار تحریم‌های داخلی هستیم، مسائلی همانند برگشت حاصل از صادرات و دیگر قوانینی که برای صادرکنندگان وضع می‌کنند، سرعت عمل فعال اقتصادی را بسیار کند کرده است.

وی گفت: در شرایط تحریم بانک مرکزی باید سیاست‌های پویا داشته باشند، اگر فعال اقتصادی بخواهد ارز خود را وارد کشور کند دچار مخاطرات گوناگون است.

مهدی حداد، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق سمنان نیز اظهار کرد: امنیت غذایی برای بخش کشاورزی است تا قبل از جنگ اکراین شرایط عادی بود اما بعد از جنگ اکراین بخش کشاورزی دچاری مخاطره شد. در حال حاضر کارخانجات، صنایع تبدلی و کشاورزان که در کشور به‌صورت پراکنده فعال هستند، نیازمند حمایت هستند.

 وی گفت: باید تمهیداتی برای بادوام شدن کشاورزی معیشتی در روستا اندیشیده شود و از ایجاد مشکلات جدید برای این قشر پرهیز کنیم. مهاجرات نسل مولد به شهرها حومه‌نشینی را گسترش می‌دهد، بی‌شک حمایت و سرمایه‌گذاری در این بخش مثمر ثمر خواهد بود.

سعید ترکمان، عضو هیات نمایندگان اتاق سمنان نیز در این نشست گفت: متأسفانه جامعه دچار ناامیدی شده است باید بارقه امید را در جامعه تکثیر بدهیم ، صنعتگران با تمام مشکلات پای‌کار هستند ، استان سمنان اولین استانی بود که تشکیل اولین« قرارگاه صدور سند اراضی کشاورزی » را تأسیس نمود ، پیشنهاد می‌شود عملکرد این پایگاه‌های اقتصادی را مورد رصد قرار بدهیم بی‌شک اتاق می‌تواند به‌عنوان بازوی مشورتی انجام‌وظیفه کند .

در ادامه این نشست، امام‌جمعه سمنان گفت: ارتقای بهره‌وری و کیفیت تولیدات داخلی کمک‌کننده و لازمه تحقق شعار سال ۱۴۰۲ «مهار تورم و رشد تولید» است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی افزود: توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و اهتمام در تحقق شعار سال ۱۴۰۲ «مهار تورم و رشد تولید»، گره‌گشای مشکلات است.

امام‌جمعه سمنان تأکید کرد: مسئولان و بخش خصوصی به‌عنوان سربازان خط مقدم در جنگ اقتصادی اهتمام ویژه برای تحقق شعار سال و رشد تولید داشته باشند.

وی یادآور شد: احیای ۸۰ واحد راکد در استان سمنان در دولت سیزدهم از اقدامات ارزشمند در رشد تولید است.

مطیعی افزود: دشمن طی ۴۴ سال گذشته با روش‌های مختلف و تحریم‌های ظالمانه به دنبال ضربه به کشور است و در چنین شرایطی برنامه‌ریزی برای ارتقای بهره‌وری و کیفیت تولید داخل کمک‌کننده در رونق و رشد تولید است.

امام‌جمعه سمنان افزود: رشد تولید و تورم رابطه عکس با یکدیگر دارند و به هر میزان که تولید رشد یابد در مهار تورم کمک‌کننده است.

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان نیز در نشست با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت : ازلحاظ رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ سمنان سومین استان برتر کشور شد.

استاندار سمنان تصریح کرد: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم حوزه کشاورزی است و ۷۵۰ میلیارد تومان برای توسعه این بخش از محل مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: ۳۸ درصد از ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار مصوبه سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان در بخش کشاورزی سال ۱۴۰۱ جذب شد.

هاشمی اظهار کرد: دولت سیزدهم توجه ویژه به بخش‌های مختلف ازجمله کشاورزی دارد و جذب باقیمانده اعتبارات مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان در سال جاری پیگیری می‌شود.

وی افزود: تولید ثروت در روستا به‌منظور جلوگیری از مهاجرت و کاهش آسیب‌های اجتماعی باید موردتوجه باشد و در نظر گرفتن اعتبارات در بخش کشاورزی ازجمله اقدامات برای تحقق این رویکرد است.

هاشمی گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی با اهتمام ویژه به دنبال تسریع در رفع مشکلات واحدهای تولیدی باشند.

استاندار سمنان اظهار کرد: نشست‌های منظم و در فاصله‌های زمانی کوتاه بین بخش خصوصی و مدیران دستگاه‌های اجرایی به‌منظور تسریع در رفع مشکلات واحد تولیدی برگزار شود.

موضوعات :
در همین رابطه